Elektryfikacja ciężkiego transportu dalekobieżnego jest kolejnym przełomowym momentem na drodze do neutralności emisji CO2 w transporcie. eActros LongHaul z akumulatorowym napędem elektrycznym ma być dla naszych klientów pojazdem ekonomicznym. Wraz z moim zespołem cieszę się, że we wrześniu będziemy mogli zaprezentować tę innowacyjną ciężarówkę klientom i opinii publicznej
– powiedziała Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks.
Planowany zasięg do 500 km
Mercedes-Benz Trucks opublikował grafiki prototypu eActrosa LongHaul i ujawnił część danych technicznych planowanych dla pojazdu seryjnego. Elektryczna ciężarówka o prognozowanym zasięgu do 500 km będzie mogła być ładowana z dużą mocą (tzw. ładowanie megawatowe). Zastosowano w niej akumulatory z ogniwami w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP), które odznaczają się długą trwałością i dysponują większą energią użyteczną niż baterie litowo-jonowe. Korzystając ze stacji ładowania o mocy około jednego megawata, akumulatory te można naładować z poziomu 20 do 80% w czasie krótszym niż 30 minut. Duży zasięg w połączeniu z ładowaniem megawatowym umożliwiają uzyskanie zasięgów całkowitych porównywalnych z konwencjonalnymi samochodami ciężarowymi, a tym samym wykorzystanie pojazdu w systemie dwuzmianowym.Całościowe rozwiązanie transportowe
W praktyce operacyjnej przewoźników znaczna część zastosowań dalekobieżnych nie wymaga zasięgu większego niż ok. 500 km, które eActros LongHaul będzie pokonywał na jednym ładowaniu. W czasie obowiązkowej 45-minutowej przerwy, wymaganej przez przepisy dotyczące kierowania samochodem ciężarowym, można będzie doładować akumulatory energią umożliwiającą dalszą jazdę. Będzie to zatem właściwa oferta dla firm transportowych operujących regularnie na możliwych do zaplanowania trasach.Głównym założeniem producenta jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi. Dalekobieżny eActros LongHaul ma umożliwić klientom dokonanie właściwego wyboru pod względem rentowności, zrównoważonego rozwoju i niezawodności.
Wspólna infrastruktura ładowania
Daimler Truck, TRATON GROUP i Volvo Group zawarły porozumienie, które przewiduje budowę i eksploatację w Europie publicznej sieci punktów ładowania o wysokiej mocy, przeznaczonej dla samochodów ciężarowych do transportu dalekobieżnego i autobusów turystycznych. Sieć tworzona przez strony umowy ma być dostępna dla operatorów flot w Europie, niezależnie od marek użytkowanych pojazdów.Ponadto Daimler Truck uczestniczy w projekcie „Ładowanie z wysoką mocą pojazdów w ciężarowym transporcie dalekobieżnym” (HoLa). W czterech lokalizacjach w Niemczech powstaną po dwa punkty z systemem ładowania megawatowego MCS (Megawatt Charging System), które zostaną przetestowane w warunkach rzeczywistej eksploatacji.
Nadrzędny cel: neutralność emisji CO2
Daimler Truck postawił sobie za cel, aby do roku 2030 zwiększyć w Europie udział nowych pojazdów neutralnych pod względem emisji CO2 do ponad 50%, a do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie nowe samochody. W drugiej połowie obecnej dekady koncern zamierza też rozszerzyć ofertę o seryjne pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Celem nadrzędnym jest osiągnięcie neutralności emisji CO2 w transporcie drogowym do roku 2050.Źródło: Daimler Truck