ID: 162999
NIEZABIECZONY ŁADUNEK – DOSTANIESZ MANDAT
ID: 162999
ID: 162999
Przeglądając projekt ustawy z dnia 13 lutego 2015 roku o zmianie ustawy o transporcie drogowym dostrzegłem wiele nowych naruszeń – wykroczeń.
Jednym z nich jest:
- rozmieszczenie lub zabezpieczenie przewożonego ładunku niezgodnie z obowiązującymi normami – 400zł.
Do tej pory za niezabezpieczenie ładunku taryfikator mandatowy przewiduje mandat karny od 20-500zł. Podstawą prawną jest art. 61 ust 3 ustawy prawo o ruchu drogowym - „ Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu”
Poza tym ogólnym zapisem nie ma w systemie prawa innych podstaw wskazujących w jaki sposób ładunek powinien być zabezpieczony. Wyjątek stanowią przewozy towarów niebezpiecznych. Wracając jednak do zwykłych przewozów rzeczy, nigdzie poza wskazanym art. 61 nie ma mowy o zabezpieczeniu ładunku. W związku z powyższym podczas kontroli zarówno kierowca jak i kontrolujący mogą mieć rację czy ładunek jest dobrze zabezpieczony czy też nie. Poza systemem prawnym funkcjonują normy i zasady dobrej praktyki w zakresie mocowania ładunków. Jednakże jak wskazałem powyżej są to dokumenty, które nie są aktami prawa powszechnie obowiązującego a w związku z tym nie stanowią podstawy do ukarania.
W nowym projekcie ustawy zaproponowano pod pozycją 23 załącznika kar dla kierowców naruszenie zacytowane na wstępie tj. kara za zabezpieczenie ładunku niezgodnie z obowiązującymi normami. No właśnie i co ono dokładnie oznacza. Gdyby ustawodawca wskazał: „ … niezgodnie z powszechnie obowiązującymi normami prawnymi” wszystko byłoby jasne. Natomiast naruszenie w takim brzmieniu wskazuje na normy bliżej nieokreślone. Zapewne chodzi o normy dotyczące zasad zabezpieczenia ładunku np. EN 12195. Reasumując, po wejściu w życie projektowanych zmian nie będzie już dyskusji że ładunek jest zbyt ciężki i na pewno się nie przemieści. Inspektor ITD skorzysta z normy, na podstawie której obliczy wszystkie siły i wyjaśni kierowcy ile pasów lub innych systemów zabezpieczenia powinien zastosować. W związku z powyższym już teraz radzę poćwiczyć oraz zapoznać się z różnymi metodami mocowania ładunków. Ważne jest też to aby kierowcy stosowali wyłącznie pasy w dobrym stanie, na których umieszczono ich parametry. Ze skutkami nienależycie zabezpieczonych ładunków można zapoznać się w internecie. Życzę tylko bezpiecznych tras.
WWW. ITD-PORADA. PL
Przeglądając projekt ustawy z dnia 13 lutego 2015 roku o zmianie ustawy o transporcie drogowym dostrzegłem wiele nowych naruszeń – wykroczeń.
Jednym z nich jest:
- rozmieszczenie lub zabezpieczenie przewożonego ładunku niezgodnie z obowiązującymi normami – 400zł.
Do tej pory za niezabezpieczenie ładunku taryfikator mandatowy przewiduje mandat karny od 20-500zł. Podstawą prawną jest art. 61 ust 3 ustawy prawo o ruchu drogowym - „ Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu”
Poza tym ogólnym zapisem nie ma w systemie prawa innych podstaw wskazujących w jaki sposób ładunek powinien być zabezpieczony. Wyjątek stanowią przewozy towarów niebezpiecznych. Wracając jednak do zwykłych przewozów rzeczy, nigdzie poza wskazanym art. 61 nie ma mowy o zabezpieczeniu ładunku. W związku z powyższym podczas kontroli zarówno kierowca jak i kontrolujący mogą mieć rację czy ładunek jest dobrze zabezpieczony czy też nie. Poza systemem prawnym funkcjonują normy i zasady dobrej praktyki w zakresie mocowania ładunków. Jednakże jak wskazałem powyżej są to dokumenty, które nie są aktami prawa powszechnie obowiązującego a w związku z tym nie stanowią podstawy do ukarania.
W nowym projekcie ustawy zaproponowano pod pozycją 23 załącznika kar dla kierowców naruszenie zacytowane na wstępie tj. kara za zabezpieczenie ładunku niezgodnie z obowiązującymi normami. No właśnie i co ono dokładnie oznacza. Gdyby ustawodawca wskazał: „ … niezgodnie z powszechnie obowiązującymi normami prawnymi” wszystko byłoby jasne. Natomiast naruszenie w takim brzmieniu wskazuje na normy bliżej nieokreślone. Zapewne chodzi o normy dotyczące zasad zabezpieczenia ładunku np. EN 12195. Reasumując, po wejściu w życie projektowanych zmian nie będzie już dyskusji że ładunek jest zbyt ciężki i na pewno się nie przemieści. Inspektor ITD skorzysta z normy, na podstawie której obliczy wszystkie siły i wyjaśni kierowcy ile pasów lub innych systemów zabezpieczenia powinien zastosować. W związku z powyższym już teraz radzę poćwiczyć oraz zapoznać się z różnymi metodami mocowania ładunków. Ważne jest też to aby kierowcy stosowali wyłącznie pasy w dobrym stanie, na których umieszczono ich parametry. Ze skutkami nienależycie zabezpieczonych ładunków można zapoznać się w internecie. Życzę tylko bezpiecznych tras.
WWW. ITD-PORADA. PL
Posty (19)
itdporada
10 lat temu | jak w temacie... | 1 | ||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ 10 lat temu | "zapewne chodzi" ale o kase do budzetu | |||
~woytek 10 lat temu | Miszczami w tej dziedzinie jest bag, | |||
~pater 10 lat temu | ktorego dziada stac zeby placic od godziny? | |||
~pater 10 lat temu | kierowca sam sobie jest winiem godzac sie na taki system wynagrodzenia. no chyba ze ma od km i z budy nie wysiada zeby ladunek zabezpieczyc | |||
~woytek 10 lat temu | Nie przesadzaj, kiedys na spedycjach niemieckich bylo zdjecie zabezpieczonego walca 125 pasami na calej dlugosci naczepy. Pas na pas zachodzil no i liczenie sciany naczepy | 1 | ||
~pater 10 lat temu | ale jest duzo przeroznej masci artystow co jezdza od km, od wiatru nakladaja na siebie jakies normy przepaly | |||
~woytek 10 lat temu | Moj dziad kiedys powiedzial - po co ci nowe pasy? Inni maja gorsze, ciut sie zreformowal juz daje nowe ale widac ze cierpi ! | |||
~ktosik 10 lat temu | chomikuj. pl/Pracus/Aplikacje/ Dla+kierowcy mozn a tutaj znalesc unijne wytyczne dotyczace zabezpieczenia ladunku | 1 | ||
~pocztowy:) 10 lat temu | Te, ktosik, na stronach unijnych można znaleść wytyczne dotyczące zabezpieczania ładunku. Bufonowi się wydaje iż cała wiedza jest zgromadzona na jego chomiku:) | -1 | ||
~pocztowy:) 10 lat temu | Użyje linka z Dropboxa i twój chomik zdechnie z Głodu Baranie:) | |||
~ktosik 10 lat temu | no jasne ze mozesz tez wejsc na strone unijna i tam sobie znalesc te wytyczne. podasz link? | |||
~Kierowca 10 lat temu | IKEA INDUSTRY Chlastawa, tam proponuje zatrzymać pojazd i sprawdzić stan zabezpieczenia ładunku, 99 % aut wyjeżdża z niezabezpieczonym ładunkiem który rozmieszczony jest pod sam dach. Wszyscy o tym wiedzą, Policja, ITD i nikt z tym nic nie robi, potrzebna jest chyba jakaś tragedia a żeby ktoś zwrócił na ten proceder uwagę. | |||
~ktosik 10 lat temu | czy ja komus bronie? niech se wklepuje. z chomika tez niezle sciagaja. | 1 | ||
~ktosik 10 lat temu | Kierowca (2015-03-30 14:48:40) moze kierowca powinien zwrocic uwage? | |||
~Kierowca 10 lat temu | Kolego zwracałem to nadawca Mnie już nie lubi a mój szef tym bardziej, kończy się na tym że muszę zmienić pracę botu już nic nie wywalczę. | |||
~ktosik 10 lat temu | znaczy co musi sie stac zebys zaczal myslec? wywrocic zestaw? wywalic towar na przechodniow? wywal ic towar na inne auto? w kazdym przypadku tylko ty pojdziesz siedziec i tylko ty odpowiadasz | 1 | ||
~Kierowca 10 lat temu | Może napisałem nie zrozumiale ale Ja to wiem i dlatego się postawiłem że nie będę ryzykował dla dobra firmy. | |||
~kierowcaADR 10 lat temu | Popraw ten błąd niezabieczony ładunek |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz
OSTATNIO KOMENTOWANE
Ogromna prośba...

Reklama to nasze JEDYNE źródło dochodu.
Reklam nie jest wiele, nie wyskakują, nie zasłaniają żadnych treści, ale umożliwiają utrzymanie redakcji.
Proszę pomóż, dodaj etransport.pl do wyjątków Twojej aplikacji.