Łącznie w akcjach Truck wzięło udział 19 krajów, a w akcjach Bus – 16 krajów. 12 krajów wzięło udział w obu akcjach Truck, a 9 w obu akcjach Bus.
Wyniki przedstawione przez ROADPOL pokazują skalę naruszeń. Bowiem na 427.105 skontrolowanych ciężarówek, w 102.283 stwierdzono jakieś wykroczenia. 2221 spośród nich było na tyle poważnych, że konieczne było wydanie natychmiastowego zakazu dalszej podróży do czasu doprowadzenia pojazdu lub ładunku do należytego stanu. W przypadku transportu pasażerskiego wyniki były znacznie lepsze. Na 233.892 autobusy, które poddano kontroli, w 16.524 stwierdzono naruszenia przepisów bezpieczeństwa. Tylko w 130 przypadkach wydano zakaz dalszej podróży.
Wskaźnik wykroczeń wyniósł 23,95% dla przewozów towarowych (w lutym 2022: 30,22%) i 7,06% dla autobusów (w lutym 2022: 6,31%). W przypadku transportu towarowego oznacza to, że naruszenie wykryto prawie w co czwartej ciężarówce.
Jak wylicza Europejska Sieć Policji Drogowych, wykroczenia 13.714 kierowców (ciężarówek - 12.588, autobusów - 1126) naruszyło obowiązujące w całej Europie przepisy socjalne, co oznacza, że prowadzili pojazd dłużej niż jest to dozwolone bez przestrzegania obowiązkowych przerw. Stwierdzono 11.662 przypadki (w ciężarówkach - 10.556, w autobusach - 1.106) naruszeń dotyczących stosowania tachografu. Manipulacje tachografów cyfrowych wykryto w 545 przypadkach. Ponadto, podczas kontroli zatrzymano 376 kierowców prowadzących pod wpływem alkoholu oraz 36 kierowców będących pod wpływem narkotyków.
Zgodnie z zapowiedzią, kolejna operacja ROADPOL Truck & Bus odbędzie się 10-16 października br.
Utworzona: 2022-08-18