Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

System ISA będzie obowiązkowy w Europie

Utworzona: 2022-01-03


Inteligentny asystent prędkości (Intelligent Speed Assistance - ISA) stanie się w połowie tego roku obowiązkowym elementem wyposażenia nowych modeli/typów pojazdów wprowadzanych na rynek w Unii Europejskiej, a dwa lata później będzie musiał być montowany we wszystkich nowych samochodach, ktore trafią do salonów sprzedaży.

Wraz z rozporządzeniem w sprawie ogólnego bezpieczeństwa pojazdów (UE) 2019/2144 Komisja Europejska podjęła działania, które mają pomóc sektorowi transportu i organom publicznym dostosować się do wyzwań, jakie niesie przyszłość mobilności. Chodzi m.in. o zapewnienie lepszej ochrony przed wypadkami drogowymi, walkę z niską jakością powietrza i zmianami klimatu oraz wspieranie nowych rozwiązań, które są dostosowane do zmieniających się potrzeb Europejczyków, a wreszcie o obronę konkurencyjności europejskiego przemysłu.

Jak informuje European Road Safety Charter, organizacja kierowana przez Komisję Europejską, od lipca 2022 r. inteligentny asystent prędkości (ISA) stanie się obowiązkowym elementem wyposażenia nowych modeli/typów pojazdów wprowadzanych na rynek w Unii Europejskiej. Natomiast od lipca 2024 r. obowiązek montowania systemu ISA będzie dotyczył wszystkich nowych samochodów, które trafią do sprzedaży - nie będzie więc dotyczył pojazdów już zarejestrowanych i eksploatowanych przed tą datą.

System ISA ma współpracować z kierowcą, który w każdej chwili będzie mógł przejąć kontrolę nad pojazdem i samodzielnie dostosować prędkość do sytuacji na drodze. Rozporządzenie dotyczące systemu ISA przewiduje cztery opcje informacji wysyłanych do kierowcy przez elektronicznego asystenta, których wybór będzie należał do producenta:
• kaskadowe ostrzeżenie akustyczne
• kaskadowe ostrzeżenie wibracyjne
• dotykowe sprzężenie zwrotne za pomocą pedału przyspieszenia
• funkcja kontroli prędkości.

Dwa pierwsze rozwiązania nie ingerują bezpośrednio w działanie układów pojazdu, a jedynie ostrzegają kierowcę przed niebezpieczeństwem (najpierw optycznie, a w przypadku braku reakcji - w formie sygnału akustycznego lub wibracji). Sygnały te powinny trwać jak najkrócej, aby nie powodować irytacji u kierowcy.

Dwie pozostałe opcje wykorzystują sprężystość pedału gazu, który będzie lekko odpychał stopę kierowcy, aby dać mu znak, żeby zwolnił. Kierowca może zignorować tę informację naciskając pedał gazu nieco mocniej. Nawet w przypadku działania tempomatu, który łagodnie zmniejsza prędkość samochodu, kierowca będzie mógł przejąć kontrolę nad pojazdem wciskając pedał gazu nieco głębiej.

W opinii Komisji Europejskiej, wprowadzenie systemu ISA jako obowiązkowego elementu wyposażenia pojazdów może radykalnie zmniejszyć liczbę zdarzeń drogowych i osób w nich poszkodowanych, a przede wszystkim ograniczyć liczbę ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym.

Źródło: European Road Safety Charter
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels