REKLAMA

Przewozi 12 ton ładunku w trakcie 12 kursów na dystansie 168 kilometrów
Utworzona: 2019-08-11

Napędzany bateriami Mercedes-Benz eActros realizuje dostawy w firmie Logistik Schmitt, położonej niedaleko Rastatt w południowych Niemczech.

Testy drogowe w pełni elektrycznej ciężarówki prowadzone są w tym regionie już od kilku lat, a w ramach tego projektu w dolinie Murg planowane są również testy porównawcze pojazdów korzystających z sieci trakcyjnej eWayBW. Oficjalne przekazanie eActrosa firmie Logistik Schmitt odbyło się na początku roku w ramach corocznej konferencji prasowej Daimler Trucks w Gaggenau.

25-tonowy pojazd kursuje na 7-kilometrowej trasie między magazynem firmy w Ötigheim a zakładem Mercedes-Benz Gaggenau w Rastatt. Logistik Schmitt używa eActrosa zamiast konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem Diesla do transportu obudów przekładni. Dzięki temu eActros, którego nominalny zasięg wynosi do 200 km, pokonuje dziennie ok. 168 km w trybie 3-zmianowym.

Mercedes-Benz eActros stał się już stałym elementem codziennej działalności naszych klientów testowych w Niemczech i Szwajcarii. W ramach testów drogowych eActros pokonał już dziesiątki tysięcy kilometrów. Nawet z pełnym obciążeniem i niezależnie od zewnętrznej temperatury z powodzeniem sprawdza się w codziennej eksploatacji. To zachęca nas do kontynuowania naszych wysiłków, których celem jest uruchomienie seryjnej produkcji ciężarówek bezemisyjnych przeznaczonych do transportu lokalnego od roku 2021. Cieszymy się, że wraz z Logistik Schmitt możemy zwiększyć zakres testów eActros. Dane uzyskane w tej fazie testów zostaną wykorzystane w próbach porównawczych z pojazdami biorącymi udział w projekcie eWayBW. Pierwsze pozytywne opinie ze strony Logistik Schmitt nastrajają nas bardzo optymistycznie mówi Stefan Buchner, szef Mercedes-Benz Trucks.


Jako nastawiony na przyszłość dostawca usług logistycznych, chcemy włączyć się w działania, które mają umożliwić naszej branży funkcjonowanie w sposób przyjazny dla środowiska. Dzięki eActrosowi możemy zachować pełną mobilność, a przy tym realizować dostawy bez hałasu i zanieczyszczania powietrza. Testy drogowe wykazały, że eActros doskonale sprawdza się w lokalnym transporcie dystrybucyjnym takim jak nasz. Jest niezawodny, zawsze gotowy do pracy, a jego zasięg z nadwyżką wystarcza na przejechanie dziennego dystansu. W ścisłej współpracy z ekspertami Mercedes-Benz Trucks wyjaśniliśmy kluczowe kwestie dotyczące zakresu naszej działalności i wymaganej infrastruktury ładowania. Kiedy rozpoczęliśmy korzystanie z eActrosa, nasi kierowcy przeszli kompleksowe szkolenie na temat kierowania elektryczną ciężarówką. Obecnie eActros przewozi 12 ton ładunku w trakcie 12 kursów, których łączny dystans wynosi 168 kilometrów. Ładowanie baterii odbywa się za pomocą mobilnej stacji ładowania znajdującej się w naszych własnych obiektach pomiędzy poszczególnymi kursami podczas rozładunku i załadunku wyjaśnia Rainer Schmitt, partner wykonawczy w Logistik Schmitt.

W ramach projektu eWayBW transport towarów na B462 w pobliżu Rastatt zostanie częściowo zelektryfikowany dzięki zastosowaniu ciężarówek hybrydowych wyposażonych w silniki wysokoprężne. Równolegle prowadzane będą testy eActrosa w celach porównawczych. Do tych analiz zostanie wykorzystana ulepszona wersja eActros o większej ładowności i zwiększonym zasięgu.

Drugi etap: testy porównawcze z ciężarówkami zasilanymi z sieci trakcyjnej

Korzystając z ulepszonej wersji eActros, Logistik Schmitt będzie dostarczać komponenty osi na 14-kilometrowej trasie z magazynu w Ötigheim do fabryki Mercedes-Benz w Gaggenau - głównie zelektryfikowanym odcinkiem drogi B462. Jest to w przeważającej części ta sama trasa, z której korzystają ciężarówki hybrydowe w projekcie sieci trakcyjnej. Dane techniczne eActrosa i ciężarówek hybrydowych będą porównywalne. Testy porównawcze mają potrwać około rok i dostarczyć najważniejszych danych niezbędnych do porównania obu koncepcji i ich zastosowań.

Trzeci etap: bezpośrednie porównanie z siecią trakcyjną

W tej fazie przewidziane są bezpośrednie porównania z ciężarówkami zasilanymi z sieci trakcyjnej. W ramach tej fazy, przez okres jednego do dwóch tygodni eAtros będzie kursował po dokładnie tej samej trasie co ciężarówki w projekcie eWayBW. Porównanie to ma służyć jako weryfikacja wyników uzyskanych w fazie drugiej. W tym czasie eActros będzie wykorzystany do transportu rolek papieru na 18-kilometrowej trasie z papierni w Gernsbach-Obertsrot do siedziby firmy Fahrner Logistics w zasilane z sieci trakcyjnej. Jako punkt odniesienia wykorzystany zostanie konwencjonalny Actros z silnikiem Diesla, spełniający normę Euro 6 i wyposażony w urządzenia pomiarowe, który będzie kursował na tej samej trasie. Umożliwi to porównanie zużycia energii elektrycznej - z akumulatora oraz z sieci trakcyjnej - ze zużyciem oleju napędowego.

Jako globalny producent, Daimler pracuje nad rozwiązaniami przyszłościowymi, które mają szanse na wdrożenie na całym świecie. Ze względu na wysokie koszty infrastrukturalne firma nie widzi obecnie potencjału w liniach napowietrznych - również ze względu na szybki rozwój technologii akumulatorów i ogniw paliwowych.

Źródło i zdjęcia: Daimler
Do ulubionych