10 działań, które uwzględniają wnioski z ostatnich kryzysów
W planie zaproponowano 10 działań, którymi ma się kierować UE i państwa członkowskie przy wprowadzaniu nadzwyczajnych środków reagowania kryzysowego. M.in. plan podkreśla znaczenie zapewnienia minimalnej łączności i ochrony pasażerów, budowania odporności na cyberataki i testowania odporności. Zwraca też uwagę na rolę zielonych pasów, które zapewniają możliwość przekraczania granic przez pojazdy w transporcie lądowym w czasie krótszym niż 15 minut. Plan wzmacnia także rolę sieci punktów kontaktowych w krajowych organach transportowych. Oba te rozwiązania okazały się kluczowe podczas pandemii, a także w obecnym kryzysie spowodowanym rosyjską agresją na Ukrainę.Dziesięć obszarów:
1. Dostosowanie unijnych przepisów transportowych do sytuacji kryzysowych.2. Zapewnienie odpowiedniego wsparcia dla sektora transportowego.
3. Zapewnienie swobodnego przepływu towarów, usług i osób.
4. Zarządzanie przepływami uchodźców i repatriacja osieroconych pasażerów i pracowników transportu.
5. Zapewnienie minimalnej łączności i ochrony pasażerów.
6. Udostępnianie informacji o transporcie.
7. Wzmocnienie koordynacji polityki transportowej.
8. Wzmocnienie cyberbezpieczeństwa.
9. Testowanie planów awaryjnych w transporcie.
10. Współpraca z partnerami międzynarodowymi.
Jedną z kluczowych lekcji płynących z pandemii jest znaczenie koordynowania środków reagowania kryzysowego – na przykład w celu uniknięcia sytuacji, w których ciężarówki, kierowcy i podstawowe towary utkną na granicach, co miało miejsce w pierwszych dniach pandemii. Plan kryzysowy dla transportu wprowadza zasady przewodnie, które zapewniają, że środki reagowania kryzysowego są proporcjonalne, przejrzyste, niedyskryminacyjne, zgodne z traktatami UE i zdolne do zapewnienia dalszego funkcjonowania jednolitego rynku.
Dalsze kroki
Komisja i państwa członkowskie wykorzystają plan kryzysowy, aby stawić czoła bieżącym wyzwaniom w sektorze transportu. KE będzie wspierać państwa członkowskie i kierować procesem budowania gotowości na wypadek kryzysu we współpracy z agencjami UE, koordynując sieć krajowych punktów kontaktowych ds. transportu i prowadząc regularne dyskusje z międzynarodowymi partnerami i zainteresowanymi stronami. Aby zapewnić Ukrainie możliwość eksportu zboża, ale także importu potrzebnych jej towarów, od pomocy humanitarnej po paszę dla zwierząt i nawozy, Komisja będzie koordynować sieć punktów kontaktowych i platformę kojarzenia partnerów logistycznych do obsługi korytarzy solidarnościowych.Źródło: Komisja Europejska