Sejm, 18 grudnia 2020 roku przyjął ustawę zmieniającą, ustawę o drogach publicznych. Dokonana zamian jest efektem zapadłego 21 marca 2019 roku wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o sygnaturze C-127/17, który stwierdził, iż polskie ograniczenia nacisku na osie pojazdów na poszczególnych drogach wynoszące 8 i 10 ton są nie zgodne z prawem unijnym.
Zasadą jest, iż na terenie Unii Europejskiej dopuszczalny nacisk na pojedynczą oś wynosi 11,5 tony. Wchodząc do wspólnoty w 2004 r. Polska zobowiązała się do dostosowania przepisów krajowych do panujących regulacji międzynarodowych. Wyznaczono w tym celu okres przejściowy. Zgodnie z powyższym polscy przewoźnicy posługujący się pojazdami o naciskach osi na poziomie nieprzekraczającym 11,50 tony powinni bez konieczności uzyskiwania dodatkowych zezwoleń zostać dopuszczeni do ruchu. Pomimo, że polski ustawodawca zobowiązał się do dopuszczenia ww. regulacji. w praktyce na 97 proc. dróg jest on ograniczony do 8 i 10 ton. Działo się tak w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym. Konstrukcja zapisów w prawodawstwie pozwalała na obciążanie przewoźników karami, a paradoksalnie, uzyskanie odpowiednich zezwoleń nie chroniło przed represjami finansowymi. W konsekwencji przewoźnicy otrzymywali kary w wysokości 5 000 zł.
Korzyści dla Przewoźnika ze zmiany ustawy o drogach publicznych, w stosunku do toczących się postępowań za brak zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego:
- do niezakończonych postepowań, a wszczętych przed wejściem w życie zmiany stosuje się ustawę zmienioną
Korzyść dla Przewoźnika ze zmiany ustawy o drogach publicznych, w stosunku do zakończonych postepowań o ukarania z tytułu nieposiadania zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym ( przekroczenie nacisku na oś)
- Przewoźnik może wystąpić z żądaniem o wznowienie postępowania niezależnie od trasy przejazdu pojazdu lub miejsca jego załadunku lub rozładunku.
Warunki:
- skargę o wznowienie postepowania Przewoźnik musi wnieść w terminie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie art. 18 ustawy czyli od dnia 26 stycznia 2021 roku. Termin jest nie przekraczalny.
Skarga o wznowienie postępowania musi zawierać:
- oznaczenie organu, który wydał decyzję,
- datę i numer decyzji,
- oznaczenie strony albo stron decyzji,
Zwrot zapłaconej kary zostanie dokonany wraz z odsetkami, 8%, liczonymi od dnia zapłaty kary. Zwarty zostaną wypłacone w terminie 14 dni od dnia wydania decyzji o zwrocie, z budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego lub z Krajowego Funduszu Drogowego.
W sprawach zakończonych prawomocnym orzeczeniem sądu administracyjnego można żądać wznowienia postępowania przed tym sądem w terminie 3 miesięcy od dnia.
Źródło: Kancelaria Transportowa LEGALTRANS
Utworzona: 2021-01-25