REKLAMA

Pierwszy seryjny egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej
Utworzona: 2021-10-12

Stało się to 7 października br. w nowym Future Truck Center zakładu w Wörth.

W uroczystości oficjalnego otwarcia linii produkcyjnej i uruchomienia największej montowni samochodów ciężarowych marki Mercedes-Benz wzięli udział Daniel Schmitt, minister gospodarki Nadrenii-Palatynatu oraz Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck AG odpowiedzialny za Mercedes-Benz Trucks, oraz Sven Gräble, szef Mercedes-Benz Trucks Operations, dr Andreas Bachhofer, kierownik zakładu i produkcji w Wörth oraz Thomas Zwick, przewodniczący rady zakładowej w Wörth.

Sercem produkcji seryjnej eActrosa jest hala produkcyjna w budynku 75 nazwana Future Truck Center (centrum ciężarówek przyszłości) , która została oficjalnie oddana do użytku wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej. W przyszłości w tej właśnie hali odbywać się będzie również elektryfikacja kolejnych bezemisyjnych ciężarówek marki Mercedes-Benz. Produkcja seryjna modelu eEconic, przeznaczonego do użytku komunalnego, ma rozpocząć się w drugiej połowie 2022 roku. Akumulatorowy eActros LongHaul do transportu dalekobieżnego ma być gotowy do produkcji seryjnej w roku 2024.

eActros, pierwsza seryjna ciężarówka akumulatorowa marki Mercedes-Benz, oraz nasze powiązane usługi, są dla nas i naszych klientów ważnym krokiem w kierunku transportu drogowego neutralnego pod względem emisji CO2. Pojazd ma również bardzo szczególne znaczenie dla zakładu w Wörth z punktu widzenia jego długofalowej orientacji: przyszłość produkcji samochodów ciężarowych Mercedes-Benz zaczyna się już dzisiaj. To właśnie w tym zakładzie chcemy znacznie rozszerzyć seryjną produkcję naszych elektrycznych samochodów ciężarowych powiedział Karin Rådström, członek Zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialny za Mercedes-Benz Trucks.



Zanim eActros trafi do hali Future Truck Center w celu przeprowadzenia jego elektryfikacji, będzie produkowany na istniejącej linii montażowej obok samochodów ciężarowych z konwencjonalnymi układami napędowymi. Zasadniczo montaż różnych typów pojazdów będzie się odbywał w sposób możliwie najbardziej zintegrowany, a podstawowa konstrukcja pojazdu będzie budowana na jednej linii montażowej – niezależnie od tego, czy w danym egzemplarzu będzie montowany konwencjonalny silnik spalinowy, czy elektryczny układ napędowy.

W dalszej kolejności eActros trafia do hali Future Truck Center, gdzie następuje instalacja elementów elektrycznego układu napędowy. W ostatnich miesiącach trwały tam intensywne przygotowania do nowych procesów produkcyjnych, obejmujące m.in. budowę nowej linii montażowej. Oprócz akumulatorów wysokonapięciowych na różnych etapach produkcji, w hali Future Truck Center montowane są inne komponenty wysokonapięciowe, w tym jednostka ładująca, przez którą pojazd jest łączony ze stacją ładowania. Po zainstalowaniu wszystkich komponentów, następuje uruchomienie całego systemu i ciężarówka jest gotowa do jazdy. Pojazd powraca do normalnego procesu produkcyjnego w celu montażu wykończenia i kontroli końcowej. Nowe procesy produkcyjne wiążą się również z nowymi wymaganiami w zakresie kwalifikacji i dalszego rozwoju pracowników. Od roku 2018 ponad 2500 pracowników przeszło dodatkowe szkolenia w zakresie obsługi pojazdów i komponentów wysokiego napięcia we ośrodku szkoleniowym w Wörth.

Po eActrosie przyjdzie kolej na następne modele: w połowie lipca zarząd i rada zakładowa uzgodniły przyszły plan docelowy, który przewiduje zrównoważoną produkcję seryjną ciężarówek z napędem akumulatorowym i wodorowymi ogniwami paliwowymi w fabryce w Wörth, dalszy rozwój kwalifikacji pracowników w tym zakresie oraz dalszą ekspansję technologii cyfrowych w zakładzie. Jak widać, Daimler Truck wiąże duże nadzieje z zakładem w Wörth, który w perspektywie długoterminowej będzie odgrywać ważną rolę w koncernie mając na uwadze transformację w kierunku transportu neutralnego pod względem emisji CO2. Decydując się na produkcję bezemisyjnych ciężarówek w Wörth, koncern zapewnia długoterminowe wykorzystanie mocy produkcyjnych zakładu i stabilne zatrudnienie w tym ośrodku.

Oprócz samych produkowanych tu pojazdów, od przyszłego roku cały zakład w Wörth, w tym procesy produkcyjne, osiągną neutralność pod względem emisji CO2, podobnie jak wszystkie inne europejskie zakłady koncernu Daimler Truck. Koncepcja zielonej energii w Daimler umożliwia m.in.: zakup energii ze źródeł odnawialnych będzie podstawą produkcji neutralnej pod względem emisji CO2. Od 2022 roku zakład będzie pozyskiwał energię elektryczną z farm wiatrowych i fotowoltaicznych oraz elektrowni wodnych. W ramach przekształcania się w zieloną fabryką zakład w Wörth ma również działać bez emisji CO2 w perspektywie długoterminowej poprzez sukcesywne tworzenie całkowicie odnawialnego systemu energetycznego w ciągu najbliższych kilku lat. Ważną rolę odgrywa również ciągła poprawa efektywności energetycznej w zakładzie. Przykładem tej strategii jest centralny absorpcyjny system chłodniczy, który docelowo zastąpi setki jednostek klimatyzacyjnych działających na terenie zakładu poprzez wykorzystanie generowanego ciepła zamiast energii elektrycznej. Istniejące budynki i infrastruktura są również gruntownie modernizowane pod kątem efektywności energetycznej, a w produkcji wykorzystywane są nowe, bardziej przyjazne dla klimatu technologie, takie jak proces „Eco Paint” w lakierni.



Po tym, jak producent zaprezentował model koncepcyjny ciężarówki dystrybucyjnej dla obszarów miejskich podczas Targach Pojazdów Użytkowych IAA 2016 w Hanowerze, od roku 2018 10 prototypów eActrosa zostało poddanych testom drogowym z udziałem klientów w Niemczech i innych krajach europejskich. Celem tej twz. „floty innowacyjnej” było zdobywanie wiedzy wraz z klientami na temat gotowego do produkcji eActrosa. W porównaniu z prototypami model produkcyjny został znacznie ulepszony pod względem zasięgu, wydajności napędu i bezpieczeństwa.

Sercem technologicznym eActrosa jest jednostka napędowa wyposażona w 2 silniki elektryczne oraz dwubiegową przekładnię. Oba silniki zapewniają imponujący komfort i wysoką dynamikę jazdy. Jednocześnie cichy i bezemisyjny napęd elektryczny umożliwia wykonywanie dostaw w nocy, a także wjazd do centrów miast, w których obowiązuje zakaz ruchu pojazdów z silnikiem Diesla. W zależności od wersji eActros jest zasilany przez 3 lub 4 akumulatory, zapewniające zasięg do 400 km. Akumulatory eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW. Naładowanie 3 akumulatorów od 20 do 80 procent za pomocą standardowej stacji szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A zajmuje nieco ponad godzinę.

Aby wesprzeć przewoźników na każdym etapie przejścia na pojazdy elektryczne, eActros funkcjonuje w ramach w całościowego systemu, który obejmuje również oferty konsultacyjne i serwisowe dla klientów, a tym samym najlepsze możliwe wykorzystanie pojazdu, optymalizację kosztów i stworzenie infrastruktury ładowania. Ponadto ciężarówka elektryczna charakteryzuje się wysokim poziomem cyfryzacji i technologii łączności.

Dotyczy to również bezpieczeństwa pojazdu. Najnowsza generacja Actrosa z konwencjonalnym napędem wysokoprężnym pokazuje imponujący poziom bezpieczeństwa, jaki jest obecnie możliwy na drogach, oraz środki, za pomocą których producent realizuje swoją wizję jazdy bezwypadkowej. W przypadku eActrosa producent nie tylko postawił na aktywne bezpieczeństwo, na przykład w postaci systemów takich jak system kamer bocznych, asystent skrętu S1R czy system hamowania awaryjnego (ABA) 5. generacji z wykrywaniem pieszych, ale także zwrócił uwagę na wyzwania związane z pojazdami elektrycznymi i systemami wysokiego napięcia.

W pierwszej kolejności seryjny model eActrosa jest dostępny w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Włoszech, Hiszpanii, Francji, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Danii, Norwegii i Szwecji. Sprzedaż na kolejnych rynki zostanie uruchomiona w terminie późniejszym.

Źródło: Daimler
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels