Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Czas pracy/jazdy w nocy. Max 10 godzin?

ID: 137116


Witam. Czy może ktoś wypowiedzieć sie na temat czasu pracy, jazdy czy aktywności kierowcy w nocy?. Jest max 10h-czyli jeśli zaczne jazde o 22 to musze z pauzą 45min. skończyć aktywność do max 8 rano?. I potem ile trzeba zrobić pauzy? W tej "dobie" kiedy znowu można zacząć jazde?. Dziękuję za normalne :) odpowiedzi i na temat:). Pozdrawiam.

~Mr. CALVIN
*.22.174.222.ipv4.supernova.orange.pl

Posty (98)

PrzPrz
Art. 21 Uocpk stanowi, że "W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie. "

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Uocpk: "Dla celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych, przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. "

Art. 2 pkt 6a definiuje porę nocną jako "okres czterech godzin pomiędzy godziną 0000 i godziną 0700; definicję pory nocnej zawartą w tym przepisie stosuje się wyłącznie do celów ustalania czasu pracy".

Istotny jest również art. 6 ust. 3 Uocpk: "Do czasu pracy kierowcy wlicza się przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin. "


Czyli w Twoim przykładzie: jeżeli rozpocząłeś pracę o 22:00, to łączny czas:
- prowadzenia pojazdu,
- innej pracy;
- części przerwy w wymiarze 15 minut (zgodnie z R561/2006 odbierać będziesz co najmniej 45 minut, ale tylko 15 minut jest zaliczane do czasu pracy, reszta stanowi czas dyżuru)
w okresie 24 kolejnych godzin od 22:00 (gdy rozpocząłeś pracę) do 22:00 następnego dnia - nie może przekroczyć 10 godzin.

Nawet, jeżeli od 22:00 będziesz prowadził pojazd i pracował łącznie w czasie krótszym, a potem odbierzesz odpoczynek dzienny, to i tak do 22:00 nadal będzie obowiązywał 10h limit pracy (liczony jest w odniesieniu do pełnej doby) - na przykład:
22:00 start pracy, prowadzenie pojazdu/inna praca (czas pracy: 4h00m)
02:00 przerwa z R561/2006 (czas pracy: 0h15m)
02:45 prowadzenie pojazdu/inna praca (czas pracy: 3h00m)
05:45 odpoczynek dzienny regularny (aż 13h30m... )
19:15 start pracy, prowadzenie pojazdu/inna praca (czas pracy: 2h45m)
22:00...

Zwróć uwagę, że odpoczynek dzienny krótszy niż 13h30m sprawiłby, że łączny czas pracy liczony od 22:00 do 22:00 przekroczyłby 10 godzin.

Jednak - Inspekcja Transportu Drogowego czyta Uocpk bardzo powoli, doszli dopiero do art. 13 (dopiero teraz zaczęli sprawdzać, czy kierowcy odbierają pierwszą przerwę nie później niż po 6 godzinach pracy, mimo tego, że art. 13 Uocpk już od 2004 r. jest w niezmienionej formie)...
PrzPrz
~~~~~~~~~; ) Oprócz Rozporządzenia (WE) 561/2006, przeczytaj również Ustawę o czasie pracy kierowców... Tam jest rzeczony art. 21, ograniczający czas pracy do 10 godzin w dobie, w której praca była świadczona w porze nocnej.

1

~~~~~~~~~; )
Więc gdzie tkwi błąd, że może ponownie zacząć po 9 lub 11 godzinach a maksymalnie może się szlajać autem do 13:00?

-2

~Adios Amigo
Czas pracy kierowcy nie może przekroczyć dziesięciu godzin na dobę, jeżeli jego praca, bez względu na jej trwanie, jest wykonywana w porze nocnej. Taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. nr 92, poz. 879 z późn. zm. ), którego pierwsze czytanie odbyło się w sejmowej Komisji Infrastruktury. Do takiej zmiany wezwała polski rząd Komisja Wspólnoty Europejskiej. Ma to na celu usunąć różnice między Dyrektywą 2002/15WE a ustawą, która ją wdrożyła. Obecnie w porze nocnej kierowca musi pracować co najmniej przez cztery godziny, aby jego czas pracy był ograniczony do dziesięciu godzin na dobę.

- Taka zmiana jest niekorzystna dla przewoźników, bo kierowcy będą mniej pracować - mówi Łukasz Szablewski, właściciel firmy transportowej Trans-com z Jeleniej Góry.

Jego zdaniem, spowoduje to wydłużenie dostaw ładunków i czasu oczekiwania klientów na towar oraz wpłynie na cenę usług transportowych. Tłumaczy, że przepisy o czasie pracy są obecnie już zbyt rygorystyczne i bardzo uciążliwe dla firm transportowych. Innego zdania jest dr Krystyna Zużewicz z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy w Warszawie.

Według niej dla kierowców pora nocna powinna zostać inaczej zdefiniowana niż w kodeksie pracy. Powinna ona trwać od godziny 24 do 5, bo wtedy osoby prowadzące pojazdy ciężarowe są najbardziej narażone na popełnienie błędu ze względu na narastającą senność.

Zgodnie z przepisami kodeksu pracy, pora nocna obejmuje osiem godzin między godzinami 21. 00 a 7. 00. Według dyrektywy unijnej pora nocna obejmuje cztery godziny w przedziale od godziny 24 do 7.

- Rozważamy wprowadzenie definicji pory nocnej określonej w dyrektywie do nowelizacji ustawy o czasie pracy - wyjaśnia Zbigniew Rynasiewicz, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. Dodaje, że w tym celu analizą zmian tych przepisów zajmie się powołana obecnie podkomisja.

Czas pracy kierowcy nie może przekraczać ośmiu godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy. Kierowcom zatrudnionym w transporcie drogowym firmy mogą jednak przedłużyć wymiar czasu pracy do dziesięciu godzin na dobę, a do pozostałych kierowców, w ramach systemu równoważnego czasu pracy, do 12 godzin na dobę.

Za czas pracy w nocy kierowcy przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę w wysokości 20 proc. stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę.
PrzPrz
~Adios Amigo: Ciekawe wklejki, ale trochę obok tematu...
PrzPrz
~~~~~~~~~; ) Problem w tym, że kierowcę obowiązują zarówno przepisy R561/2006, jak i Uocpk.
To, że jakieś działanie będzie zgodne z R561/2006, to wcale nie oznacza, że automatycznie będzie to zgodne również z Uocpk.
Trzeba niestety stosować wszystkie obowiązujące regulacje...
~luzik
tez jestem ciekaw gdzie jest blad
kiedys dzwonilem do P I P i pani (fakt byla bardzo nie mila) powiedziala mi ze pauzy nie wliczaja sie do pracy nawet te 5minutowe
skoro mial tylko 10H jazdy to chyba ok?
oswieccie troche mnie
a moze ta "pani" popchla mnie na mine?
PrzPrz
~Angol (2013-12-29 13:24:59) : Od kiedy to oświadczenia zainteresowanych stron wyłączają stosowanie obowiązujących przepisów prawa?
~~~~~~~~~; )
Po prostu nie macie pojęcia co wklejacie i celu. Otóż gdy kierowca skończy pracę o 13:00 zaczynając ją o 22:00 poprzedniego dnia to rozpoczynając ją po pauzie 9 godzinnej nie robi żadnego przekroczenia, wykroczenia, przestępstwa. Bo 9 godzin od 13:00 tj. 22:00. Jeśli więc dodać osiem godzin z przed pauzy i 2 po pauzie to daje 10 (dziesięć) godzin jazdy. Nie wklejajcie kocopołów, których sami nie rozumiecie; )

-2

~Nomad
Kierowca jadący w porze nocnej ma za zadanie przejechać odcinek na który potrzeba 9 godzin czystej jazdy. MUSI zgodnie z przepisami zmieścić się w dziesiątce.
P. I. P zabrał kierowcy możliwość dłuższego odpoczynku niż 45/55 minut.
P. I. P stworzył ten przepis ponieważ Polska nie wie co zrobić z nadwyżką kierowców - więc ktoś "mądry inaczej" wpadł na pomysł aby pozabijać nadwyżkę. Gratuluję "twórcom" w P. I. P-ie światłych umysłów.
To logiczne, że gdyby kierowcy mogli odpocząć w dobie te 5/6 godzin a nie 45 minut mieliby szanse stwarzać mniejsze zagrożenie na drogach nie zasypiając za fajerą.
Ale TU jest POlska i jej wspaniałe instytucje.
W krajach cywilizowanych jest normalnie - w POlsce jest "inaczej".
~~~~~~~~~; )
Proszę teraz zwrócić uwagę na postrzeganie tych wpisów. Otóż pytający może odnieść wrażenie, że odpowiedź moja dzięki minusom jest niewłaściwa. Nie jest to jednak prawdą gdyż oceniający nie kierują się logiką w celu naprowadzenia pytającego na właściwą odpowiedź ale zawiścią, że odpowiadający mimo wtłoczonego we się alkoholu wie więcej od trzeźwego kierowcy ale mogącego minusy (-) stawiać.

-1

~Nomad
PrzPrz - (uprzedzam fakt) daruj sobie polemikę używając określeń - stosowanie się do prawa i przepisów.
Byli już tacy co zgodnie z przepisami strzelali w tył czaszki klęczącego. (?)
Wszystko zależy od tego czy ktoś mądry czy "mądry inaczej" ustanawia przepisy.
Tu leży problem.
I tylko pod tym kątem można rozpatrywać moją wypowiedź.
~luzik
a mnie jeszcze nikt nie odpowiedzial moze ponowie pytanie

~luzik
(2013-12-29 13:54:33) tez jestem ciekaw gdzie jest blad
kiedys dzwonilem do P I P i pani (fakt byla bardzo nie mila) powiedziala mi ze pauzy nie wliczaja sie do pracy nawet te 5minutowe
skoro mial tylko 10H jazdy to chyba ok?
oswieccie troche mnie
a moze ta "pani" popchla mnie na mine?
PrzPrz
~luzik: Generalnie pauzy są liczone do czasu dyżuru - za wyjątkiem 15 minut, liczonych do czasu pracy, gdy dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin.
Czas dyżuru nie jest czasem pracy (art. 7 pkt 1 Uocpk).
Prawo przewiduje jednak pauzy w wymiarze co najmniej 15 minut, więc przerwy krótsze - nie stanowią legalnych przerw i w konsekwencji nie mogą być zaliczane do czasu dyżuru.
Mogą być uznane jedynie za "nieusprawiedliwione postoje w czasie prowadzenia pojazdu" (art. 7 pkt 2 Uocpk) - jednak to w sytuacjach spornych już wymaga udowodnienia przez pracodawcę, że to faktycznie był nieusprawiedliwiony postój.

-1

~Nomad
Klasycznym przykładem kre-ty-nizmu urzędackiego jest przerwa 45 godzin.
Ale to oddzielny rozdział.
~kris
Proszę nie mylić pojęć "Czas jazdy" a "Czas pracy".
->art. 7
Do czasu pracy kierowcy nie wlicza się:
1) czasu dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy;
2) nieusprawiedliwionyc h postojów w czasie prowadzenia pojazdu;
3) dobowego nieprzerwanego odpoczynku;
4) przerwy w pracy, o której mowa w art. 16 ust. 1.

1

~Nomad
Dodam w ostatnim zdaniu tylko tyle, że jestem przekonany o celowym gmatwaniu spraw prostych i oczywistych tylko po to aby cała zgraja urzędasów miała zapewnione etaty.
Nie ważne czy pani Zdzisia z P. I. P-u czy innej instytucji siedziała/jechała kiedyś w realu w ciężarówce - ważne, że ma kalkulatorek i coś jej się zdaje.
I tak to leci.
~luzik
PrzPrz
(2013-12-29 14:10:38)

czyli pani z P I P troszke namieszala ze pauzy nie wliczaja sie do czasu pracy

1

~~~~~~~~~; )
A pytanie było proste
"Czas pracy/jazdy w nocy. Max 10 godzin?"
Jak dla prostaków ale co drugi to magister albo i dochtór kierownicy; )

-1

~luzik
~~~~~~~~~; )
(2013-12-29 14:20:33)

ale czemu zaraz tak sie spinasz, rozluznij troche poslady

1

~~~~~~~~~; )
~luzik
"rozluznij troche poslady"
Coooo, chcesz wejść. Właśnie, że nie. Wolę lewatywę z 1, 5 litra zakwaszonej wody; )

-2

~~~~~~~~~; )
SA DWIE ZASADY, KTÓRE TRZEBA ZACHOWAĆ
PODCZAS ROBIENIA LEWATYWY!!!
1. NIE WOLNO PRZEKROCZYĆ TEMPERATURY WODY,
którą wlewamy do jelita, temperatura ta właściwa wynosi 36 st. C - 38 st. C, zaś maksymalna temperatura to 40 st. C. Ta temperatura absolutnie nie może zostać przekroczona, ponieważ gorąca woda powoduje zniszczenie cienkiej błony śluzowej odbytu. Temperaturę wody możemy zmierzyć termometrem. Jeżeli czujemy, że woda, którą wlewamy jest za gorąca, to lepiej ją od razu wydalić i zaprzestać dalsze wlewanie!
2. NIE WOLNO PRZEKROCZYĆ ILOŚCI WODY,
którą wlewamy do jelita! Irygatory mają zaznaczony poziom wody: 0, 5 -1 - 1, 5 - 2 litry płynu. Z moich 15 letnich doświadczeń dla początkujących dobrze jest zacząć od 0, 5 litrów i stopniowo zwiększać ilość wody.

-2

~~~~~~~~~; )
To co?
Jesteśmy u siebie tzn. w czarnej doopie?; )

-2

~luzik
~~~~~~~~~; )
(2013-12-29 14:54:26)

qrde ty jeszcze nie zauwazyles ze nie reaguje na twoje zaczepki:)
idz na spacer z psem czy z kobieta anie piszesz sam z soba

2

~~~~~~~~~; )
Lubię Cię
Bo można z Tobą
Jak kolega z kolegą, dureń z durniem albo...
No cóz wybierz sobie sam; )

-2

PrzPrz
Może ktoś, kto mi postawił minusa - odważnie wyjaśni, co źle napisałem 2013-12-29 14:10:38:

" ~luzik: Generalnie pauzy są liczone do czasu dyżuru"
-_-_-_-_-_-
Mówią o tym art. 9 ust. 2 i art. 27 ust. 1 Uocpk.

" - za wyjątkiem 15 minut, liczonych do czasu pracy, gdy dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin. "
-_-_-_-_-_-
Art. 6 ust. 3 Uocpk

"Czas dyżuru nie jest czasem pracy (art. 7 pkt 1 Uocpk). "
-_-_-_-_-_-
Prze pis ten mówi o dyżurze, w czasie którego kierowca nie wykonywał pracy. Skoro jednak mowa jest o pauzach (przerwach), w czasie których kierowca nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy, lecz ma je wykorzystywać wyłącznie do wypoczynku (art. 4 lit. d R561/2006) - więc przerwy stanowią czas dyżuru (za wyjątkiem 15 minut liczonych do czasu pracy).

"Prawo przewiduje jednak pauzy w wymiarze co najmniej 15 minut, więc przerwy krótsze - nie stanowią legalnych przerw i w konsekwencji nie mogą być zaliczane do czasu dyżuru.
Mogą być uznane jedynie za "nieusprawiedliwione postoje w czasie prowadzenia pojazdu" (art. 7 pkt 2 Uocpk) - jednak to w sytuacjach spornych już wymaga udowodnienia przez pracodawcę, że to faktycznie był nieusprawiedliwiony postój. "
-_-_-_-_-_-
Cięż ar udowodnienia faktu spoczywa na stronie, która z faktu wywodzi skutki prawne. Jeżeli pracodawca nie chce kierowcy zapłacić za krótkie postoje, wynikające np. z oczekiwania przez kierowcę na kolejne polecenia służbowe - musi udowodnić, że postój wynikał wyłącznie z woli kierowcy - tylko wówczas będzie bowiem mowa o "nieusprawiedliwiony m postoju", o którym mowa w art. 7 pkt 2 Uocpk.

Teraz czekam na replikę użytkownika, który mnie zminusował. :)

-1

PrzPrz
~~~~~~~~~; ) (2013-12-29 13:57:51)
Po prostu nie macie pojęcia co wklejacie i celu. Otóż gdy kierowca skończy pracę o 13:00 zaczynając ją o 22:00 poprzedniego dnia to rozpoczynając ją po pauzie 9 godzinnej nie robi żadnego przekroczenia, wykroczenia, przestępstwa. Bo 9 godzin od 13:00 tj. 22:00. Jeśli więc dodać osiem godzin z przed pauzy i 2 po pauzie to daje 10 (dziesięć) godzin jazdy. Nie wklejajcie kocopołów, których sami nie rozumiecie; )

*-*-*-*-*-*-*-*- *-*-*-*-*-*-*-*

P olicz łączny wymiar czasu pracy przepracowanego przez kierowcę w okresie od 22:00 do 13:00, na który to czas składają się wszystkie poniższe składniki:

- zgodnie z art. 6 ust. 1 Uocpk:
"1) prowadzenie pojazdu;
2) załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem;
3) nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym;
4) czynności spedycyjne;
5) obsługę codzienną pojazdów i przyczep;
6) inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy;
7) niezbędne formalności administracyjne;
8) utrzymanie pojazdu w czystości";

- zgodnie z art. 6 ust. 2 Uocpk:
"czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu"

- zgodnie z art. 6 ust. 3 Uocpk:
"przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin".

Jeżeli w całym 24 godzinnym okresie liczonym od rozpoczęcia pracy (czyli tu: od 22:00 do 22:00 następnego dnia) kierowca ten nie przekroczył 10 godzin tak liczonego czasu pracy, to jest OK.
W przeciwnym wypadku - dochodzi do naruszenia art. 21 Uocpk.
torreador
PrzPrz... jezdzisz?

1

PrzPrz
torreador: Tak, jeżdżę...
Oczywiście - zdaję sobie sprawę, że to, co piszę - nie jest w praktyce ani przestrzegane, ani (póki co) egzekwowane przez służby... Jednak - sensem pytania było to, jak należy stosować art. 21 Uocpk, a nie - jak, kiedy i dlaczego można go sobie zignorować.
Podobnie jest przecież z pytaniami o czas jazdy i przerw z R561/2006 - dyskusja dotyczy działania w ramach przepisów, a nie np. sposobu stosowania magnesu lub innych wynalazków. :)
torreador
to po co mu mieszasz w glowie? Wystarczy krotka odpowiedz... Myslisz, ze on cos z tego zrozumial?

-1

Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 3.16.137.229

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels