Co to jest zasada 3G? 3G oznacza „zaszczepiony, ozdrowieniec lub przetestowany” (geimpft, genesen oder getestet).
Odnośnie kwestii, w jaki sposób definicje „miejsca pracy” i „pracownika” w rozumieniu art. 28b ust. 1 nowej wersji ustawy o ochronie przed infekcjami (IfSG) obowiązującej od 24 listopada 2021 r. powinny być interpretowane, zgodnie z komunikatem DSLV (Federalne Stowarzyszenie Spedycji i Logistyki), Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) oraz Federalnego Ministerstwa Pracy i Spraw Socjalnych (BMAS) z dnia 25 listopada 2021 r. uzgodniły wspólną interpretację, która w ogólnym ujęciu prowadzi do zwolnienia w realizacji obowiązku stosowania procedury 3G dla procesów załadunku i rozładunku. Pojazdy lub środki transportu nie są zatem uważane automatycznie za miejsca pracy w rozumieniu § 28b (1) IfSG. Jednakże co do zasady kierowcy zawodowi muszą spełnić wymóg 3G przy kontakcie z innymi pracownikami w miejscu rozładunku/załadunku. Inaczej ujmując kierowcy są zwolnieni z przestrzegania zasady 3G, jeżeli na terenie obiektu (załadowcy/rozładowcy) można wykluczyć kontakt fizyczny z osobami trzecimi. Dzieje się tak, gdy w miejscu załadunku / rozładunku nie ma innych osób lub taki kontakt można wykluczyć poprzez odpowiednie plany higieny w miejscach pracy.Niezależnie od obecnej interpretacji stanu prawnego, podmioty zaangażowane w łańcuchy dostaw w Niemczech muszą mieć świadomość, że wiele niemieckich (ze względu na własne bezpieczeństwo zdrowotne) firm bezwzględnie przestrzega regulacji 3G także w stosunku do kierowców międzynarodowych, co oznacza, że wielu przewoźników korzystających z kierowców niespełniających warunku 3G może nie mieć możliwości dokonania zaplanowanego rozładunku / załadunku. Na marginesie należy także zwrócić uwagę na fakt, iż nie wszystkie szczepionki dostępne w Europie zostały zatwierdzone przez UE. W szczególności wielu kierowców zza naszej wschodniej granicy (Rosja, Ukraina, Białoruś) jest zaszczepiona szczepionką Sputnik, która nie jest zatwierdzona w UE, zatem pomimo szczepienia nadal warunek 3G nie będzie spełniony. Ponadto z uwagi na wejście przepisów praktycznie z dnia na dzień wiele regionów w Niemczech nie ma własnej stacji testowania; w takim przypadku kierowca przed rozładunkiem / załadunkiem może być zobowiązany do wykonania dodatkowej trasy do i z punktu testowania (czasem kilkadziesiąt kilometrów).
Z pewnością ścisłe stosowanie zasady 3G dla wszystkich kierowców ciężarówek będzie w tej chwili prawie niewykonalne. Zamiast tego kierowcy samochodów ciężarowych spoza firmy powinni mieć możliwość podjeżdżania do punktów załadunku i rozładunku z zachowaniem dotychczasowych zasad higieny i środków ochronnych (np. noszenie maski, zachowanie bezpiecznej odległości, przebywanie w kabinie kierowcy podczas załadunku i rozładunku lub nie wchodzenia na zamknięte sale operacyjne). Co istotne, oprócz ogólnych zaleceń i obowiązków każda niemiecka firma ma prawo wdrożyć bardziej restrykcyjne zasady, niż ogólnie obowiązujące. Dlatego, pomimo szerokich i uzasadnionych wątpliwości co do stosowania zasady 3G do kierowców zawodowych, większość załadowców / rozładowców w Niemczech takie zasady stosuje i każdy z kierowców powinien być na to zawczasu przygotowany, poprzez posiadanie certyfikatu szczepienia, wyzdrowienia bądź ważnego testu (nie starszego niż 72 godziny od pobrania próbki).