REKLAMA

Rok pod napięciem
Utworzona: 2019-11-09

Od jesieni 2018 trwa praktyczna eksploatacja bateryjnych eActrosów w 10 firmach. Ich przedstawiciele chwalą elektryczne ciężarówki a wyniki testów pokazują, że ciężki transport dystrybucyjny już dziś może być lokalnie bezemisyjny i niehałaśliwy. Seryjna produkcja eActrosa rozpocznie się w 2021 roku.

Mercedesy eActrosy od ponad roku dobrze sobie radzą w codziennej eksploatacji w firmach z Niemiec i Szwajcarii, które otrzymały łącznie dziesięć sztuk 18- i 25-tonowych pojazdów. Analizując dane z dziesiątków tysięcy przejechanych kilometrów, a także dzięki informacjom przekazanym przez kierowców, dyspozytorów i menedżerów flot, specjaliści z Mercedes-Benz Trucks sporo się dowiedzieli o elektrycznej ciężarówce. Wiedza ta zostanie spożytkowana w udoskonalaniu eActrosa, którego pierwszy egzemplarz seryjny ma zjechać z taśmy w roku 2021. Wcześniej jednak kolejnych dziesięć ciężarówek reprezentujących pierwszą fazę rozwojową trafi do testów eksploatacyjnych.

Różne branże, różne zabudowy

Firmy, które testują elektryczne ciężarówki reprezentują różne branże i wykorzystują eActrosy do zadań, które normalnie wykonywałyby pojazdy z konwencjonalnym napędem. Transportowane ładunki to m.in. artykuły żywnościowe, materiały budowlane i konstrukcyjne. Testowane są dwu i trzyosiowe podwozia wyposażone w zabudowy chłodnicze, kontenerowe, silosowe i skrzyniowo-plandekowe.

W jazdach testowych uczestniczą firmy: Hermes (Friedewald/Hessen), TBS Transportbeton (Mannheim), Meyer-Logistik (Hamburg), EDEKA (Berlin), Rigterink (Flörsheim am Main), Dachser (Stuttgart), Pfenning Logistics (Mannheim), Camion Transport (St. Gallen), Migros (rejon Zurychu) oraz Nagel-Group (Hamburg).

Realny zasięg 200 km

Praktyczna eksploatacja we flotach wykazała między innymi, że oceniany na 200 km zasięg eActrosa okazał się realny – niezależnie od obciążenia użytkowego, przebiegu trasy czy topografii terenu. W ruchu miejskim, na autostradach i drogach lokalnych elektryczna ciężarówka nie ustępuje konwencjonalnej pod względem dostępnej mocy i momentu obrotowego. Zarówno agregat chłodniczy, jak i układ klimatyzacji w kabinie (oba systemy zasilane elektrycznie) działały bez zarzutu podczas tegorocznego gorącego lata oraz w warunkach zimowych. Kierowcy chwalili świetną dostępność momentu obrotowego w całym zakresie prędkości. Wskazywali również na to, że pojazd jedzie cicho i prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. Co ważne, stosując reguły jazdy przewidującej można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację, tj. hamowanie silnikiem. Rzadko używa się wtedy pedału hamulca.

Alternatywa dla miejskiej dystrybucji

"Elektryk" jest zbudowany na ramie zwykłego Actrosa, jednak architektura pojazdu została dostosowana do napędu elektrycznego i charakteryzuje się wysokim udziałem specjalnych części. Dwa silniki elektryczne umieszczone są w pobliżu piast kół tylnej osi, a każdy z nich osiąga moc 126 kW i maksymalny moment obrotowy 485 Nm. Po przełożeniu daje to 2 x 11000 niutonometrów ‒ moc, która nie ustępuje tej w konwencjonalnych ciężarówkach. Energię dostarczają akumulatory litowo-jonowe o mocy 240 kWh. Baterie można całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin (przy 150 kW).

Źródło: Mercedes-Benz Trucks
Do ulubionych