Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Wzywają do zawieszenia obowiązku zawracania ciężarówek do domu

Utworzona: 2022-09-08


Jak zaznacza Krajowy Związek Przewoźników Drogowych Rumunii (UNTRR), generuje to niepotrzebne przestoje i nieuzasadnione zużycie paliwa w środku kryzysu.

Unia Europejska znajduje się w środku kryzysu energetycznego, a branża transportu drogowego jest głęboko dotknięta wzrostem cen paliw i nadużyciami prawodawstwa europejskiego wynikającymi z pakietu mobilności 1, takimi jak obowiązek zawracania ciężarówek do domu co 8 tygodni, który musi być przestrzegany przez rumuńskie firmy prowadzące międzynarodowy transport drogowy w UE od lutego 2022 r.

Podczas gdy koszty energii w Europie gwałtownie rosną, a ważni przywódcy europejscy, tacy jak premier Belgii, kanclerz Niemiec i prezydent Francji, ogłaszają "koniec obfitości", "trudne zimy" i niepewność co do bezpieczeństwa dostaw energii, prawodawstwo europejskie zobowiązuje przewoźników drogowych do przywożenia do domu pustych ciężarówek, w tym przyczep i naczep w interpretacji KE, generując niepotrzebne zużycie paliwa i nieuzasadnione koszty, oraz uciążliwe dla rumuńskich przewoźników.

W związku z tym, Krajowy Związek Przewoźników Drogowych Rumunii – UNTRR zwraca się do Komisji Europejskiej – KE o pilne zawieszenie stosowania obowiązku zawracania ciężarówek do siedziby firmy oraz o unieważnienie zawężającej interpretacji KE dotyczącej obowiązku powrotu na bazę firmy ich przyczep i naczep. W tym trudnym kontekście gospodarczym konieczne jest ograniczenie wszelkich środków, które prowadzą do niepotrzebnego zużycia paliwa w środku kryzysu, aby zapewnić spójność między oświadczeniami przywódców europejskich i ich działań a oświadczeniami Komisji Europejskiej na szczeblu europejskim i krajowym.

Przypominamy, że opublikowane w 2021 r. badanie Komisji Europejskiej na temat powrotu ciężarówek do siedziby firmy potwierdza zasadniczy negatywny wpływ tego środka na wschodnioeuropejskich przewoźników drogowych i na środowisko, zasygnalizowany przez UNTRR instytucjom europejskim. Z badania Komisji Europejskiej wynika, że środek ten wygeneruje 1,9 mln dodatkowych przejazdów europejskich ciężarówek, co doprowadziłoby do 2,9 mln ton dodatkowej emisji CO2 w 2023 r. (wzrost emisji z międzynarodowego transportu drogowego towarów o 4,6%) i mogłoby wygenerować wzrost kosztów do 11 000 EUR na pojazd rocznie (wzrost o około 10% w porównaniu z obecną sytuacją) - średnio dla przewoźników osiedlił się w krajach Europy Wschodniej działając w krajach Europy Zachodniej.

UNTRR i rumuńscy przewoźnicy zakwestionowali ten dyskryminujący środek przed Trybunałem Sprawiedliwości UE, a działanie UNTRR poparł rząd rumuński. Jednocześnie Rumunia i kilka państw członkowskich zakwestionowało ten obowiązek przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej - TSUE i szereg spraw sądowych jest w toku.

Krajowy Związek Przewoźników Drogowych Rumunii – UNTRR zwraca się do rządu rumuńskiego o kontynuowanie działań na szczeblu europejskim przeciwko obowiązkowi zawracania ciężarówek do domu, a do czasu wydania przez TSUE decyzji w sprawach sądowych o zwrócenie się do Komisji Europejskiej o zawieszenie stosowania tego środka, który generuje niepotrzebne zużycie paliwa ze względu na znaczący wpływ na środowisko i przewoźników dotkniętych wzrostem kosztów paliwa.

Źródło: UNTRR
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels