REKLAMA

Wzywają do obniżenia minimalnego wieku kierowców zawodowych
Utworzona: 2020-10-17

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego prosi rządy do obniżenia minimalnego wieku kierowców zawodowych do 18 lat, niezależnie od typu pojazdu (ciężarówki, autobusy i autokary). Zdaniem IRU, ten prosty środek złagodzi długotrwały niedobór kierowców, umożliwiając absolwentom szkół rozpoczynanie szkoleń zawodowych i pomagając w zwalczaniu bezrobocia wśród młodzieży.

Obecnie na całym świecie istnieją duże różnice jeśli chodzi o wymogi dotyczące minimalnego wieku kierowców zawodowych. Chociaż na Bliskim Wschodzie i w niektórych krajach europejskich dostęp do zawodu jest otwarty od lat 18, w wielu innych częściach świata próg wynosi 21 lat, a dla kierowców autokarów w krajach takich jak Chiny i Turcja nawet 26 lat. W samej Unii Europejskiej istnieje skomplikowana mozaika różnych grup wiekowych i przepisów dotyczących kierowców ciężarówek, autobusów i autokarów. Rozporządzenia mogą się nawet różnić w obrębie jednego kraju, w zależności od tego, czy chodzi o transport krajowy czy międzynarodowy. Takie restrykcyjne przepisy dotyczące wieku minimalnego stanowią dla młodych ludzi poważną przeszkodę w podjęciu tego zawodu i to w momencie, gdy bezrobocie wśród młodzieży w niektórych krajach przekracza 30%.

Jak wskazuje IRU, pomimo wahań na rynku pracy podczas pandemii, niedobór kierowców jest problemem długoterminowym, który pogłębia się wraz ze starzeniem się siły roboczej. Brak kierowców jest utrudnieniem globalnym i stanowi zagrożenie dla transportu i handlu. W Europie jedna piąta stanowisk kierowcy jest nieobsadzona. Według prognoz, w USA niedobór kierowców, wynoszący obecnie około 60 000 miejsc, podwoi się w ciągu następnej dekady. Badania IRU pokazują, że RPA potrzebuje około 15 000 nowych kierowców ciężarówek rocznie, ale nie jest w stanie ich pozyskać.

Branża transportu drogowego potrzebuje młodych ludzi, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na kierowców i zapewnić ciągłość dostaw. Średni wiek kierowców ciężarówek w niektórych miejscach to 55 lat. To musi się zmienić powiedział Umberto de Pretto, Sekretarz Generalny IRU.

Najwyższym priorytetem w branży jest bezpieczeństwo. Czasami postrzega się je jako czynnik ograniczający rekrutację młodszych kierowców, ale surowe wymagania szkoleniowe przed podjęciem zawodu oznaczają, że nie są oni bardziej podatni na wypadki niż ich starsi koledzy. W rzeczywistości w krajach, w których minimalny wiek dla kierowców wynosi 21 lat wskaźnik wypadkowości jest nawet wyższy niż w tych, gdzie minimalny wiek wynosi 18 lat.

Poszczególne rządy podjęły bardzo niewiele działań lub nie podjęły ich wcale, aby zachęcić młodych ludzi do wyboru zawodu kierowcy zaraz po opuszczeniu szkoły. W Europie do końca roku 2022 ma się zakończyć przegląd dyrektywy w sprawie praw jazdy, co będzie okazją do ustalenie jednolitego wieku minimalnego dla wszystkich kierowców zawodowych na poziomie 18 lat. W USA przeprowadzono w tej sprawie badanie pilotażowe i odpowiednia ustawa zezwalająca na prowadzenie pojazdów ciężarowych między stanami w wieku 18 czeka na zatwierdzenie przez Senat. Ale to tylko punkty wyjścia.

Branża transportu drogowego może być wielkim obszarem zatrudnienia dla młodych ludzi. Ale konieczne jest, aby rządy podjęły działania, które uwolnią ten potencjał i zapewnią im dostęp do istniejących ofert pracy podsumował Umberto de Pretto.

Źródło: IRU
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels