Głównym celem projektu NEFTON jest demonstracja systemu ładowania megawatowego w przyszłej ciężarówce elektrycznej MAN eTruck. Postanowiono zwiększyć zakres mocy ładowania do 3 megawatów, aby móc na wczesnym etapie przetestować nowy standard ładowania.
MAN Truck & Bus skupia swoją uwagę na napędzie akumulatorowym. Dzięki projektowi NEFTON możemy uczynić znaczne postępy na drodze do stworzenia infrastruktury ładowania megawatowego i zapewnienia jej odpowiedniej mocy
– powiedział dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus.

Oprócz spółki MAN Truck & Bus, w projekt NEFTON zaangażowani są partnerzy: austriacka firma AVL (dostawca systemów napędowych), niemiecka Prettl Electronics (specjalista w dziedzinie energoelektroniki), Uniwersytet Techniczny w Deggendorf, Uniwersytet Techniczny w Monachium (TUM) oraz Centrum Badań nad Ekonomią Energii (FfE).
System ładowania megawatowego zostanie zbadany pod kątem wykonalności, efektywności ekonomicznej i zrównoważonego rozwoju. Na podstawie zebranych informacji opracowana zostanie stacja ładowania megawatowego z funkcją ładowania dwukierunkowego, pozwalającą na podłączenie ciężarówki do sieci energetycznej jako jednostki magazynującej energię.
W ramach prac nad nowym standardem ładowania megawatowego (MCS) testowane będzie zastosowanie prądu o natężeniu 3000 A, co pozwoli na pełne naładowanie akumulatorów pojazdu długodystansowego w ciągu zaledwie 15 minut! W tym celu opracowane zostaną nowe koncepcje ładowania w zakresie do 3 MW, które będą również analizowane na stanowiskach testowych nowego partnera projektu, Instytutu Badań Systemów Energii Słonecznej im. Josepha von Fraunhofera.
Źródło: MAN Truck & Bus