Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMA

Uczy jazdy samochody ciężarowe
Utworzona: 2022-09-24

Branże transportowa i logistyczna stoją przed ogromnymi wyzwaniami na całym świecie – od kwestii klimatycznych, przez presję kosztową, aż po niedobór kierowców. Bosch dostarcza odpowiednie rozwiązania, które pomagają stawić im czoła.

Firma nieustannie rozszerza swoją ofertę układów napędowych dążąc do osiągnięcia celu, jakim jest neutralny klimatycznie transport towarowy. Oprócz układów napędowych z silnikiem Diesla, które jeszcze przez jakiś czas będą odgrywać istotną rolę w pojazdach użytkowych, Bosch oferuje również układy napędowe z akumulatorem elektrycznym i ogniwami paliwowymi. Teraz firma wprowadziła kolejne rozwiązanie – silnik wodorowy, który ma wypełnić lukę w alternatywnych układach napędowych, szczególnie dla ciężkich pojazdów budowlanych i maszyn rolniczych.

Działania na rzecz klimatu motywują branżę transportu towarowego do szukania nowych kierunków rozwoju. Spodziewamy się, że w ciągu dekady alternatywne układy napędowe będą motorem znacznego wzrostu w naszej działalności powiedział dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora Mobility Solutions, podczas tegorocznych targów IAA Transportation w Hanowerze.
Choć obecna sytuacja rynkowa jest niepewna, sprzedaż w sektorze Mobility Solutions firmy Bosch wzrosła w bieżącym roku o 6 proc., po uwzględnieniu wpływu kursów walutowych. Jedna czwarta przychodów firmy Bosch pochodzi ze sprzedaży technologii dla pojazdów użytkowych, od lekkich samochodów dostawczych po 40-tonowe ciężarówki. Oprócz układów napędowych, filarami działalności Bosch w obszarze pojazdów użytkowych są systemy wspomagania kierowcy oraz systemy łączności.

Nowy typ zasilania w układach napędowych Bosch dla pojazdów użytkowych

Według prognoz firmy Bosch, w 2025 roku ponad 80 proc. wszystkich samochodów ciężarowych o masie co najmniej 6 ton, będzie nadal napędzanych silnikami Diesla. W kolejnych latach różnorodność układów napędowych ma się zwiększyć, a do 2035 roku połowa nowych pojazdów użytkowych będzie wyposażona w napęd elektryczny zasilany akumulatorem lub wodorem.

Technologia nastawiona na neutralność klimatyczną jest szczególnie istotna w pojazdach użytkowych. W zależności od zastosowania, będziemy mogli zapewnić więcej niż jeden neutralny klimatycznie rodzaj układu napędowego dla samochodów ciężarowych powiedział Heyn.
W samej firmie Bosch nad układami napędowymi dla nowoczesnych samochodów ciężarowych pracuje 3 400 inżynierów. Żadne inne przedsiębiorstwo nie oferuje tak wielu rozwiązań z zakresu elektromobilności jak Bosch: od e-rowerów po maszyny budowlane, od półprzewodników z węglika krzemu po kompletne moduły napędowe. To strategia, która przynosi duże korzyści. Do firmy Bosch spłynęło już 30 obszernych zamówień na akumulatorowo-elektryczne układy napędowe. Bosch ma także ambitne plany związane z rozwojem technologii ogniw paliwowych. Do 2025 roku firma planuje wprowadzić na drogi ponad 40 000 systemów wodorowych Bosch. Aby zrealizować ten cel, przedsiębiorstwo samodzielnie produkuje stosy i stwarza możliwości produkcyjne na skalę globalną w fabrykach zlokalizowanych w pobliżu swoich klientów, czyli w zakładach w Anderson (USA), Wuxi (Chiny) i Bambergu (Niemcy). Ogniwa paliwowe nie są jednak jedynym sposobem wykorzystania wodoru do zasilania samochodów ciężarowych – istnieją również silniki H2. Obecnie Bosch pracuje nad sterownikami i techniką wtrysku, które są niezbędne dla tego typu silników. Przedsiębiorstwu udało się także pozyskać duży projekt w tym obszarze w Indiach.

Bosch uczy samochody ciężarowe jazdy

Jednak działalność Bosch skupia się nie tylko na produkcji elementów konstrukcyjnych, ale także na tworzeniu oprogramowania. Połowa pracowników działu badań i rozwoju w sektorze Mobility Solutions to inżynierowie oprogramowania. Sprzyja to między innymi rozwojowi zautomatyzowanej jazdy. Bosch zatrudnia 1 100 inżynierów zajmujących się tym obszarem, a oprogramowanie, czujniki, komputery samochodowe i elementy wykonawcze dostarcza z jednego źródła.

Wkraczamy w erę zautomatyzowanej jazdy, po części również ze względu na dotkliwe braki kierowców. W żadnym innym obszarze zautomatyzowana jazda nie ma takiego znaczenia ekonomicznego jak w pojazdach użytkowych powiedział Heyn.
Obecnie w całej Europie brakuje już 400 000 kierowców. Bosch zamierza do końca dekady wdrożyć bezzałogowe systemy jazdy na autostradach. W 2025 roku u jednego z europejskich producentów samochodów ciężarowych rozpocznie się masowa produkcja komputerów pokładowych, które umożliwiają przetwarzanie danych z czujników w czasie rzeczywistym. Technologia Bosch sprawi, że architektura elektroniczna w przyszłych pojazdach użytkowych będzie znacznie bardziej wydajna, stanowiąc tym samym podstawę dla tzw. ciężarówki programowalnej (ang. software-defined truck – SDT). Dążąc do wdrożenia rozwiązań z obszaru zautomatyzowanej jazdy, firma Bosch rozwija także systemy wspomagania kierowcy. Najlepszym przykładem są narożne czujniki radarowe w ciężarówkach. W ciągu najbliższych kilku lat ten obszar rynku wzrośnie o 40 proc., a firma Bosch o prawie 60 proc. Działania przedsiębiorstwa są podyktowane różnymi czynnikami, w tym wymogami prawnymi dotyczącymi zapobiegania wypadkom drogowym z udziałem pojazdów użytkowych. Na przykład, od 2024 roku w Europie obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdów będzie funkcja asystenta skrętu.

Bosch przygotowuje się do uruchomienia platformy logistycznej

Bosch podjął współpracę z amerykańskim dostawcą usług w chmurze Amazon Web Services (AWS), aby uruchomić platformę oprogramowania, która łączy zarówno własne usługi logistyczne, jak i zewnętrzne, pochodzące od innych firm. Integracja tych rozwiązań zapewnia wzrost wydajności. Zamiast korzystać z wielu niezależnych od siebie rozwiązań, firmy logistyczne i spedytorzy na całym świecie będą mieli szybki i łatwy dostęp do usług cyfrowych z jednego źródła.

W ciągu najbliższych tygodni uruchomimy naszą platformę logistyczną w Indiach, a na początku przyszłego roku w Europie i USA powiedział Heyn.
Jednym z przykładów usług Bosch dla branży transportowej i logistycznej jest monitoring logistyczny. Centra serwisowe Bosch monitorują stan towarów o znaczeniu krytycznym, w tym towarów medycznych – rocznie jest to od 30 000 do 40 000 ładunków ciężarówek. Podczas pandemii koronawirusa Bosch prowadził także monitoring przesyłek ze szczepionkami. Innym ważnym aspektem jest bezpieczne parkowanie samochodów ciężarowych. Taka usługa ma umożliwić rezerwację miejsca postojowego dla ciężarówki. Bosch oferuje już 100 takich miejsc wzdłuż autostrad w jedenastu krajach europejskich. Tylko w 2021 roku rezerwacje wzrosły trzykrotnie.

Źródło: Bosch
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels