Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Pomimo przeszkód, cele osiągnięte

Utworzona: 2022-03-29


W 2021 r. Daimler Truck Holding AG z powodzeniem kontynuował działania zmierzające do poprawy rentowności. Dzięki utrzymaniu ścisłej dyscypliny w zakresie kosztów stałych firma osiągnęła cele finansowe na rok 2021 pomimo znacznych utrudnień spowodowanych ograniczeniami w dostawach.

W 2021 r. na całym świecie koncern Daimler Truck sprzedał o 20% więcej samochodów ciężarowych i autobusów (455,4 tys. sztuk) niż rok wcześniej (378,3 tys. sztuk). Korzystne dla firmy było ożywienie na jej kluczowych rynkach, zwłaszcza w pierwszej połowie ub.r. W drugiej połowie roku popyt na kluczowych rynkach utrzymywał się na wysokim poziomie, jednak ograniczenia w dostawach spowolniły produkcję, a tym samym ograniczyły wzrost wolumenu, przede wszystkim w segmencie ciężkich pojazdów użytkowych w Ameryce Północnej i Europie.

Znaczne zwiększenie sprzedaży przyczyniło się do wzrostu obrotu firmy w ub.r. do 39,8 mld euro (+10% w porównaniu z rokiem poprzednim: 36,0 mld euro). Pod wpływem silnego popytu, stymulowanego przez wszystkie segmenty, liczba zamówień w segmencie przemysłowym podskoczyła do 590 tys. sztuk, co stanowi wzrost o 37% w porównaniu z rokiem poprzednim (ok. 430 tys. sztuk). Jeszcze istotniejszy jest fakt, że odnotowano pozytywny rozwój w zakresie zysków i rentowności sprzedaży, do czego przyczynił się także wysoki wolumen sprzedaży, wyższe ceny netto oraz działania na rzecz redukcji kosztów. Nakłady na badania i rozwój (R&D) utrzymały się na poziomie z roku poprzedniego i wyniosły 1,574 mld euro.

Skorygowany zysk operacyjny EBIT (przed odliczeniem odsetek i podatków) wzrósł znacznie do 2552 mln euro (w roku poprzednim 657 mln euro). Skorygowana rentowność sprzedaży (RoS adjusted) z działalności przemysłowej kształtowała się na poziomie 6,1%, podczas gdy w roku poprzednim wyniosła 1,9%. Wolny przepływ pieniężny z działalności przemysłowej wyniósł 1556 mln euro (2020: 1781 mln euro). W ten sposób Daimler Truck osiągnął swoje cele w zakresie redukcji kosztów i poprawy marży. Jednocześnie firma zmagała się z utrudnieniami w łańcuchach dostaw, które wpływały przede wszystkim na wysoce dochodowe portfolio samochodów ciężarowych w regionie Ameryki Północnej i Europy.

Daimler Truck przyjmuje obecnie założenie, że warunki ekonomiczne na najważniejszych rynkach będą się w dalszym ciągu normalizować i że ani pandemia COVID-19, ani wojna na Ukrainie nie będą miały negatywnego wpływu na ogólny rozwój rynku. Pomimo silnego popytu, niedobory w branży półprzewodników i utrzymujące się utrudnienia w dostawach będą miały wpływ na sprzedaż – przede wszystkim w pierwszej połowie roku, a zwłaszcza w I kwartale.

Analizując dwa duże regiony, firma szacuje rynek północnoamerykański na 255–295 tys. sztuk, a rynek europejski (EU30) na 240–280 tys. sztuk. W zakresie działalności przemysłowej prognozuje się wzrost sprzedaży do poziomu 500–520 tys. sztuk w 2022 r. Ponadto w bieżącym roku gospodarczym firma spodziewa się znacznego wzrostu obrotów na poziomie koncernu do przedziału od 45,5 do 47,5 mld euro. Zakłada również znaczny wzrost skorygowanego zysku operacyjnego EBIT oraz prognozuje, że skorygowana rentowność sprzedaży (RoS) w segmencie przemysłowym wyniesie od 7 do 9%.

Rok 2021 był wyjątkowy dla Daimler Truck i jestem bardzo dumny z tego, co osiągnął nasz globalny zespół. Osiągnęliśmy nasze cele finansowe, pomimo utrudnień związanych z COVID-19 i ograniczeń w łańcuchu dostaw. Ponadto wydzielenie z Mercedes-Benz Group AG było historycznym krokiem, który udało się nam wykonać z dużym powodzeniem. Wkrótce po wybuchu wojny podjęliśmy decyzję o całkowitym zawieszeniu naszej działalności w Rosji do odwołania. Wspieramy jednocześnie organizacje charytatywne niosące pomoc Ukrainie, a także liczne prywatne inicjatywy naszych pracowników, za które serdecznie dziękuję
– powiedział Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck.
Przyjęto założenie, że wojna nie spowoduje znaczących zakłóceń w łańcuchach dostaw. Jednorazowe koszty związane z zaprzestaniem działalności w Rosji zostaną przez firmę uwzględnione w pierwszym kwartale poza wynikiem operacyjnym. Przewidywane obecnie skutki operacyjne, takie jak zaprzestanie działalności w Rosji oraz ponoszone aktualnie wyższe koszty surowców i energii, zostały uwzględnione w prognozie na rok 2022.

W 2021 roku znacząco poprawiliśmy naszą rentowność. Wpłynęły na to wyższy wolumen sprzedaży oraz poprawa wyników działalności w zakresie pojazdów używanych i obsługi posprzedażnej, podczas gdy niekorzystny wpływ miały wyższe koszty surowców i ograniczenia w łańcuchu dostaw. Znacznym osiągnięciem w ubiegłym roku były natomiast ulepszenia strukturalne, które zamortyzowały jednorazowe efekty kosztowe wynikające z COVID-19 w 2020 r. Nadal podtrzymujemy nasze ambitne cele w zakresie rentowności na rok 2025 i podejmujemy intensywne działania na wszystkich poziomach strategicznych, aby je osiągnąć. Zakładamy, że w 2022 r. uda się nam zwiększyć skorygowaną rentowność sprzedaży, co będzie kolejnym krokiem w kierunku realizacji naszych ambitnych celów na rok 2025. W obliczu niepewności dotyczącej dalszego przebiegu pandemii COVID-19, wciąż utrzymujących się wyzwań związanych z łańcuchem dostaw oraz możliwego wpływu wojny na Ukrainie na gospodarkę światową, należy zauważyć, że w rok 2022 wchodzimy ze stabilną pozycją finansową
– podkreślił Jochen Goetz, dyrektor finansowy Daimler Truck.
Firma chce w przyszłości jeszcze dynamiczniej kształtować rozwój bezemisyjnego transportu. Planuje się przyspieszenie rozwoju pojazdów z napędem akumulatorowym i pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi – własnymi siłami oraz w ramach strategicznych partnerstw. Do 2030 r. pojazdy napędzane akumulatorami i ogniwami paliwowymi mają stanowić nawet 60% sprzedaży.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels