Przez lata kandydaci zdawali egzaminy na zestawach o ograniczonych gabarytach tzw. „taczkach dla świnek” i pierwsze doświadczenia z pełnowymiarowymi ciężarówkami zdobywali dopiero po zatrudnieniu. Zmiana parametrów egzaminacyjnych ma poprawić przygotowanie zawodowe kierowców i skrócić okres adaptacji po rozpoczęciu pracy. Wroński wskazuje jednak, że to za mało równie istotne jest miejsce przeprowadzania egzaminów. Obecne przepisy ustawy o kierujących pojazdami nakazują organizację praktycznej części egzaminu w mieście wojewódzkim lub co najmniej na prawach powiatu, co w praktyce oznacza wykonywanie manewrów 40-tonowymi zestawami na wąskich ulicach miast, z konsekwencjami dla płynności ruchu i bezpieczeństwa. Transport i Logistyka Polska postuluje, by egzaminy kategorii C i C+E odbywały się w bazach logistycznych lub na placach załadunkowo-rozładunkowych, gdzie kandydaci mogliby wykonywać manewry zgodne z codziennymi zadaniami zawodowymi, w tym operacje związane z załadunkiem i rozładunkiem.
Aby to umożliwić, zdaniem prezesa TLP niezbędna jest zmiana ustawy o kierujących pojazdami. Przeniesienie egzaminów do baz logistycznych oprócz zmniejszenia utrudnień w miastach oznaczałoby praktyczniejsze szkolenie: naukę operowania w rzeczywistych układach przestrzennych oraz obsługi pojazdów o rzeczywistych gabarytach, co przełoży się na krótszy czas wdrożenia nowych kierowców i mniejsze koszty dla pracodawców. W wystąpieniu kierowanym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka Transport i Logistyka Polska podkreśliła, że działa wspólnie z Ogólnopolskim Związkiem Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego (OZWORD), Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Transportu Drogowego (OZPTD) oraz Zrzeszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) i zaapelowała o pilne podjęcie działań legislacyjnych umożliwiających przeprowadzanie egzaminów tam, gdzie rzeczywiście pracują ciężkie pojazdy.
OFICJALNE PISMO DO MINISTRA
Maciej Wroński zwraca uwagę, że zmiana wymiarów sprzętu egzaminacyjnego od 2026 r. to krok w dobrym kierunku, lecz bez nowelizacji przepisów dotyczących lokalizacji egzaminów jej efekt pozostanie ograniczony. Branża oczekuje konkretnych działań ustawodawczych, które pozwolą na praktyczną rewizję zasad egzaminowania i realne przygotowanie kandydatów do wyzwań rynku pracy w sektorze transportu drogowego.
Utworzona: 2025-10-14