~Jakub 4 lat temu | jak w temacie... | | | |
~kdndhffuf 3 lat temu | ~Jakub
"... Jak to jest z tą pauzą po 6 h pracy... "
Są dwa przepisy :
1. Uoczpk Art. 13 (zobowiązuje wszystkich kierowców, zatrudnionych na podstawie stosunku pracy).
2. Roz. (WE) nr 561/2006. Art. 7 (zobowiązuje nie wszystkich kierowców).
Zależnie od konieczności, jeden przepis albo jednocześnie dwa przepisy na raz (SYNCHRONIZUJĄC RAZEM) trzeba pilnować i dotrzymywać.
Ustawa o czasie pracy kierowców.
Art. 13.
1. Po sześciu kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, WYKORZYSTYWANE w TRAKCIE SZEŚCIOGODZINNEGO CZASU pracy lub BEZPOŚREDNIO PO TYM OKRESIE.
Prosta zasada - po nie więcej niż sześciu kolejnych godzinach aktywnej ("jazda" plus "młotki") i/lub pasywnej ("koperta") czynności (czyli pracowniczej zmiany), niezależnie czy była w tym okresie (sześciogodzinnym) część (15 minut) dzielonej (15+15 lub 15+30 albo nawet 15+15+15 minut) przerwy ("łóżko") lub nie, powinna być przerwa (w sumie razem z częścią dzielonej przerwy jesli taka była) co najmniej 30 lub 45 minut (Uoczpk Art. 13).
Rozporządzenie (WE) nr 561/2006/2020.
Art. 7.
Po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku.
Przerwę tę może zastąpić przerwa długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa długości co najmniej 30 minut, rozłożone w czasie w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami akapitu pierwszego.
Z reguły, żeby nie zaniżać samemu sobie zarobku i/lub odpoczynku (dziennego i/lub tygodniowego), kierowca (będąc w pracy) w ciągu zmiany pracowniczej czyni nie więcej niż dwie przerwy ("łóżko") po 45 minut (przez +/- 4 godziny zmiany) a reszta czasu (oprócz jazdy) rejestruje jako inna praca ("młotki") i/albo dyspozycja / dyżur ("koperta") w zależności od tego jaką czynność w tym czasie wykonuje.
Tylko nie trzeba przy tym zapominać o ograniczeniach - 6 kolejnych godzin pracy ("jazda" i/lub "młotki") w zmianie pracowniczej, 10 (z godzinami w pore nocnej) / 12 godzin pracy ("jazda" i/lub "młotki") w dobie pracowniczej, 60 godzin pracy ("jazda"+"młotki") w tygodniu kalendarzowym i średnie 48 godzin pracy ("jazda"+"młotki") w tygodniu kalendarzowym w okresie rozliczeniowym (Uoczpk Art. 12, Art. 13, Art. 15, Art. 21 oraz Rozp. nr 561/2006/2020 Art. 6 ust. 2), 9 lub 10 godzin jazdy w zmianie pracowniczej, 56 / 34 godzin jazdy w tygodniu kalendarzowym, 90 godzin jazdy w dwóch kolejnych tygodni kalendarzowych (Rozp. nr 561/2006/2020 Art. 6 ust. 1-3). | | | |
~kiero 3 lat temu | Szoszon znowu zafajdal wątek goownem | 1 | | |
~kiero 3 lat temu | Sprawa jest prosta.
Mija 4, 5 jazdy robisz 45 minut przerwy
Mija 6 godzin pracy (jazda+ inna praca) robisz 45 minut przerwy. | | | |
~kiero 3 lat temu | Możesz dzielić 15 +30 | | | |
~kiero 3 lat temu | I tego się trzymaj. | | | |
~bchdydug 3 lat temu | Jak to jest śmieszne gdy ktoś z skrzywdzonych szowinistów / nacjonalistów / faszystów / ksenofobów i t. d. próbuje kogoś wyzywać szoszonem wtenczas gdy sam szoszoka, przeprzeka i cocoka.
Jak widać, wyzywanie, jak i łotrowska i podła treść, to jest "wizytówka" niby to "panów szlachciców" (nie mylić z prawdziwymi). Głęboko u nich siedzi szowinizm, nacjonalizm, faszyzm, ksenofobia i t. d. i przy okazji wylewa się aż przez kraj. Jak szybko oni zapomniały jak przy hitlerowcach sami lub ich przodkowie nosili żółte kręgi na odzieży (tak samo jak Żydzi żółte gwiazdy) i byli traktowani nie lepiej niż Żydzi i Cygani.
Historia tak niczemu niektórych i nie nauczyła jak i nie uczy.
Nic dziwnego że Polacy żyjące poza Polską rzadko przyznają się (nawet rodakom) że mają polską narodowość.
Nic tak nie charakteryzują "człowieka" jak jego cytaty.
Wątek "jak skończyć z dziad transami?"
~kiero
2021-04-06 09:31:53
"Płaca z kilometra to najlepsza forma wynagradzania kierowców... "
2021-04-06 11:15:48
"Moja stawka kilometrowa jest wysoka... Trza się cenić"
2021-04-09 13:48:34
To że mam z kilometra nie oznacza, że muszę wyprzedzać, bo wtedy więcej zarobię.
2021-04-15 19:14:01
"... Kierowcy podobno robią po 20tys w pojedynczej na legalu... "
Wątek "Ostrzegamy przed oszustami"
~kiero
2021-08-15 23:03:35
"Uwaga na kierowców z pakietem świadectw.
Ja pracuje 10 lat w jednej firmie, Jestem lojalnym bardzo dobrze zarabiającym kierowcą. Za sam staż dostaje 5000zł razem mam grubo ponad dychę.
Wkurzają mnie polscy kierowcy. To ciągle jęczy, narzeka, pije, pali i nic nie umie poza tym. Już nie mogę togo słuchać. Łazicie po parkingach i ciągle gadacie to samo. W weekendy to już istna masakra. Tego nie da się słuchać. Każda nachlana mo... a klepie to samo. "
Wątek "Dotkliwsze kary, tachografy - jak zmieni się transport o DMC do 3, 5 tony?"
~kiero
2021 -09-14 19:52:35
"Na hui... kierowcy diety... zarabia godziwe pieniądze... "
2021-09-14 20:04:25
"Zarabiam takie pieniądze, że nie przejmuję się wydatkami na jedzenie czy inne sprawy... od dawna... tego nawet nie liczę. "
Wątek " Protest"
~kiero
20 21-09-02 20:44:56
"kierowcy są niezdolni do żadnego protestu. Dostają sraczki, że mogą spoznic się na awizacje do biedronki"
Wątek "Strajk Generalny Kierowców"
~kiero
2021-09-15 08:14:29
"... Kierowcy to najsłabsza grupa zawodowa"
2021-09-1 5 08:23:52
"... nie wezmą udziału w żadnym strajku... będą... wyśmiewać strajkujących... "
2021-09-15 08:26:20
"Przykro.. . że... takie qurwy"
Wątek "Wysokie zarobki to mit. Kierowcy zawodowi jedną z najniżej opłacanych grup zawodowych"
~kiero
2021-10-23 10:49:19
"Polaczki zyebali totalnie... "
Wątek "Ja Ukrainiec polaku mów mi per Pan"
~kiero
2021-1 1-21 17:52:13
"... firmy wymieniły w 80% polaków na Ukraińców i te 20 % tez trzeba wymienić... "
2021-11-21 17:55:48
"Powiedzci e korą firma zatrudnia jeszcze polskich szoferów? NIKT! Jesteście nic. nie warci... Zniknięcie całkiem. Znaczycie tak mało, że nikt się wami nie przejmuje. A poczekajcie jak Niemcy sprawdzą Ukraińców. Polsk icieć kieroffca wyleci na dobre z kabiny. Jak na was patrzę bierze mnie na mdłości. Na szczęście już was prawie nie ma dziady szofery !"
2021-11-21 20:14:00
"Polki pracodawca ma solidnych pracowników z Ukrainy. Niemiec ma... parobków z Polski, dlatego tak marnie im płaci. " | | | |
~gshubdhdf 3 lat temu | Jako informacja.
Wątek " Przerwa po 6 godzinach pracy"
~kaziu
2021 -05-02 09:16:54
"Cześć a powie mi ktoś czy moje gapiostwo moze sie skonczyc mandatem
zacząłem prace o 18; 00
wyjechałem 3. 34
zrobiłem pauze 53min
pozniej mialem
2. 01 jazdy
1. 15 praca
12 min jazda
1. 24 praca
16 min jazda
55 min pracy
24 min jazdy
i zakończyłem o 7; 11 rano"
~kiero
2021 -05-02 09:22:37
"Masz w porządku wszystko. "
2021-05-02 09:23:32
"O ile możesz jeszcze mieć 9 czyli skrócony odpoczynek dzienny. "
Wyjaśnienie (dla tych które nie zrozumiały o co chodzi).
"... zacząłem prace o 18; 00
wyjechałem 3. 34
zrobiłem pauze 53min... "
Tu jest OK.
"... 2. 01 jazdy
1. 15 praca
12 min jazda
1. 24 praca
16 min jazda
55 min pracy
24 min jazdy... "
Tu jest ŹLE (przekroczenie dozwolonych maksymalnych 6 godzin pracy ("jazda"+"młotki") bez przerwy na odpoczynek (Uoczpk Art. 13), czyli w sumie tu jest 6 godzin i 27 minut pracy - za to jest mandat).
Od "... zacząłem prace o 18:00... " do "... zakończyłem o 7:11 rano" (w okresie czasu 13 godzin i 11 minut) jest 10 godzin i 1 minuta pracy ("jazda"+"młotki") - tu też jest ŹLE (maksymalny czas pracy w porze nocnej - 10 godzin w dobie; Uoczpk Art. 21).
Wątek "Dwuosobowa"
~Janus z
2021-06-26 17:51:49
"Jeżeli zaczynam pracę w dwuosobowej i po 6 godz przesiadam się do innego kierowcy, mam dalej dwuosobowa, czy już nie? Ten, do którego się dosiadłem, pracował już 4h"
~kiero
2021- 06-26 20:34:05
"Nie, pracujecie każdy już jako pojedyncza. Czyli po 13/15 godzinach pracy jednego z kierowców auto na parking i odbiór odpoczynku. "
Wyjaśnienie.
Są niuanse.
Jeśli ten kierowca (w innym pojeździe), do którego dosiadłeś, też pracował 4h w załodze to dalej macie załogę (od początku w tym pojeździe była stworzona załoga i nadal trwa), licząc czas (21h) od twego rozpoczęcia (masz więcej (6h) wypracowanych godzin zmiany pracowniczej).
Czyli w przypadku gdy, pracę w załodze rozpoczyna pierwszy i drugi kierowca i, powiedzmy (jak wariant), po 4 godzinach pierwszy kierowca opuszcza auto a na jego miejsce wchodzi kierowca nr. 3 i kontynuuje dalej pracę z drugim kierowcą to maksymalny czas w którym ta załoga musi rozpocząć okres odpoczynku mija po upływie 21 godzin od rozpoczęcia pracy w pierwszej załodze kierowców (w twoim przypadku, od rozpoczęcia pracy twojej pierwszej załogi - masz więcej (6h) wypracowanych godzin zmiany pracowniczej).
Jeśli ten kierowca (w innym pojeździe), do którego dosiadłeś, pracował 4h w pojedynczej to dalej, chociaż faktycznie ty nadal pracujesz w załodze a on tylko dopiero od teraz w załodze, już was obowiązuje 13/15h zmiana pracownicza (od początku w tym pojeździe nie była stworzona załoga), licząc czas (13/15h) od twego rozpoczęcia (masz więcej (6h) wypracowanych godzin zmiany pracowniczej).
REKOMENDUJĘ zapoznać się (różne przykłady z rysunkami pracy kierowców w załodze).
s://blog. etransport. pl/transe*spert/publ ikacja, 227, cala_prawda_o_zalodz e_czyli_jak_prawidlo wo_policzyc_czas_pra cy. html
(żeby link zadziałał trzeba: z przodu do niego dodać h t t p, zamienić * na x, usunąć w nim wszystkie odstępy)
Na ten link powołuje się wiadomość : "Cała prawda o załodze, czyli jak prawidłowo policzyć czas pracy?" Utworzona : 2012-12-27 Źródło : etransport. pl
Też REKOMENDUJĘ zapoznać się (wyjaśnienie Rozp. (WE) nr 561/2006 ułatwiające zharmonizowane egzekwowanie przepisów podczas kontroli drogowych; strona 49-50 "... Przykłady dotyczące załogi kilkuosobowej... ", są rysunki).
s://ec. europa. eu/transport/sites/d efault/files/modes/r oad/social_provision s/doc/trace_explanat ory_text_pl. pdf
(żeby link zadziałał trzeba: z przodu do niego dodać h t t p, usunąć w nim wszystkie odstępy)
Wątek "Godziny nocne czy są już mandaty od itd na kraju, "
~kiero
2021-08-2 6 08:33:30
"Art. 21 ustawy o czasie pracy kierowcy.
W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin pomiędzy dwoma kolejnymi okresami dziennego odpoczynku albo dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku. "
Wyjaśnienie.
Ustawa o czasie pracy kierowców.
Art. 21.
W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej DOBIE.
Art. 8.
1... . przez DOBĘ należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.
Wątek "Niemal 122 tysiące euro tytułem kaucji zabezpieczających - kolejna akcja BAG"
~kiero
2021-0 9-17 16:33:34
"... wszyscy którzy w ubiegłym tygodniu mają prawidłowo odebrany odpoczynek regularny, to nie mogą być być ukarani w tym tygodniu za odpoczynek w kabinie dłuższy niż 45 godzin. "
Wyjaśnienie.
Rozp. (WE) nr 561/2006/2020.
Art. 8.
8. REGULARNE tygodniowe okresy odpoczynku ORAZ DOWOLNY tygodniowy okres odpoczynku trwający PONAD 45 GODZIN wykorzystywany jako rekompensata za wcześniejsze skrócone tygodniowe okresy odpoczynku NIE MOGĄ BYĆ wykorzystywane W POJEŹDZIE. Muszą one być wykorzystane w odpowiednim dla każdej płci miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną.
Wszelkie koszty zakwaterowania poza pojazdem pokrywa pracodawca.
Maksymalny dzienny okres odpoczynku - 23:59h
Maksymalna rekompensata za skrócenie tygodniowego odpoczynku - 21h
Razem - 44:59h
Czyli jakikolwiek dowolny odpoczynek ponad 45 godzin automatycznie jest co najmniej tygodniowym okresem odpoczynku wykorzystywanym jako rekompensata za wcześniejsze skrócone tygodniowe okresy odpoczynku bo a priori innym być nie może.
Mandaty za 45 godzin odpoczynku w pojeździe :
Niemcy
Mandat 500 EUR dla kierowcy i 1500 EUR dla przewoźnika (60 EUR za każdą godzinę dla kierowcy i 180 EUR dla przewoźnika)
Francja
Mandat średnio 2300 EUR dla przewoźnika (maksymalna kara to 30 000 EUR, rok pozbawienia wolności)
Belgia
Mandat do 1800 EUR (przy postępowanio sądowym do 60 000 EUR)
Niderlandy
Mandat do 1500 EUR
Wielka Brytania
Mandat 300 GBP
Hiszpania
Mand at 2000 EUR
Włochy
Mandat do 1700 EUR oraz konieczność odebrania pełnego odpoczynku tygodniowego poza kabiną pojazdu.
Źródło: h t t p s://blogtransportowy . pl/tag/odpoczynek-ty godniowy/ (żeby link zadziałał trzeba usunąć w nim odstępy)
REKOMENDUJĘ, jak przykład, popatrzeć ten film (mandat za 45 godzin odpoczynku w kabinie pojazdu w Nienczech).
h t t p s://www. youtube. com/watch?v=SAYyd14H DrI
(żeby link zadziałał trzeba usunąć w nim odstępy)
Wątek "Zjazd z ronda i przepisy wg Pani w BMW"
h t t p s://www. youtube. com/watch?v=R32g_ViD PAE
(żeby link zadziałał trzeba usunąć w nim odstępy)
~kiero
2021-0 9-21 21:13:22
Sprawa jest prosta.
Wjeżdżający na rondo nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu pojazdowi BMW, który poruszał się po rondzie.
2021-09-23 20:38:49
"... Cwaniaczek nie ustąpił i wyebal się na prawy pas blokując BMW możliwość bezpiecznego zjazdu z ronda"
Wyjaśnieni e.
20 21-09-24 16:59:46
"... Spojrzyj na początku tego filmu, jakie auto stoi na lewym pasie obok "filmowca".
To moim skromnym okiem pani w "bawarce".
A jeśli to ona, zmienia to całkowicie ocenę sytuacji.
Ona nie była w ruchu po skrzyżowaniu.
Wystartowała jak rakieta z lewego i wcięła się przed nos "filmowcowi"... "
~//~
2021-09-2 4 18:28:14
"Nawet czerwona strzałka (dla wątpliwych) w nagrywaniu z lewej strony wskazuje że to jest te same BMW... "
Wątek "Jak jest płacona dniówka na busach?"
~kiero
20 21-09-29 07:23:33
"A kilka lat temu zez bredził, ze czas jazdy w jednej dobie to 10 godzin i tylko 2 razy w, tygodniu"
Wyjaśni enie.
Przykład - "... Powedzmy ruszyles o 00. 00 godzinie. Marz w ciongu 11 godzin powedzmy 9 godzin jazdy. Po pauzie 9 godzin chcerz zaczonc prace o 20. 00 godzinie. Od 20. 00 do 24. 00 godziny morzesz jechac tylko 1 godzine, rzeby nie przekroczyc 10 godzin jazdy w jednej dobie co dozwolone tylko dwa razy w tygodniu... ", wzięty z wątku "Pauza 9 godzin a praca 13godzin" (PavelSPM 201 8-08-23 08:28:08) jako odpowiedź na pytanie ~Slaws72 "Czy po 11godzinach pracy mogę skrócić pauza do 9 czy muszę robić 11"
Ustawa o czasie pracy kierowców.
Art. 6.
1. "Czasem pracy kierowcy jest... w szczególności:
1) prowadzenie pojazdu (czyli jazda) ;... "
Art. 2.
6a) pora nocna - okres czterech godzin pomiędzy godziną 00:00 i godziną 07:00; definicję pory nocnej zawartą w tym przepisie stosuje się wyłącznie do celów ustalania czasu pracy;
Art. 21.
W przypadku gdy praca (przypomnę, jazda - to jest praca) jest wykonywana w porze nocnej (przypomnę z przykładu, "... ruszyles o 00. 00 godzinie. Marz w ciongu 11 godzin powedzmy 9 godzin jazdy... "), czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej DOBIE.
Art. 8.
1 "... przez DOBĘ należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. "
Rozporzą dzenie (WE) nr 561/2006/2020.
Art. 6.
1. "... dzienny czas prowadzenia pojazdu (czyli jazda) może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu. "
Art. 4.
k) "dzienny czas prowadzenia pojazdu" oznacza łączny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu odpoczynku lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku;
i) "tydzień" oznacza okres od godz. 00. 00 w poniedziałek do godz. 24. 00 w niedzielę; | | | |
~kddndfv 3 lat temu | ~Jakub
"... I co jeżeli np z rana zrobię jeden kurs i stójkę na pauzie... "
Czynność (działalność) kierowców nie jest ograniczona albo objęta tylko prowadzeniem pojazdu ("jazda") i przerwami / odpoczynkami ("łóżko"). Są jeszcze inna praca ("młotki" ) i dyspozycji / dyżury ("koperta"), które obowiązkowo trzeba rejestrować w czasie zmiany pracowniczej bo to też są prawidłowe i wymagane czynności przy obsłudze tachografu (w pewnych warunkach wynagradzają się nawet 100%).
Kierowca znajdujący się w pracy, pod warunkiem że nie odbiera, wymagane przepisami, przerwy lub odpoczynki ("łóżko"), do momentu otrzymania polecenia od pracodawcy, znajduje się w stanie dyspozycji lub dyżuru ("koperta"). Po otrzymaniu polecenia do momentu zaparkowania pojazdu w bezpiecznym miejscu, po wykonaniu polecenia, kierowca wykonuje konkretne czynności pracy ("jazda" i/lub "młotki") z odbieraniem wymaganych przepisami przerw i odpoczynków ("łóżko") a tak samo w odpowiednych przypadkach wykonuje dyżury ("koperta") podczas załog oraz wykonuje dyspozycji ("koperta") w czasie przepraw prom/pociąg (bez dostępu do dyspozycji kabiny sypialnej, koji lub kuszetki), oczekiwań na przejściach granicznych i w związku z ograniczeniami w ruchu drogowym (Uoczpk, Roz. nr 561/2006).
Dyspozycja w okresie zadaniowego czasu pracy przy nie wypracowaniu dobowego wymiaru czasu pracy zalicza się do czasu pracy w wymiarze 8 godzin (100% wynagrodzenia), a ponad do czasu dyżuru (Uoczpk Art. 10 pkt. 3). Za czas dyżuru kierowcy przysługuje się czas wolny od pracy bez użycia rocznego urlopu a w razie braku możliwości udzielenia czasu wolnego - 60% (30% w załodze) wynagrodzenia (Uoczpk Art. 9 pkt. 2-3 i 5-6).
Przerwy i odpoczynki ("łóżko") spełniają swoje warunki tylko wtedy gdy znany jest czas ich trwania i czas jest wykorzystywany wyłącznie do wypoczynku i nieprzerwanego swobodnego dysponowania (Roz. nr 561/2006 Art. 4 ust. d i f).
Czas spędzony kierowcą na dojazd z miejsca zamieszkania do biura Firmy (do nadanego firmą auta, busa i t. d. dojazdowego do miejsca postoju pojazdu) jak i przeciwnie to jest - odpoczynek ("łóżko").
Czas spędzony kierowcą na dojazd od biura Firmy do miejsca postoju pojazdu jak i przeciwnie to jest - dyspozycja ("koperta"), jeśli kierowca jest pasażerem, lub inna praca ("młotki"), jeśli kierowca kieruje autem dojazdowym (Roz. nr 561/2006 Art. 9 ust. 2-3).
REKOMENDUJĘ zapoznać się.
Wiadomość : "Czas pracy: nie tylko za kółkiem"
Utworzona : 2020-10-15 Źródło : etransport. pl
Tylko "stuknięci na całą głowę" chodzą do pracy "kręcić" przerwy / odpoczynki ("łóżko"), zapominając korzystać "kopertą" (dyspozycja / dyżur -100% / 60% (30% w załodze) wynadrodzenia lub czas wolny bez użycia rocznego urlopu w wymiarzy czasu 1h/1h - na wniosek pracownika lub 1h/1. 5h - na wniosek pracodawcy) i "młotkami" (inna praca - 100% wynadrodzenia) mając "w swoich rękach" urządzenia ewidencji i rejestracji swojego czasu czynności jako karta kierowcy i tachograf. | | | |
~rwvsddjf 3 lat temu | ~Jakub
Jako informacja.
Rozporządzenie (WE) nr 561/2006/2020.
Art. 4.
d) "PRZERWA" oznacza OKRES, w którym kierowca nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy, WYKORZYSTANY WYŁĄCZNIE DO WYPOCZYNKU;
e) "INNA PRACA" oznacza czynności zdefiniowane jako czas pracy w art. 3 lit. a) dyrektywy 2002/15/WE, z wyjątkiem "prowadzenia pojazdu", włącznie z wszelką pracą dla tego samego lub innego pracodawcy, w sektorze transportowym lub poza nim;
f) "ODPOCZYNEK" oznacza NIEPRZERWANY OKRES, w którym kierowca może SWOBODNIE DYSPONOWAĆ SWOIM CZASEM;
Art. 6.
5. KIEROWCA ZAPISUJE jako INNĄ PRACĘ cały czas określony w art. 4 lit. e), a także cały czas spędzony na prowadzeniu pojazdu używanego do działalności zarobkowej nieobjętej zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia ORAZ ZAPISUJE WSZELKIE OKRESY GOTOWNOŚCI określone w art. 3 lit. b) dyrektywy 2002/15/WE zgodnie z art. 34 ust. 5 lit. b) ppkt (iii) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 (*). Zapisu tego dokonuje się ręcznie na wykresówce, na wydruku lub przy użyciu funkcji ręcznego wprowadzania danych do urządzenia rejestrującego.
(*) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. U. L 60 z 28. 2. 2014, s. 1) ;
Art. 9.
2. CZAS spędzony NA DOJEŹDZIE DO miejsca postoju POJAZDU objętego zakresem niniejszego rozporządzenia LUB POWROTU z tego miejsca, JEŻELI POJAZD nie znajduje się ANI W MIEJSCU ZAMIESZKANIA kierowcy, ANI W CENTRUM OPERACYJNYM pracodawcy, W KTÓREJ KIEROWCA ZWYKLE PRACUJE, NIE JEST liczony jako ODPOCZYNEK lub PRZERWA, CHYBA ŻE KIEROWCA znajduje się na promie lub w pociągu i MA DO DYSPOZYCJI KABINĘ SYPIALNĄ, KOJĘ lub KUSZETKĘ.
3. CZAS spędzony przez kierowcę KIERUJĄCEGO POJAZDEM nieobjętym zakresem niniejszego rozporządzenia DO LUB Z POJAZDU objętego zakresem niniejszego rozporządzenia, KTÓRY NIE znajduje się W MIEJSCU ZAMIESZKANIA kierowcy ANI W BAZIE pracodawcy, GDZIE KIEROWCA ZAZWYCZAJ PRACUJE, JEST traktowany jako "INNA PRACA".
Rozporządzenie (UE) nr 165/2014/2020.
Art. 34.
5. Kierowcy:
b) obsługują przełączniki umożliwiające osobną i wyraźną rejestrację następujących okresów:
(i) pod symbolem kierownica : czas prowadzenia pojazdu;
(ii) pod symbolem młotki : "inna praca", która oznacz wszelkie czynności inne niż prowadzenie pojazdu, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. a) dyrektywy 2002/15/WE, a także wszelkie prace wykonywane dla tego samego lub innego pracodawcy w sektorze transportowym lub poza nim;
(iii) pod symbolem koperta : "okresy gotowości" zgodnie z definicją w art. 3 lit. b) dyrektywy 2002/15/WE;
(iv) pod symbolem łóżko : przerwy, odpoczynek, urlop wypoczynkowy lub zwolnienie lekarskie;
(v) pod symbolem na oznaczenie "promu/pociągu" : dodatkowo oprócz symbolu łóżko : okres odpoczynku spędzany na promie lub w pociągu zgodnie z wymogami art. 9 rozporządzenia (WE) nr 561/2006. ;
Dyrektywa 2002/15/WE.
Art. 3.
a) "CZAS PRACY" oznacza:
1. w przypadki pracowników wykonujących pracę w trasie: czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, w którym pracownik wykonujący pracę w trasie, znajduje na swoim stanowisku pracy, jest w dyspozycji pracodawcy i wykonuje swoje funkcje lub czynności, to znaczy:
- czas poświęcony wszelkim czynnościom w zakresie transportu drogowego.
Czynności te, w szczególności, obejmują:
(i) kierowanie;
(ii) załadunek i rozładunek;
(iii) pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu;
(iv) sprzątanie i konserwację techniczną;
(v) każda inna praca zmierzająca do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów lub do wypełnienia ustawowych lub wykonawczych zobowiązań bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową, włącznie z nadzorowaniem załadunku i rozładunku, formalnościami administracyjnymi z policją, cłem, urzędnikami imigracyjnymi, itd.,
- okresy, w których nie może on swobodnie dysponować swoim czasem i zobowiązany jest pozostawać na swoim stanowisku pracy, w gotowości do podjęcia normalnej pracy, wraz z niektórymi zadaniami związanymi z dyżurowaniem, w szczególności podczas okresów oczekiwania na załadune lub rozładunek, w przypadku, gdy przypuszczalny czas ich trwania nie jest z góry znany, to znaczy albo przed odjazdem, albo tuż przed rozpoczęciem odnośnego okresu, lub na mocy ogólnych warunków wynegocjowanych przez partnerów społecznych i/lub na warunkach wynikających z ustawodawstwa Państw Członkowskich;
2. w przypadku kierowców pracujących na własny rachunek, tę samą definicję stosuje się do czasu między rozpoczęciem i zakończeniem pracy, w którym kierowca pracujący na własny rachunek pozostaje na swoim stanowisku pracy, będąc do dyspozycji klienta i wykonując swoje zadania lub funkcje inne niż ogólna praca administracyjna, która nie jest związana bezpośrednio z trwającą operacją transportową.
Przerwy wymienione w art. 5, okresy odpoczynku określone w art. 6 i, bez uszczerbku dla ustawodawstw Państw Członkowskich lub porozumień między partnerami społecznymi stanowiących, że takie okresy powinny być wyrównane lub ograniczone, okresy gotowości określone w lit. b) niniejszego artykułu, są wyłączone z czasu pracy;
b) "OKRESY GOTOWNOŚCI" oznaczają:
- okresy inne niż te odnoszące się do przerw i okresów odpoczynku, podczas których pracownik wykonujący pracę w trasie nie jest zobowiązany pozostawać na swoim stanowisku pracy, ale musi być dostępny, aby odpowiedzieć na każde wezwanie do rozpoczęcia lub kontynuowania jazdy lub wykonania innej pracy. W szczególności, do takich okresów gotowości należą okresy, w których pracownik wykonujący pracę w trasie towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub koleją, jak również okresy oczekiwania na granicy lub wynikające z zakazu ruchu.
Okresy te i ich przewidywalna długość będą z góry znane przez pracownika wykonującego pracownika w trasie, to znaczy albo przed odjazdem, albo tuż przed właściwym rozpoczęciem odnośnego okresu, lub na mocy ogólnych warunków wynegocjowanych przez partnerów społecznych lub na warunkach wynikających z ustawodawstwa Państw Członkowskich,
- dla pracowników wykonujących pracę w trasie, którzy jeżdżą w zespole, czas spędzony na siedzeniu obok kierowcy lub na kuszetce, gdy pojazd jest w ruchu;
Najważniejsze że nawet czekanie pracownika w trakcie wykonania zadania służbowego musi być wynagrodzone.
Czekanie, będąc w pracy, to nie inaczej jak jest "OKRES GOTOWNOŚCI" - 100% wynagrodzenia podczas dyspozycji ("koperta"), czyli w normalnych godzinach pracy wynikającej z umowy o pracę, lub 60% (30% w załodze) wynagrodzenia (albo czas wolny bez użycia rocznego urlopu w wymiarzy czasu 1/1 - na wniosek pracownika lub 1/1. 5 - na wniosek pracodawcy) podczas dyżuru ("koperta"), czyli poza normalnymi godzinami pracy (Uoczpk Art. 9-10).
REKOMENDUJĘ popatrzeć (w w w. akademiaczasupracy. pl).
Co jest a co nie jest czasem pracy kierowców i jak / ile za to płaci się.
h t t p s://www. youtube. com/watch?v=dFtR9I2d k48
(żeby link zadziałał trzeba usunąć w nim odstępy) | | | |
~O ja cierpię dole 3 lat temu | Te, szoszon, a jepnij wklejke całego internetu. Co się bawisz w detal?
Hehehe | 1 | | |
~mxndjddi 3 lat temu | Nie wstydźcie się skrzywdzone prowokatorzy - szowiniści / nacjonaliści / faszyści / ksenofobi i t. d., jeszcze więcej swoim szoszokaniem potwierdźcie to co opowiedział polski żołnierz / dezerter Emil Czeczko o obecności "wehrmachskiego podejścia" (strzał w łeb z zakapywaniem w lesie) niby to "panów" (nie mylić z prawdziwymi) do ludzi, nawet do swoich - do Polaków wolontariuszy (do obcokrajowców / cudzoziemców nawet i nie wspominam), i o przyczynach jego proszenia w Białorusi azylu politycznego. Niechaj każdy widzi kim są współczesne polskie niby to "panowie". | | | |
~tago 3 lat temu | Ja pitole, aleś napitolił. Ciężko przez to przebrnąć i co to ma wspólnego z wątkiem? ! | 1 | | |
~tago 3 lat temu | A nie lepiej krótko i na temat? ! | 1 | | |
~kiero 3 lat temu | Napisałem wyczerpującą odpowiedz.
w dwóch zdaniach.
Ale szoszon znów obsrał wątek wklejkami | 1 | | |
~wjdbdcvuv 3 lat temu | 2021-12-21 15:08:07
"... zafajdal wątek... "
2021-12-22 13:36:37
"... obsrał wątek... "
Czyja by krowa muczała o tym że ktoś "zafajdal" / "obsrał" wątek a szoszokającego obłudnika / pajaca, niby to "znawcy" / "doradcy" (2021-12-21 15:30:48), by pomilczała. :-) | -1 | | |