Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMA

Rutynowe kontrole i konsekwencje dla kierowców i przewoźników
Utworzona: 2022-09-21

Niesprawne hamulce, uszkodzone zawieszenie pneumatyczne oraz nadmiernie zużyte i uszkodzone ogumienie – to usterki stwierdzone w czterech zestawach ciężarowych, skontrolowanych w ostatnim czasie przez inspektorów.

Na autostradzie A4 w pobliżu Krakowa, patrol małopolskiej ITD zatrzymał do kontroli zagraniczny ciągnik siodłowy z naczepą. Zestawem tym wykonywano międzynarodowy transport drogowy z Polski do Turcji. Analiza zapisów czasu pracy wykazała, że kierowca w trakcie przejazdu z Turcji prowadził ciężarówkę bez karty włożonej do tachografu. Kierujący przekroczył dzienny czasu prowadzenia pojazdu o 5 godz. i 56 min., przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez przerwy o 2 godz. i 52 min. oraz skrócił odpoczynek dzienny o 3 godz. i 25 min. Oprócz tego stan techniczny naczepy pozostawiał wiele do życzenia. Inspektorzy stwierdzili brak siłownika, zacisku i klocków hamulcowych przy kole, pękniętą tarczę hamulcową oraz uszkodzone zawieszenie pneumatyczne pojazdu. Kontrola zakończyła się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego niesprawnej technicznie naczepy, ukaraniem kierowcy mandatem karnym i skierowaniem zestawu na wyznaczony parking strzeżony. Ciężarówka zostanie zwolniona z parkingu po naprawie usterek i wpłaceniu kaucji na poczet kary pieniężnej. Wobec zagranicznego przewoźnika będzie bowiem wszczęte postępowanie administracyjne.

Z kolei na krajowej „dziesiątce” w Szczecinie, patrol zachodniopomorskiej ITD zatrzymał do kontroli zagraniczny zestaw ciężarowy, którym przewożono ładunek z Turcji do Polski. Inspektorzy stwierdzili, że do momentu jego wjazdu do puntu kontrolnego, w tachografie nie było zalogowanej karty kierowcy. Analiza danych z tachografu i karty kierowcy wykazała, że kierowca skrócił dzienny czas odpoczynku o 1 godz. i 35 min. Przedsiębiorca nie sczytał także danych z pamięci tachografu w wymaganym terminie. W trakcie dalszej kontroli, inspektorzy stwierdzili poważne nieprawidłowości w stanie technicznym obu pojazdów. Przy kołach na pierwszej osi ciągnika siodłowego tarcze hamulcowe były popękane. Z kolei ogumienie na pierwszej osi naczepy nadawało się do wymiany z powodu nadmiernego zużycia bieżnika i uszkodzeń. W tym przypadku inspektorzy stwierdzili, że kierowca nie rejestrował czasu pracy w bieżącym dobowym okresie rozliczeniowym, więc zatrzymali jego prawo jazdy na trzy miesiące. Kierującego ukarali też trzema mandatami karnymi. Wobec zagranicznego przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne. Niesprawny technicznie samochód ciężarowy i naczepę wycofano z ruchu do czasu naprawy usterek. Tego samego dnia, w Sławnie, inny patrol zachodniopomorskiej ITD zatrzymał do kontroli niesprawny zestaw ciężarowy, należący do polskiego przewoźnika. Ogumienie ciągnika siodłowego i naczepy było zużyte do tego stopnia, że z jednej opony wystawały już druty. Opona w tak złym stanie groziła „wystrzałem”. Inspektorzy zatrzymali dowody rejestracyjne obu pojazdów oraz zakazali kierowcy dalszej jazdy. Przedsiębiorcy grozi kara pieniężna.

Ciągnik siodłowy z naczepą, w których m.in. był niesprawny układ ABS, wycofali tymczasowo z ruchu także inspektorzy ze świętokrzyskiej ITD. Zestaw należący do polskiego przedsiębiorcy zatrzymali na ekspresowej „siódemce” koło Kielc. Oprócz tego w naczepie było nadmiernie zużyte ogumienie oraz pęknięte tarcze hamulcowe przy dwóch kołach. Pęknięta była też felga jednego z kół naczepy. Inspektorzy ukarali kierowcę mandatem karnym. Wobec przewoźnika będzie wszczęte postępowanie administracyjne.

Źródło: GITD
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels