Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Jeden, zamiast dwóch lub trzech dni oczekiwania na granicy

Utworzona: 2021-04-12


O tyle właśnie został skrócony czas oczekiwania na granicy pomiędzy Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi a Arabią Saudyjską, dzięki systemowi TIR.

Wraz z rosnącym wykorzystaniem systemu TIR w regionie Rady Współpracy Zatoki Perskiej, coraz więcej przewoźników dostrzega wynikające z tego korzyści w postaci krótszego czasu transportu i niższych kosztów działalności. To jedyny system tranzytu celnego o zasięgu globalnym. Umożliwia wysyłkę towarów z kraju pochodzenia, przez kraje tranzytowe, do kraju przeznaczenia w zabezpieczonych, zaplombowanych przestrzeniach ładunkowych za pośrednictwem wielostronnego, wzajemnie uznawanego systemu opartego na konwencji ONZ.

Firma Kuehne + Nagel zaczęła ostatnio stosować system TIR w ramach swojej działalności na Bliskim Wschodzie. Przedstawiciele IRU zapytali jej przedstawicieli o to, jak ta decyzja wpłynęła na ich działalność.

W jaki sposób system TIR oraz zgłoszenia elektroniczne EPD pomagają Wam skrócić czas transportu?

System ten umożliwił skrócenie czasu transportu na niektórych trasach o 25%, a przeciętny czas oczekiwania na granicy pomiędzy Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi a Arabią Saudyjską uległ skróceniu z dotychczasowych 2-3 dni do mniej niż jednego. Dzięki zgłoszeniom elektronicznym EPD z wyprzedzeniem wiemy, czy organy celne otrzymały nasze zawiadomienia wstępne i czy rozpoczęły odprawę wstępną. Dzięki temu możemy poinformować naszych kierowców o przewidywanym czasie odprawy jeszcze przed przybyciem na granicę.

Jakie korzyści w zakresie bezpieczeństwa i wydajności wynikają z faktu, że towary przesyłane w ramach systemu TIR są transportowane w zaplombowanych ładowniach?

Tabliczka TIR na ciężarówce to potwierdzenie zgodności z wysokimi standardami bezpieczeństwa. To wyraźny znak dla organów danego państwa, że ładownia ciężarówki pozostaje zaplombowana przez całą podróż. Daje to również nam i naszym klientom pewność, że towary są w pełni chronione od momentu odbioru od nadawcy do czasu dostarczenia do odbiorcy.

W jaki sposób system ten pomaga obniżyć koszty transportu?

Chodzi głównie o oszczędności wynikające z krótszego czasu transportu. Po pierwsze, protokół TIR skraca czas, jaki kierowcy spędzają w trasie z włączonymi silnikami, a tym samym zmniejsza zużycie paliwa w danej podróży. Po drugie, zwiększa współczynnik wykorzystania ciężarówek, ponieważ pojazdy mogą wykonywać więcej podróży miesięcznie, co przyczynia się do obniżenia kosztów przejazdu. Wreszcie zmniejsza opłaty za przestoje i zatrzymania, które czasami musimy ponosić z przyczyn od nas niezależnych.

Gdzie wasza firma korzysta z systemu TIR? Czy łatwo go było wdrożyć?

Obecnie stosujemy ten system tylko w ramach przewozów do Arabii Saudyjskiej, ale w najbliższej przyszłości planujemy wykorzystać go również na trasie do Omanu. Sam proces jest bardzo łatwy, ponieważ wszystkie dane podaje się w jednym dokumencie - karnecie TIR - który jest także wysyłany za pośrednictwem aplikacji TIR-EPD przed odjazdem ciężarówki w celu powiadomienia organów celnych o zbliżającym się przybyciu ciężarówki TIR.

Czy TIR i jego cyfrowe narzędzia ułatwiły organizację i przygotowanie do transportów?

Tak. Aplikacja TIR-EPD pozwala nam uniknąć wysyłania e-maili do agentów, ponieważ teraz nie jest nam potrzebny pośrednik.

Czy jest jeszcze coś, czym chciałby się Pan podzielić jeżeli chodzi o doświadczenia z systemem TIR?

Okazał się on prostym i bezpiecznym rozwiązaniem tranzytowym i mamy nadzieję, że wkrótce zostanie wdrożony w kolejnych krajach regionu.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels