Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Hiszpański transport na francuskich zasadach

Utworzona: 2022-11-02


Przewoźnicy w walce o swoją pozycję ekonomiczną, chcą pójścia w ślady sąsiadów i zastosowania analogicznych przepisów w transporcie.

Z powodu nieprzestrzegania przez spedytorów dekretu królewskiego z mocą ustawy 14/2022, który zakazuje ustalania stawek transportowych poniżej kosztów wynikających z obecnej sytuacji ekonomicznej, hiszpańscy przewoźnicy znajdują się w sytuacji podobnej lub gorszej do tej, która miała miejsce w marcu. Platforma na rzecz Obrony Sektora Transportowego od momentu wejścia w życie ustawy domaga się zaangażowania i skutecznej koordynacji organów administracyjnych w egzekwowanie każdego z wymogów ustawy, która ma zapewnić sprawiedliwe i zrównoważone funkcjonowanie gospodarki w zakresie usług świadczonych przez małych przewoźników. Do tego właśnie zobowiązał się rząd w obliczu pojawiających się od samego ogłoszenia ustawy wątpliwości co do skuteczności jej egzekwowania. Niestety, pomimo przekazanego 6 września raportu opisującego sytuację i oceniającego ustawę, ministerstwo zajmuje stanowisko sprzeczne z podjętym zobowiązaniem. Szczególne wątpliwości budzą intencje ministerstwa w sytuacji, gdy zastępca Dyrektora Generalnego Inspekcji Transportu odmawia Straży Cywilnej prawa przeprowadzania kontroli i zgłaszania niezgodności w danych zawartych w liście przewozowym oraz ignoruje wezwania, aby funkcjonariusze pojawiali się wszędzie tam, gdzie łamany jest zakaz załadunku i rozładunku przez kierowców.

W związku z nierozwiązaną przez długi czas sytuacją powstała lista punktów, których włączenia do ustawy kosztowej 14/2022 domaga się Platforma. Punkty te zostały zaczerpnięte z francuskiej ustawy o kontraktowaniu usług transportu towarowego.
    1. Koszty
    Średnia kwota kosztów operacyjnych, jako obowiązkowy punkt odniesienia dla celów kontrolnych, z uwzględnieniem faktu, że cena transportu oprócz pokrycia tych kosztów, musi również zapewnić zysk dla przewoźnika.
    2. Odpowiedzialność za naruszenie wymogu
    Ponosi główny spedytor, spedytor pośredniczący, spedytor umowny i przewoźnik.
    3. Sankcje karne
    Będą nakładane w przypadku wszystkich usług transportu publicznego, które są wykonywane jednorazowo lub w sposób ciągły, na podstawie umowy lub bez; skargę może złożyć każda osoba fizyczna lub prawna, która udowodni, że poniosła szkodę z powodu naruszenia wspomnianej zasady (w tym organizacje transportowe).
    4. Wysokość sankcji
    We Francji na wszystkie strony umowy transportowej nakładana jest kara wysokości 90 000 euro, jeśli cena usługi jest niezgodna z ustawą, ponieważ naruszenia tego typu stanowią przykład nieuczciwej konkurencji.
    5. Egzekwowanie przepisu
    We Francji kontrole drogowe przeprowadzają funkcjonariusze żandarmerii, natomiast kontrole w siedzibach firm przeprowadza prokuratura. W Hiszpanii zadanie to powinna wykonywać Straż Cywilna, Inspekcja Transportu i Kontrola Skarbowa. Gdy zostanie zgłoszone złamanie przepisów, w ustawie francuskiej jest wyraźny wymóg powiadomienia o tym osób odpowiedzialnych, niezależnie od tego, jak długo trwa proces nakładania sankcji. W ten sposób, pomimo tego, że ostatecznie muszą zapłacić karę, korygowanie osób nieprzestrzegających przepisów jest skuteczniejsze.
    6. List przewozowy
    We Francji kierowca podczas kontroli ma obowiązek pokazać żandarmom list przewozowy, a jego brak powoduje unieruchomienie pojazdu. Kara w takim przypadku wynosi 3750 € dla wszystkich osób zaangażowanych w umowę transportową.
    7. Załadunek i rozładunek
    Współpraca pomiędzy Inspekcją Transportu, Gwardią Cywilną i lokalną policją w kontrolowaniu przestrzegania zakazu załadunku i rozładunku przez kierowców.
Według autorów postulatu, wyżej opisane punkty obowiązują w prawie francuskim, dlatego nie ma powodu, dla którego Hiszpania, jako kraj sąsiedni, nie miałaby pójść za tym przykładem i wprowadzić podobnych rozwiązania w swojej ustawie.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels