REKLAMA

Więcej możliwości, lepsze dopasowanie
Utworzona: 2019-04-11

DAF - europejski lider rynku ciągników siodłowych - zamierza wzmocnić swoją pozycję w segmencie budowlanym. W tym celu rozszerzył paletę samochodowych podwozi pod zabudowę. Pojazdy zyskały więcej konfiguracji osi i zostały lepiej dostosowane do zróżnicowanych potrzeb transportowych.

REKLAMA
DAF rozszerza ofertę pojazdów dla odbiorców z sektora budowlanego. Chce odgrywać większą rolę w segmencie pojazdów, który charakteryzuje się znacznym potencjałem wzrostu w wielu krajach.

Rok 2018 zakończyliśmy jako druga co do wielkości marka pojazdów ciężarowych w Europie, z udziałem rynkowym w segmencie ciężkim na poziomie 16,6 procent. Zostaliśmy liderem rynku w siedmiu krajach, wyprodukowaliśmy rekordową liczbę 67 tysięcy pojazdów ciężarowych i po raz kolejny byliśmy największą marką importowaną w Niemczech, największym rynku na kontynencie. Ponadto DAF od wielu lat jest niekwestionowanym liderem w segmencie ciągników siodłowych w Europie
— podkreśla Richard Zink, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży, członek zarządu DAF Trucks.

Na nich wszystko się opiera

DAF projektuje i produkuje własne osie, które charakteryzują się niezawodnością i trwałością, niewielkim tarciem wewnętrznym i niedużą masą własną, co przekłada się na niskie koszty eksploatacji i możliwość przenoszenia wysokich obciążeń. W ofercie pojawią się nowości.

Do przednich osi o nośności 7,5, 8 i 9 t, w drugiej połowie roku dołączą 10-tonowe, wyposażone w solidne zawieszenie paraboliczne z trzema resorami piórowymi. Będą dostępne w modelach CF i XF z pojedynczą osią przednią i silnikami PACCAR MX-11 lub MX-13. Nowa oś przyda się w zastosowaniach, gdy przód pojazdu jest mocno obciążony, np. wskutek montażu żurawia hydraulicznego bezpośrednio za kabiną. Wyeliminuje też ryzyko przeciążenia przy częściowym załadunku.

Kolejną nowością jest 7,5-tonowa oś wleczona z pojedynczymi kołami. Jej odlewana obudowa jest sztywna i wytrzymała, przy czym w porównaniu z poprzednim wariantem jej masa została zredukowana o 10 kg. Nośność statyczna została natomiast zwiększona o ponad 25% do 26 ton — to ważne podczas załadunku i rozładunku, gdy oś musi przenosić szczególnie duże obciążenia. Podwozie wyposażone w 7,5-tonową oś wleczoną może być wykorzystywane przy wykonywaniu lżejszych prac, np. w transporcie kontenerów lub nadwozi wymiennych (BDF), a także w wywrotkach. Dodajmy, że nowa oś wleczona jest również dostępna w ciągnikach siodłowych CF i XF wykorzystywanych w przewozach nienormatywnych.

Dwie napędzane

W przypadku podwozi ciężarowych w konfiguracji 6x4 i 8x4 (modele CF i XF), które są często wykorzystywane w terenie, DAF oferuje zespoły dwóch napędzanych osi tylnych typu niskoobsługowego. Pierwszy z nich to SR1132T, 19-tonowe podwójne osie z pojedynczą redukcją, resorami piórowymi i hamulcami tarczowymi lub bębnowymi, stosowany np. w lekkich betoniarkach 8x4, popularnych zwłaszcza w Wielkiej Brytanii i Irlandii.


Do wykonywania cięższych zadań przeznaczone są podwójne osie typu SR1360T, 21- i 26-tonowe z pojedynczą redukcją. Taki zestaw, wyposażony w zawieszenie pneumatyczne i hamulce tarczowe, jest montowany w trzy- i czteroosiowych ciągnikach oraz podwoziach pod zabudowę.

DAF proponuje również 21- i 26-tonowy zespół dwóch osi ze zwolnicami i hamulcami bębnowymi — HR1670T — który może być wyposażony w zawieszenie pneumatyczne lub resory piórowe. Taki zestaw nadaje się do intensywnej eksploatacji na drogach utwardzonych i zastosowań terenowych.

Ważnym czynnikiem w kontekście oszczędności paliwa jest dostępność wielu przełożeń końcowych (od 3,46:1 do 7,21:1 — w zależności od typu podwójnej osi). Dla obniżenia kosztów eksploatacji ważne jest również to, że okres wymiany oleju w obudowie osi podwójnych wynosi 3 lata lub 450 tys. km przebiegu.

Dodatkowe warianty podwozi



W tym roku trafi na rynek nowość wśród czteroosiowych modeli CF i XF 8x4 — wariant FAW z osią potrójną (tridem), w skład której wchodzi m.in. kierowana wleczona oś tylna. Tridem obejmuje z przodu oś podwójną SR1360T z pojedynczą redukcją lub podwójną HR1670T ze zwolnicą. Techniczna DMC pojazdu to 37 ton. Kierowana oś wleczona poprawia manewrowość — promień skrętu ciężarówki wynosi ok. 7,8 m. Nowy pojazd sprawdzi się np. w roli wywrotki, jako nośnik systemu hakowego, a także zabudowane podwozie z tylnym żurawiem załadunkowym.

Do realizacji najcięższych zadań na placu budowy przeznaczona jest nowa wywrotka na podwoziu CF-a 10x4, przygotowana we współpracy z holenderską firmą Estepe, która wyposażyła ją w środkową oś. Konfiguracja podwozia jest następująca: z przodu dwie 10-tonowe osie kierowane, w środku hydraulicznie kierowana i podnoszona oś 10-tonowa, a z tyłu podwójna oś napędowa HR1670T ze zwolnicami i zawieszeniem pneumatycznym. Pomimo zastosowania pięciu osi wystarczyło miejsca na montaż 350-litrowego zbiornika paliwa.


DAF XF FTM to ciągnik siodłowy 8x4 do ciężkich zastosowań (masa całkowita zestawu do 120 ton) — z napędzaną osią podwójną typu SR1360T lub HR1670T oraz kierowaną osią wleczoną, które tworzą tridem. Ciągnik jest dostępny w różnych konfiguracjach. Pierwsza z nich to wersja z przednią osią o nośności 8 ton, a także 8-tonową kierowaną osią tylną i 21-tonową osią podwójną HR1670T ze zwolnicami, co zapewnia DMC na poziomie 34 t. Samochód jest również dostępny z 9- lub 10-tonową osią przednią, 8-tonową kierowaną osią tylną i 26-tonową osią podwójną ze zwolnicami. Maksymalne obciążenie siodła (netto) obu ciągników wynosi odpowiednio ok. 24 i 31 t.

Kolejną nowością jest podwozie XF FAX w konfiguracji 8x2, z dwiema kierowanymi osiami przednimi (8- lub 9-tonowa) i 7,5-tonową kierowaną osią wleczoną, umiejscowioną za osią napędzaną (DMC do 37 ton). Ta ostatnia poprawia zwrotność pojazdu, który dotychczas był oferowany wyłącznie jako model CF.

Cezary Bednarski na podst. mat. DAF Trucks
Zdjęcia: autor
Do ulubionych