ID: 162999
NIEZABIECZONY ŁADUNEK – DOSTANIESZ MANDAT
ID: 162999
ID: 162999
Przeglądając projekt ustawy z dnia 13 lutego 2015 roku o zmianie ustawy o transporcie drogowym dostrzegłem wiele nowych naruszeń – wykroczeń.
Jednym z nich jest:
- rozmieszczenie lub zabezpieczenie przewożonego ładunku niezgodnie z obowiązującymi normami – 400zł.
Do tej pory za niezabezpieczenie ładunku taryfikator mandatowy przewiduje mandat karny od 20-500zł. Podstawą prawną jest art. 61 ust 3 ustawy prawo o ruchu drogowym - „ Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu”
Poza tym ogólnym zapisem nie ma w systemie prawa innych podstaw wskazujących w jaki sposób ładunek powinien być zabezpieczony. Wyjątek stanowią przewozy towarów niebezpiecznych. Wracając jednak do zwykłych przewozów rzeczy, nigdzie poza wskazanym art. 61 nie ma mowy o zabezpieczeniu ładunku. W związku z powyższym podczas kontroli zarówno kierowca jak i kontrolujący mogą mieć rację czy ładunek jest dobrze zabezpieczony czy też nie. Poza systemem prawnym funkcjonują normy i zasady dobrej praktyki w zakresie mocowania ładunków. Jednakże jak wskazałem powyżej są to dokumenty, które nie są aktami prawa powszechnie obowiązującego a w związku z tym nie stanowią podstawy do ukarania.
W nowym projekcie ustawy zaproponowano pod pozycją 23 załącznika kar dla kierowców naruszenie zacytowane na wstępie tj. kara za zabezpieczenie ładunku niezgodnie z obowiązującymi normami. No właśnie i co ono dokładnie oznacza. Gdyby ustawodawca wskazał: „ … niezgodnie z powszechnie obowiązującymi normami prawnymi” wszystko byłoby jasne. Natomiast naruszenie w takim brzmieniu wskazuje na normy bliżej nieokreślone. Zapewne chodzi o normy dotyczące zasad zabezpieczenia ładunku np. EN 12195. Reasumując, po wejściu w życie projektowanych zmian nie będzie już dyskusji że ładunek jest zbyt ciężki i na pewno się nie przemieści. Inspektor ITD skorzysta z normy, na podstawie której obliczy wszystkie siły i wyjaśni kierowcy ile pasów lub innych systemów zabezpieczenia powinien zastosować. W związku z powyższym już teraz radzę poćwiczyć oraz zapoznać się z różnymi metodami mocowania ładunków. Ważne jest też to aby kierowcy stosowali wyłącznie pasy w dobrym stanie, na których umieszczono ich parametry. Ze skutkami nienależycie zabezpieczonych ładunków można zapoznać się w internecie. Życzę tylko bezpiecznych tras.
WWW. ITD-PORADA. PL
Przeglądając projekt ustawy z dnia 13 lutego 2015 roku o zmianie ustawy o transporcie drogowym dostrzegłem wiele nowych naruszeń – wykroczeń.
Jednym z nich jest:
- rozmieszczenie lub zabezpieczenie przewożonego ładunku niezgodnie z obowiązującymi normami – 400zł.
Do tej pory za niezabezpieczenie ładunku taryfikator mandatowy przewiduje mandat karny od 20-500zł. Podstawą prawną jest art. 61 ust 3 ustawy prawo o ruchu drogowym - „ Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu”
Poza tym ogólnym zapisem nie ma w systemie prawa innych podstaw wskazujących w jaki sposób ładunek powinien być zabezpieczony. Wyjątek stanowią przewozy towarów niebezpiecznych. Wracając jednak do zwykłych przewozów rzeczy, nigdzie poza wskazanym art. 61 nie ma mowy o zabezpieczeniu ładunku. W związku z powyższym podczas kontroli zarówno kierowca jak i kontrolujący mogą mieć rację czy ładunek jest dobrze zabezpieczony czy też nie. Poza systemem prawnym funkcjonują normy i zasady dobrej praktyki w zakresie mocowania ładunków. Jednakże jak wskazałem powyżej są to dokumenty, które nie są aktami prawa powszechnie obowiązującego a w związku z tym nie stanowią podstawy do ukarania.
W nowym projekcie ustawy zaproponowano pod pozycją 23 załącznika kar dla kierowców naruszenie zacytowane na wstępie tj. kara za zabezpieczenie ładunku niezgodnie z obowiązującymi normami. No właśnie i co ono dokładnie oznacza. Gdyby ustawodawca wskazał: „ … niezgodnie z powszechnie obowiązującymi normami prawnymi” wszystko byłoby jasne. Natomiast naruszenie w takim brzmieniu wskazuje na normy bliżej nieokreślone. Zapewne chodzi o normy dotyczące zasad zabezpieczenia ładunku np. EN 12195. Reasumując, po wejściu w życie projektowanych zmian nie będzie już dyskusji że ładunek jest zbyt ciężki i na pewno się nie przemieści. Inspektor ITD skorzysta z normy, na podstawie której obliczy wszystkie siły i wyjaśni kierowcy ile pasów lub innych systemów zabezpieczenia powinien zastosować. W związku z powyższym już teraz radzę poćwiczyć oraz zapoznać się z różnymi metodami mocowania ładunków. Ważne jest też to aby kierowcy stosowali wyłącznie pasy w dobrym stanie, na których umieszczono ich parametry. Ze skutkami nienależycie zabezpieczonych ładunków można zapoznać się w internecie. Życzę tylko bezpiecznych tras.
WWW. ITD-PORADA. PL
Posty (19)
itdporada
| jak w temacie... | 1 | ||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | "zapewne chodzi" ale o kase do budzetu | |||
~woytek | Miszczami w tej dziedzinie jest bag, | |||
~pater | ktorego dziada stac zeby placic od godziny? | |||
~pater | kierowca sam sobie jest winiem godzac sie na taki system wynagrodzenia. no chyba ze ma od km i z budy nie wysiada zeby ladunek zabezpieczyc | |||
~woytek | Nie przesadzaj, kiedys na spedycjach niemieckich bylo zdjecie zabezpieczonego walca 125 pasami na calej dlugosci naczepy. Pas na pas zachodzil no i liczenie sciany naczepy | 1 | ||
~pater | ale jest duzo przeroznej masci artystow co jezdza od km, od wiatru nakladaja na siebie jakies normy przepaly | |||
~woytek | Moj dziad kiedys powiedzial - po co ci nowe pasy? Inni maja gorsze, ciut sie zreformowal juz daje nowe ale widac ze cierpi ! | |||
~ktosik | chomikuj. pl/Pracus/Aplikacje/ Dla+kierowcy mozn a tutaj znalesc unijne wytyczne dotyczace zabezpieczenia ladunku | 1 | ||
~pocztowy:) | Te, ktosik, na stronach unijnych można znaleść wytyczne dotyczące zabezpieczania ładunku. Bufonowi się wydaje iż cała wiedza jest zgromadzona na jego chomiku:) | -1 | ||
~pocztowy:) | Użyje linka z Dropboxa i twój chomik zdechnie z Głodu Baranie:) | |||
~ktosik | no jasne ze mozesz tez wejsc na strone unijna i tam sobie znalesc te wytyczne. podasz link? | |||
~Kierowca | IKEA INDUSTRY Chlastawa, tam proponuje zatrzymać pojazd i sprawdzić stan zabezpieczenia ładunku, 99 % aut wyjeżdża z niezabezpieczonym ładunkiem który rozmieszczony jest pod sam dach. Wszyscy o tym wiedzą, Policja, ITD i nikt z tym nic nie robi, potrzebna jest chyba jakaś tragedia a żeby ktoś zwrócił na ten proceder uwagę. | |||
~ktosik | czy ja komus bronie? niech se wklepuje. z chomika tez niezle sciagaja. | 1 | ||
~ktosik | Kierowca (2015-03-30 14:48:40) moze kierowca powinien zwrocic uwage? | |||
~Kierowca | Kolego zwracałem to nadawca Mnie już nie lubi a mój szef tym bardziej, kończy się na tym że muszę zmienić pracę botu już nic nie wywalczę. | |||
~ktosik | znaczy co musi sie stac zebys zaczal myslec? wywrocic zestaw? wywalic towar na przechodniow? wywal ic towar na inne auto? w kazdym przypadku tylko ty pojdziesz siedziec i tylko ty odpowiadasz | 1 | ||
~Kierowca | Może napisałem nie zrozumiale ale Ja to wiem i dlatego się postawiłem że nie będę ryzykował dla dobra firmy. | |||
~kierowcaADR | Popraw ten błąd niezabieczony ładunek |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz