Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ciężarówki wciąż naruszają obowiązujące limity emisji

Utworzona: 2021-12-22


Testy drogowe pokazują, że nawet niektóre z najnowszych ciężarówek jeżdżących po europejskich drogach przekraczają obowiązujące w UE limity emisji. Szczególnie alarmujące są emisje generowane podczas jazdy w miastach.

Jak wykazały badania przeprowadzone przez Politechnikę w Grazu na zlecenie Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska (T&E), odnotowane ilości wysoce toksycznych tlenków azotu (NOx) co najmniej dwukrotnie przekraczały dopuszczalne limity.

Testy długodystansowej ciężarówki z silnikiem Diesla wykazały poważne naruszenia obecnych, dość łagodnych limitów emisji według normy „Euro VI”. W oficjalnych badaniach ilość tlenków azotu emitowanych przez ciężarówkę był przekroczony o 11%. W jednym z miejskich testów system kontroli emisji NOx w układzie wydechowym uległ awarii, co spowodowało, że poziom emisji tlenków azotu był 11-krotnie wyższy niż obecne limity.

Te wyniki są obciążającym oskarżeniem norm emisyjnych, które pozwalają ciężarówkom na dalsze zanieczyszczenie powietrza. Aby walczyć z astmą, chorobami serca i rakiem, należy pilnie zmniejszyć wszelkie zanieczyszczenia pochodzące z samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Oprócz jasnej strategii osiągnięcia zerowej emisji dla większości ciężarówek do roku 2035, potrzebujemy nowej ambitnej normy emisji dla pojazdów ciężkich, która ma zostać wdrożona do roku 2025 zamiast przestarzałej normy Euro VI przyjętej ponad 10 lat temu powiedziała Anna Krajińska, inżynier ds. emisji w T&E.

Toksyczne zanieczyszczenia spowodowane transportem drogowym stanowią poważny problem dla zdrowia publicznego. Każdego roku w Europie z powodu samego zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu (NO2) przedwcześnie umiera 250 000 osób. Transport drogowy pozostaje nadal największym źródłem emisji tlenków azotu w Europie. Wyniki testów są następstwem nowych wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia w odniesieniu do NO2, które są o 75% niższe niż obecne limity unijne.

Pojazdy ciężkie stanowiące zaledwie 2,4% pojazdów drogowych w UE, są odpowiedzialne za emisję do 40% wszystkich tlenków azotu. Szczególnie niepokojący jest fakt, że badana ciężarówka emitowała szczególnie dużą ilość NOx w miastach podczas testów mających odzwierciedlać typową dostawę do supermarketu i jazdę z małą prędkością.

Dzięki nowej ambitnej normie emisji dla wszystkich pojazdów, całkowita ilość emitowanych NOx w UE może zostać obniżona o 4,2 miliona ton do roku 2050 roku, co pozwoli uniknąć 35 000 przedwczesnych zgonów. T&E wzywa do wdrożenia czterech kluczowych zaleceń:
• zmniejszenia limitów emisji do najniższych technicznie możliwych poziomów;
• objęcia kontrolą wszystkich zanieczyszczeń, które są szkodliwe dla zdrowia ludzkiego i środowiska i których poziom da się skutecznie mierzyć przy rurze wydechowej;
• poprawy procedur testowych, homologacyjnych i certyfikacyjnych pojazdów, aby dopilnować, że autobusy i ciężarówki spełniają limity emisji zawsze i wszędzie tam, gdzie się poruszają;
• egzekwowania limitów emisji przez cały okres eksploatacji pojazdu.

Do końca 2021 r. Komisja Europejska ma opublikować propozycję nowej normy emisji Euro VII dla pojazdów ciężarowych. Obecnie Komisja analizuje zalecenia niezależnych ekspertów ds. emisji, działających w ramach Konsorcjum ds. Ultra Niskich Emisji Pojazdów (CLOVE), które zaproponowało szereg środków wykorzystujących dostępne obecnie możliwości techniczne.

Źródło: Europejska Federacja Transportu i Środowiska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels