Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Wybrane aspekty odpowiedzialności przewoźnika w międzynarodowym przewozie towarów

ID: 168601


Odpowiedzialność przewoźnika za szkodę stanowi jedną z kluczowych kwestii uregulowanych w Konwencji CMR. Reguły dotyczące tej odpowiedzialności wynikają zwłaszcza z istoty umowy przewozu

~etransport.pl

Wątek dotyczy tej informacji prasowej

Posty (3)

~Spedytor
Legal jest że art 3 CMR nie odnosi się do przewoźnika który jedzie z towarem? Że taki "podmiot" nie ma statusu przewoźnika? To jaki ma? Nie ma tego problemu kiedy dostrzeżemy że art 3 to nie jest zezwolenie na "posługiwanie" się innymi przewoźnikami tylko nie mniej ni więcej jak odpowiedzialność za osoby do których usług odwołuje się przewoźnik w celu wykonania (ang performance) przewozu. Czyli odwołuję się do usługi np konwoju, dozoru, zabezpieczenia towaru, przeprawy. Doktor Wesołowski dał opcję odwołania się do karmienia zwierząt :).
~Spedytor
Druga sprawa, posługiwanie sie pojęciem " przewoźnik może się posługiwać. Przewoźnik nie może się posługiwać innym przewoźnikiem zgodnie z prawem przewozowym powierza on innemu przewoźnikowi transport. Czyli w prostej linii jest od odpowiedzialny przed nadawcą, odbiorcą towaru a przewoźnik który powierzył mu to odpowiada tylko jak za siebie za niego. Tylko spedytor może posługiwać się przewoźnikiem czyli odwołać się do jego usług. Jak to zrozumiemy to nie będzie nikt oszukiwał prawdziwej strony umowy przewozu czyli tego kto towar przyjmuje, kto go transportuje, kto ponosi koszty, kto bierze ryzyko na siebie itp itp. W transporcie nie ma "podwykonawców". Są tylko nadawcy, odbiorcy, przewoźnicy, spedytorzy, prosta linia Będzie wtedy wszystko Legal :) A ten ART 3 CMR to lepiej inaczej rozumieć bo chyba nie o to chodziło w "odwoływaniu". Jak to mówiłem doktorowi Wesołowskiemu pytając się dlaczego pojęcia z polskiego prawa przewozowego i umowy spedycji stosuje w odniesieniu do Konwencji CMR
cds-odszkodowania
Autor artykułu nie specjalnie wysilił się przy jego pisaniu, co jak się okazuje nie było najlepszym rozwiązaniem. Takie spłycanie zagadnienia przez autorów powoduje dalsze spłycanie przez czytelników itd. Prawda jest taka, że przepisy prawa należy interpretować w ujęciu prawnym, a nie potocznym, stąd widoczna różnica ocen.
Druga prawda jest zaś taka, że w każdym przewozie towarów przez przewoźnika (czy to w relacji nadawca-przewoźnik, spedytor-przewoźnik, przewoźnik-przewoźni k) mogą występować dwie umowy przewozu. Jedną będzie umowa potwierdzona listem CMR, drugą 8211; umowa zawarta na podst. zlecenia transportowego.
Konwencja CMR mówi wyraźnie, że przy braku innego dowodu, list CMR stanowi dowód zawarcia umowy przewozu. Ale zwykle pojawia się inny dowód, np. w postaci zlecenia transportowego. Konwencja CMR nie wskazuje, że list CMR jest jedynym dowodem zawarcia umowy przewozu, zatem należy uznać, że takim dowodem jest też umowa zawarta na podstawie zlecenia transportowego. Pytanie: który jest nadrzędny? Większość prawników praktyków za nadrzędną uznaje umowę zawartą na podstawie zlecenia transportowego, gdyż umowa taka jest zwykle pełniejsza i reguluje inne istotne aspekty związane z jej wykonaniem, np. warunki przewozu, warunki parkowania, kary umowne, itp.
Napisałem już o tym wiele opinii i artykułów, zatem nie będę się w tej kwestii rozwijał. Część zamieściłem na blogu na etransport. pl, pozostałe są do przejrzenia na naszej stronie web. W sieci można znaleźć również artykuły kolegów prawników, które również stanowią o przedmiocie postu. Zapraszam zatem szanownego Spedytora do zerknięcia do bogatej literatury, a potem do dyskusji. Powoływanie się na komentarze do konwencji CMR autorstwa dra Wesołowskiego to być może za mało, aby dokonać trafnej oceny. A kilku takich spedytorów, którzy dyskutowali z autorytetami w zakresie prawa przewozowego i cywilnego osobiście znam i z chęcią przekazał bym im 8222; dziurę8221;, której uparcie i zapewne bezskutecznie szukają.

1

Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 18.224.0.25

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels