W związku z nierozwiązaną przez długi czas sytuacją powstała lista punktów, których włączenia do ustawy kosztowej 14/2022 domaga się Platforma. Punkty te zostały zaczerpnięte z francuskiej ustawy o kontraktowaniu usług transportu towarowego.
- 1. Koszty
Średnia kwota kosztów operacyjnych, jako obowiązkowy punkt odniesienia dla celów kontrolnych, z uwzględnieniem faktu, że cena transportu oprócz pokrycia tych kosztów, musi również zapewnić zysk dla przewoźnika.
2. Odpowiedzialność za naruszenie wymogu
Ponosi główny spedytor, spedytor pośredniczący, spedytor umowny i przewoźnik.
3. Sankcje karne
Będą nakładane w przypadku wszystkich usług transportu publicznego, które są wykonywane jednorazowo lub w sposób ciągły, na podstawie umowy lub bez; skargę może złożyć każda osoba fizyczna lub prawna, która udowodni, że poniosła szkodę z powodu naruszenia wspomnianej zasady (w tym organizacje transportowe).
4. Wysokość sankcji
We Francji na wszystkie strony umowy transportowej nakładana jest kara wysokości 90 000 euro, jeśli cena usługi jest niezgodna z ustawą, ponieważ naruszenia tego typu stanowią przykład nieuczciwej konkurencji.
5. Egzekwowanie przepisu
We Francji kontrole drogowe przeprowadzają funkcjonariusze żandarmerii, natomiast kontrole w siedzibach firm przeprowadza prokuratura. W Hiszpanii zadanie to powinna wykonywać Straż Cywilna, Inspekcja Transportu i Kontrola Skarbowa. Gdy zostanie zgłoszone złamanie przepisów, w ustawie francuskiej jest wyraźny wymóg powiadomienia o tym osób odpowiedzialnych, niezależnie od tego, jak długo trwa proces nakładania sankcji. W ten sposób, pomimo tego, że ostatecznie muszą zapłacić karę, korygowanie osób nieprzestrzegających przepisów jest skuteczniejsze.
6. List przewozowy
We Francji kierowca podczas kontroli ma obowiązek pokazać żandarmom list przewozowy, a jego brak powoduje unieruchomienie pojazdu. Kara w takim przypadku wynosi 3750 € dla wszystkich osób zaangażowanych w umowę transportową.
7. Załadunek i rozładunek
Współpraca pomiędzy Inspekcją Transportu, Gwardią Cywilną i lokalną policją w kontrolowaniu przestrzegania zakazu załadunku i rozładunku przez kierowców.