Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Będą kolejne ograniczenia dla kierowców ciężarówek?

Utworzona: 2022-01-30


Zlecono badanie, którego celem jest sprawdzenie ile ciężarówek faktycznie przejeżdża przez Tyrol.

Badanie zostało zrealizowane przez zespół, który przygotował ekspertyzę wyboru tras w regionie alpejskim w latach 2009 i 2014, w oparciu o najnowsze dane z badania CAFT z 2019 r. na temat transalpejskiego ruchu towarowego, które odbywa się co pięć lat. W ramach badania CAFT przeprowadzane są ankiety wśród kierowców ciężarówek na głównych przejściach granicznych w regionie alpejskim, oraz kierowców ciężarówek korzystających z kolei intermodalnej.

Przeanalizowano osiem przejść alpejskich w Szwajcarii i Austrii, w szczególności autostrady przez przełęcz Brenner (A13), autostrady Tauern (A10) i oraz A2 przez tunel Gotthard. Obliczono całkowitą długości tras i wynikające z nich łączne koszty. W tym celu podzielono wybrane przez kierowców trasy na trzy kategorie: trasy najlepsze (wybrana trasa jest najkrótsza), trasy optymalne (wybrane z braku wyraźnie lepszych tras alternatywnych) oraz trasy objazdowe (dłuższe niż przynajmniej jedna dopuszczalne trasa alternatywna). Z drugiej strony uwzględniono czynniki ważne z punktu widzenia firm transportowych, a więc łączne koszty wynikające z długości trasy, czasu przejazdu, opłat drogowych i innych czynników kosztowych, takich jak koszty paliwa.

Biorąc pod uwagę kryterium długości trasy, wyniki uzyskane dla autostrady A13 potwierdzają to, na co Tyrol od lat zwraca uwagę: tylko niewielka część ciężarówek przejeżdżających przez przełęcz Brenner korzysta z najlepszej (najkrótszej) trasy. Wiele ciężarówek wybiera trasy alternatywne, w tym także te dłuższe, ponieważ są one bardziej opłacalne dla przewoźnika- wyjaśnia Günther Platte, premier Tyrolu.
Okazuje się, że w 2019 roku dla ponad 880 000 ciężarówek, czyli aż w 33% przypadków, istniała trasa alternatywa przez inną przełęcz alpejską, która była krótsza o ponad 60 kilometrów i dlatego ruch tych pojazdów należy uznać za ruch objazdowy. Na żadnej innej z badanych przełęczy alpejskich wartość ta nie jest tak wysoka. Tylko 40% ciężarówek tranzytowych przejeżdżających przez przełęcz Brenner korzysta z najlepszej trasy, podczas gdy na przełęczy Gotthard w Szwajcarii odsetek ten wynosi prawie 97%. Dla ok. 20% wszystkich ciężarówek tranzytowych w korytarzu Brenner istniała trasa alternatywna krótsza o ponad 120 km- wyjaśnia Ingrid Felipe.
Biorąc pod uwagę koszty całkowite, odsetek ruchu objazdowego na austriackich przejściach alpejskich jest stosunkowo mniejszy, co potwierdza, że w wyborze trasy firmy transportowe nie kierują się jej długości, ale przede wszystkim względami ekonomicznymi, w których ważną role odgrywają opłaty drogowe i ceny paliwa.

Ma to bezpośredni związek ze znacznie niższymi stawkami opłat drogowych i cenami paliw w korytarzu Brenner. Badanie dowodzi też, iż aby urealnić koszty należy zlikwidować niższą stawkę akcyzy na olej napędowy oraz i podnieść opłaty drogowe w korytarzu Brenner- powiedziała Ingrid Felipe.
O tym, że problem tranzytowego ruchu ciężarowego można rozwiązać tylko na poziomie europejskim, jest przekonany również premier Platter. Na całej trasie z Monachium do Werony potrzeba urealnić koszty. Korytarz Brenner przyciąga więcej ciężarówek niż wszystkie inne trasy przez Alpy szwajcarskie razem wzięte i dlatego należy go odciążyć.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels