REKLAMA

Liczba zarejestrowanych ciężarówek w całej UE spada
Utworzona: 2020-07-30

W pierwszej połowie 2020 r. zarejestrowano 92 278 ciężkich samochodów ciężarowych w całej Unii Europejskiej, czyli o 44,2% mniej niż rok wcześniej. Popyt skurczył się o 41,3% w Niemczech, a następnie we Francji o -40,6%, Hiszpanii o -37,3% i we Włoszech o -34,2%.

REKLAMA

Pojazdy użytkowe: 2020r. styczeń–czerwiec -33,7%; w czerwcu -20,3%

W czerwcu 2020 r. popyt na pojazdy użytkowe w Unii Europejskiej pozostał niski (-20,3%), mimo że tempo spadku zwolniło w porównaniu do kwietnia i maja. Spadek był mniejszy w segmencie samochodów dostawczych, co poprawiło ogólny wynik. Segment ciężarówek i autobusów wciąż ma duże problemy. Na trzech z czterech największych rynków w regionie opublikowano dwucyfrowe spadki: Niemcy (-30,5%), Hiszpania (-24,2%) i Włochy (-12,8%), natomiast Francja odnotowała mały wzrost (+2,2%).

W pierwszej połowie bieżącego roku, liczba rejestracji w UE nowych pojazdów użytkowych zmniejszyła się o 33,7% ze względu na straty zanotowane w poprzednich miesiącach. Wszystkie 27 państw Unii odnotowały dwucyfrowe spadki, w tym cztery największe: Hiszpania (-44,8%), Włochy (-35,4%), Francja (-32,0%) i Niemcy (-28,6%).

Nowe samochody dostawcze do 3,5 t - "dostawcze"

W ostatnim miesiącu popyt na samochody dostawcze zmniejszył się o 10,4% do 142 799 szt. Jest to wynik znacznie lepszy w porównaniu z majem, kiedy odnotowano 41,3% spadek. Francja – największy rynek samochodów dostawczych – wniosła znaczny wkład osiągając w czerwcu 7,8% wzrost do poziomu 51 849 szt. rejestracji. Wzrost zanotowano także w Belgii (+8,4%), Rumunii (+6,4%) i Luksemburgu (+3,1%). Z drugiej strony Hiszpania (-19,8%) i Niemcy (-17,7%) nadal odczuły dwucyfrowe spadki a Włochy bardziej umiarkowany (-5,3%).

Od stycznia do czerwca br. popyt na samochody dostawcze w Unii Europejskiej skurczył się o 31,8%. Wśród czterech największych rynków UE Hiszpania (-45,7%) odnotowała najgłębszy spadek, dalej kolejno: Włochy (-35,9%), Francja (-31,2%) i Niemcy (-25,1%).

Nowe samochody ciężarowe od 16t (bez autobusów) - "ciężkie samochody ciężarowe"

W czerwcu 2020 r. rejestracje w segmencie ciężkich samochodów ciężarowych były bardzo słabe (-55,6%), przy czym w Estonii i na Łotwie straty przekraczały 80%. Cztery główne rynki EU także zanotowały negatywne rezultaty, głównie: Niemcy (-57,4%), Hiszpania (-55,7%) i Włochy (-51,8%). Tylko Cypr, jako jedyne państwo członkowskie, odnotowało wzrost w ostatnim miesiącu.

W pierwszej połowie 2020 r. zarejestrowano 92 278 ciężkich samochodów ciężarowych w całej Unii Europejskiej, czyli o 44,2% mniej niż rok wcześniej. Popyt skurczył się o 41,3% w Niemczech, a następnie we Francji o -40,6%, Hiszpanii o -37,3% i we Włoszech o -34,2%.

Nowe samochody ciężarowe powyżej 3,5 t (bez autobusów) - "ciężarówki"

W czerwcu 2020 r. popyt na samochody ciężarowe w EU spadł dwunasty miesiąc z rzędu. Rejestracje zmniejszyły się o ponad połowę (-54,3%), z 43 876 sztuk w czerwcu 2019 r. do 20 064 sztuk w ostatnim miesiącu. W Niemczech - na wiodącym rynku dla tego typu pojazdów - zanotowano najgłębszy procentowy spadek (-56,4%), taki sam, jak i w maju br. Podobnego spadku popytu doświadczyły Hiszpania (-54,7%), Włochy (-48,3%) i Francja (-33,8%).

W pierwszym półroczu 2020 r. w Unii Europejskiej przybyło łącznie 115 224 nowe ciężarówki, czyli o 42% mniej niż w ubiegłym roku. Znacząco skurczyły się cztery główne rynki UE: Francja (-39,4%), Niemcy (-38,5%), Hiszpania (-36,2%) i Włochy (-33,7%).

Nowe autobusy i autokary powyżej 3,5 t

W ostatnim miesiącu popyt na nowe autobusy i autokary w UE spadł o 41,5% co oznacza nieznaczną poprawę w porównaniu ze spadkiem w maju (-56,5%). Tylko trzy z 27 państw UE przekazały wzrosty. Były to Cypr, Luksemburg i Słowacja. Pozostałe 24 rynki, w tym główne cztery, poniosły w czerwcu br. dwucyfrowe spadki.

W pierwszej połowie 2020 r. rejestracje autobusów i autokarów skurczyły się o 35,1%, ze sprzedażą 12 508 pojazdów w całej Unii Europejskiej. Liczba rejestracji zmniejszyła się o ponad połowę w Hiszpanii (-52,3%) podczas gdy, Włochy (-21,3%), Niemcy (-19,2%) i Francja (-18,9%) odnotowały spadki bardziej umiarkowane.

* Unia Europejska odnosi się do nowego składu z 27 państw członkowskich (z wyłączeniem Wielkiej Brytanii). Dane historyczne zostały ponownie przeliczone w celu dostosowania do nowego składu UE-27 i porównania rok do roku.

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels