REKLAMA

Generacja ery cyfrowej
Utworzona: 2020-02-12

MAN Truck & Bus zaprezentował typoszeregi TGX, TGS, TGM i TGL nowej generacji, które – jak obiecuje producent – zapewniają niespotykany wcześniej poziom komfortu, bezpieczeństwa, wydajności, niezawodności, obsługi serwisowej, a także łączności i cyfryzacji. Oszczędności paliwa mogą osiągnąć 8%.

REKLAMA
MAN Truck & Bus zaangażował klientów i kierowców w proces projektowania ciężarówek nowej generacji, aby uwzględnić ich potrzeby. Jednocześnie tworząc nowe pojazdy i rozwiązania starano się odpowiedzieć na potrzeby i wyzwania stojące przed branżą transportową, takie jak regulacje prawne dotyczące zmniejszenia emisji CO2, niedobór kierowców zawodowych czy postępująca digitalizacja procesów logistycznych.


Przedstawiciele koncernu podkreślają przy tym, że wraz z wprowadzeniem na rynek samochodów, które ustanawiają nowe standardy zwłaszcza w zakresie systemów wsparcia kierowcy i wykorzystania cyfrowych technologii sieciowych, MAN przestaje być jedynie ich producentem a staje się dostawcą inteligentnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych.


Skoncentrowano się na czterech głównych obszarach: miejscu pracy kierowcy, wydajności pojazdu i jego niezawodności, a także silnym partnerstwie z klientami.


Kierowca mniej obciążony

Zaangażowanie i zadowolenie kierowców decydują często o sukcesie gospodarczym firmy transportowej. Dlatego położono nacisk na stworzenie przyjaznego mu środowiska pracy dzięki optymalnej ergonomii, intuicyjnej obsłudze, usieciowieniu urządzeń i aplikacji cyfrowych, a także przemyślanemu zagospodarowaniu przestrzeni z poręcznym systemem schowków oraz wygodnym miejscem do spania.


Nowoczesne systemy wspomagające, takie jak nowo opracowany asystent skrętu, a także asystenci zmiany pasa i poruszania się w korkach zmniejszają obciążenie kierowcy i zwiększają bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Wysoka wydajność = duże oszczędności

Gama silników Euro 6d, wprowadzona w roku 2019, pokazuje pełen potencjał w ciężarówkach nowej generacji. Idealne współdziałanie silników z nowo opracowanym układem napędowym i komponentami oprogramowania zmniejszającymi zużycie paliwa zapewnia wysoki poziom wydajności. Dzięki temu możliwe jest 8-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa, a tym samym wyraźna redukcja emisji CO2 w porównaniu z poprzednikami Euro 6c w typowych zastosowaniach w transporcie długodystansowym.


Oszczędnościom sprzyja ulepszona aerodynamika pojazdów. Ponadto MAN oferuje szkolenia w zakresie korzystania z aplikacji cyfrowych, które wspierają kierowców we wdrażaniu ekonomicznych metod jazdy. Kompleksowe ulepszenia poszczególnych komponentów oraz nowe podejście do czynności obsługowych i pracy serwisu obniżają koszty eksploatacji pojazdów. Nowe ciężarówki oferują także większą ładowność w zastosowaniach, gdzie masa własna pojazdu odgrywa istotną rolę.

Niezawodność, czyli gotowość do pracy

Dla przewoźnika oprócz ekonomiki eksploatacji pojazdów użytkowych bardzo ważna jest również ich niezawodność. Ten aspekt był jednym z priorytetów zespołu konstruktorów. Na nowo opracowano np. architekturę elektroniki (została uproszczona, jest bardziej wydajna), która zwiększa funkcjonalność ciężarówek. Cyfrowy system zarządzania obsługą serwisową zmniejsza koszty operacyjne i zapewnia maksymalna gotowość pojazdów do pracy. Zarządzanie flotą jest wspierane przez usługi cyfrowe.

Kompetentne partnerstwo

Wraz z premierą rynkową ciężarówek, MAN wprowadza nowy system konsultacji z klientami i przygotowywania im ofert. Na pierwszym planie w procesie tworzenia oferty znajdują się indywidualne zadania transportowe realizowane przez klienta. Dzięki elastycznym opcjom konfiguracji szybko powstaje ciężarówka idealnie dopasowana do konkretnego zastosowania transportowego. Proces ten obejmuje także indywidualnie skonfigurowanie usług posprzedażnych, finansowania i z zakresu cyfryzacji. Dzięki temu ciężarówka staje się zintegrowanym rozwiązaniem transportowym, gdzie wszystkie elementy pochodzą z jednego źródła.

Od klienta do pojazdu

„Po prostu moja ciężarówka” to nie tylko slogan reklamowy, a model pracy zespołu projektowego. Aby dowiedzieć się, w jaki sposób zaprojektować idealne miejsce pracy i przestrzeń życiową w ciężarówce, przedstawiciele koncernu zaprezentowali ponad 700 kierowcom różne rozwiązania. Ponadto zaproszono do Monachium 300 przedsiębiorców z 16 krajów, aby określić najważniejsze wymagania dotyczące nowych pojazdów. Opinie i oczekiwania obu grup zostały uwzględnione podczas prac projektowych.

Jednocześnie MAN stale pracuje nad poprawą wydajności punktów sprzedaży i obsługi posprzedażnej. Na podstawie ponad 50.000 ankiet zbieranych corocznie od klientów powstają nowe usługi, które umożliwiają optymalne wykorzystanie ciężarówek.

Bez inwestycji ani rusz

Aby uruchomić seryjną produkcję nowych ciężarówek, a przy tym nadal oferować poprzednie modele w fazie przejściowej do końca roku 2020, zainwestowano ok. 100 milionów euro w samym zakładzie w Monachium, gdzie dziennie z taśm zjeżdża do 500 kabin pojazdów nowej i poprzedniej serii. Dodatkowe 85 mln euro przeznaczono na budowę nowej lakierni kabin w głównej fabryce, która jest jedną z najnowocześniejszych i najbardziej przyjaznych dla środowiska w Europie. W zakładzie w Steyr w Austrii, gdzie produkuje się pojazdy serii TGL i TGM, także uruchomiono nową lakiernię. Dodajmy, że ciężarówki niemieckiej marki oferowane są z kabinami w ośmiu rozmiarach, które można zamawiać w jednym z 3000 standardowych kolorów.

Ciężarówki nowej generacji w liczbach:

• opracowanie nowego projektu zajęło łącznie 167 tys. godzin pracy
• zespół projektowy składał się z 36 tys. pracowników
• w realizację projektu bezpośrednio zaangażowanych było 2100 osób
• we wszystkich działach do produkcji dodano 22 tys. nowych elementów
• pojazdy testowe przejechały przed premierą rynkową 4 mln km

Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych