Wszystko zależy od skali
Po drogach Europy każdego dnia jeżdżą miliony ciężarówek. Co by się stało, gdyby wszyscy kierowcy skupili się na bardziej ekologicznej jeździe i zmniejszeniu emisji CO2? Przy takiej skali, takie działania miałoby znaczący wpływ na poziom emisji w sektorze transportu, który odpowiada za około 25% całkowitych emisji w UE, z czego 71% przypada na transport drogowy. Oznacza to, że jeśli uda się nam zmniejszyć emisje w każdym samochodzie, autobusie i ciężarówce o 20%, uzyskamy około 4% redukcję łącznej emisji w UE. Ale jak to zrobić?Girteka, dysponująca ponad 9.000 ciężarówek, uznaje redukcję emisji za jeden z kluczowych elementów strategicznych w zakresie rozwoju odpowiedzialnej logistyki przyszłości. Inwestując we flotę (średni wiek pojazdu wynosi poniżej 2 lat) i skupiając się na zachowaniach kierowców na drodze, Girteka przyczynia się do tworzenia bardziej czystej i zrównoważonej logistyki. Jedna z tych inicjatyw jest ECO Liga, konkurs, w którym kierowcy rywalizują pod względem najbardziej ekologicznych umiejętności jazdy.
Bycie liderem rynku nakłada pewną odpowiedzialność. Nie tylko wobec naszych klientów, ich ładunku, pracowników i udziałowców, ale wobec wszystkich spotkanych na trasie i poza nią. W przypadku naszej rozwijającej się floty kluczową kwestią jest to, jak zmniejszyć emisje, wykorzystując efekt skali. Dzięki wymianie pojazdów co 2 lata, jesteśmy w stanie osiągnąć wymierną redukcję CO2 mówi Mindaugas Paulauskas, CEO Girteka Transport.
Nacisk na bezpieczeństwo
Skupienie się na jeździe ekologicznej ma wiele zalet. Jedną z kluczowych korzyści jest poprawa bezpieczeństwa na drodze, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że liczba roku wypadków śmiertelnych w na drogach Europy w roku 2021 była o 5% wyższa niż w rok wcześniej.Dzięki ECO Lidze kierowcy ciężarówek uczą się jak unikać wypadków, jak przewidywać sytuacje na drodze, jak dbać o siebie i innych uczestników ruchu oraz bezpiecznie dostarczać ładunek. Przy tak intensywnym ruchu na europejskich drogach kwestie bezpieczeństwa wpływają na efektywność łańcuchów dostaw i samą gospodarkę.
Nasi kierowcy muszą najpierw przejść roczne szkolenie, podzielone na sesje teoretyczne i praktyczne. Część teoretyczna trwa 2 godziny, podczas których instruktor wyjaśnia zasady bezpiecznej i ekonomicznej jazdy. Po części teoretycznej kierowcy przechodzą do części praktycznej, gdzie ćwiczą wszystko, czego nauczyli się na specjalnie zaprojektowanej przez nas trasie wyjaśnia Mindaugas Paulauskas, CEO Girteka Transport.Jedź mądrze i bezpiecznie! – to główny cel inicjatywy motywującej do bardziej ekonomicznej i ekologicznej jazdy w Girtece w ramach ECO Ligi.
W ECO Lidze jazda jest analizowana według 8 różnych parametrów, od pracy na biegu jałowym, przez użycie hamulców i ekstremalne hamowanie, po zatrzymywanie się, używanie toczenia i tempomatu, aż po efektywność i obciążenie silnika. Połączenie tych parametrów daje wynik Eco, którego maksymalna wartość to 100 pkt. W tegorocznym pierwszym sezonie ECO Ligi udział wzięło prawie 18 000 kierowców, a konkurencja była zacięta. Zwycięzca Pavlo Diachuk zdobył 98,60 pkt i wyprzedzając następnych kolegów tylko o 2 punkty.
Zrównoważone rozwiązania cyfrowe
Zarządzanie flotą ponad 9000 ciężarówek wymaga zautomatyzowanych i zaawansowanych rozwiązań cyfrowych, które umożliwiają monitorowanie i gromadzenie wszystkich danych. Przy takiej ilości informacji możliwości symulacji i rzeczywistych wyników badań są ogromne. Symulacje mogą być cennymi informacjami na potrzeby planowania łańcucha dostaw zarówno pod względem środowiskowym, jak i ekonomicznym.Z informacji mogą skorzystać firmy współpracujące z Girteką. Coraz więcej klientów chce sprawdzić ślad węglowy i zmniejszyć wpływ na środowisko. Również tego rodzaju informacje są często wykorzystywane w raportach ESG, które staną się obowiązkowe w nadchodzących latach. Tak więc to, jak ograniczamy nasz wpływ na środowisko zależy od małych kroków podejmowanych w życiu codziennym i w pracy podsumowuje Mindaugas Paulauskas, CEO Girteka Transport.Źródło: Girteka
grafika poglądowa