Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Elektromobilność wagi ciężkiej – zaczyna się i u nas

Utworzona: 2021-03-04


Przedstawiciele spółki Volvo Trucks Polska zapowiedzieli dostawy pierwszych ciężarówek z napędem elektrycznym do polskich klientów. Będą to modele FL/FE Electric, których przekazanie użytkownikom odbędzie się mniej więcej w połowie bieżącego roku.

Na ulicach Warszawy można spotkać lśniącą nowością ciężarówkę z turkusową kabiną, zainstalowanym za nią żurawiem hydraulicznym, skrzynią ładunkową i trzyosiowym podwoziem. Jej ładny wygląd przyciąga wzrok przechodniów, ale to nie jedyny powód ich zainteresowania. Otóż, pojazd chwilami porusza się po buspasach, a na dodatek robi to bardzo cicho. Powód jest oczywisty – podwozie korzysta z akumulatorowego napędu elektrycznego. Przechodzi fazę testów w intensywnym ruchu miejskim.

Rok elektromobilności

Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska zapowiedziała na konferencji online z udziałem dziennikarzy, zatytułowanej "Cicha rewolucja", że 2021 będzie dla spółki rokiem elektromobilności. Pierwsze w pełni elektryczne ciężarówki szwedzkiej marki, przeznaczone do wykonywania zadań w miejskiej i podmiejskiej dystrybucji towarów, mają zostać przekazane polskim odbiorcom w maju i czerwcu tego roku. Nie zdradziła, kto będzie klientem przecierającym nowy zeroemisyjny szlak, ale wyraziła przekonanie, że za pionierami szybko pójdą następni.

Małgorzata Kulis zapewniła, że polska sieć serwisowa jest w trakcie przygotowań do podjęcia wyzwania w postaci obsługi technicznej ciężarówek z napędem elektrycznym - mechanicy się szkolą, a w wybranych punktach serwisowych zostaną zainstalowane ładowarki. Zresztą, odbiorcy "elektryków" będą musieli zainstalować ładowarki w swoich bazach transportowych. Volvo Trucks liczy także na to, że budowa sieci ogólnodostępnych punktów szybkiego ładowania, z dostępem dla ciężkich pojazdów, nabierze oczekiwanego tempa. To warunek konieczny do rozwoju tego segmentu rynku transportowego.

Pod ochroną Złotego Kontraktu

Piotr Werner, Marketing & PR Manager w Volvo Trucks Polska poinformował, że pierwszą ciężarówką dla rodzimego użytkownika będzie trzyosiowe, 27-tonowe Volvo FE Electric z silnikiem o mocy 265 kW i zestawem czterech baterii zapewniających rzeczywisty zasięg w granicach 170 km. Samochód zostanie wyposażony w zabudowę furgonową z windą załadunkową przez firmę Gniotpol Trailers. Tylna oś skrętna zapewni odpowiednią zwrotność, która przyda się w miejskiej dystrybucji. To podwozie, jak wszystkie ciężarówki z napędem elektrycznym, zostanie objęte Złotym Kontraktem Serwisowym, co zapewni użytkownikowi spokojny sen.

Uczestnikiem konferencji był również Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Poinformował, że pierwsza elektryczna ciężarówka, która rozpocznie pracę transportową w naszym kraju, zostanie objęta patronatem w ramach projektu "Ekolog" m.in. w celu zweryfikowania, czy można będzie w najbliższej przyszłości na szerszą skalę elektryfikować polskie floty transportowe.

Pełna gama na wyciągnięcie ręki

W ten sposób "Cicha rewolucja" powoli staje się faktem. Zresztą, nie ma od niej odwrotu, co wynika z założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Zgodnie z przyjętą strategią, Unia Europejska ma w 2050 roku stać się pierwszym kontynentem neutralnym klimatycznie.


Jak już informowaliśmy, w tym roku Volvo Trucks chce oferować europejskim odbiorcom pełną gamę samochodów ciężarowych z napędem akumulatorowo-elektrycznym, także o dużej ładowności, przeznaczonych do transportu dystrybucyjnego, regionalnego, wywozu odpadów i pomocy przy pracach budowlanych w miastach.

Obecnie trwają testy zeroemisyjnych modeli FH, FM i FMX, które będą użytkowane w transporcie regionalnym i podczas prac budowlanych. Maksymalna masa zestawu drogowego wyniesie do 44 ton, a możliwy zasięg, w zależności od konfiguracji akumulatorów, sięgnie 300 km. Wcześniej, bo w 2019 roku, Volvo Trucks rozpoczęło produkcję lżejszych modeli FL Electric i FE Electric, przeznaczonych do miejskiej dystrybucji i wywozu odpadów.

Pojazdy elektryczne do realizacji wymagających operacji transportowych i długodystansowych przewozów ciężkich ładunków, wyposażone w akumulatory i ogniwa paliwowe, pojawią się na rynku w najbliższych latach. Szwedzki producent zamierza rozpocząć sprzedaż ciężarówek napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w drugiej połowie bieżącej dekady. Celem Volvo Trucks jest zaoferowanie do 2040 r. całej gamy pojazdów niekorzystających z paliw kopalnych.

Mat. własny etransport.pl
Fot. Volvo Trucks
Do ulubionych
PREZENTACJA FIRMY
MWB Trans - Mariusz Wieczorek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels