Samych naczep pow. 3,5 t w ostatnim miesiącu przybyło w rejestracjach stałych 1467 sztuk, tj. więcej o 14,7% w zestawieniu r/r. W przypadku przyczep pow. 3,5 t było to 232 szt., tj. więcej o 45% niż rok wcześniej. Popyt na te pojazdy rozwija się w dużej części w wyniku wcześniejszych rejestracji ciągników siodłowych, które po dobrym 2022 r. (+5,2%), nieznacznie zmniejszyły swoje rejestracje w roku 2023 (-1,9%) oraz zanotowały znaczny spadek w 2024 r. (-25,2%).
Od początku 2025 roku rejestracje ciągników wzrosły o 7,6%. Natomiast liczba rejestracji ciężkich pojazdów ciągnionych od stycznia do września br. wyniosła 15 173 szt. Jest to o 1314 sztuk więcej niż rok wcześniej (+9,5%). W tej liczbie było 13 311 naczep (+8,3% r/r) oraz 1862 przyczep (+18,8%). W tym czasie z rejestracją czasową pozostało na koniec poprzedniego miesiąca 2349 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t, czyli mniej o 1410 sztuk niż rok wcześniej.
Ranking marek w okresie styczeń-wrzesień 2025 r.
1. Schmitz Cargobull – 4242 szt. (+43% r/r) – dominuje z 28% udziałem w rynku;2. Wielton – 2255 szt. (+33%);
3. Krone – 2148 szt. (+24%);
4. Koegel – 1513 szt. (+9%);
5. Wecon – 591 szt. (+13%).
Ranking typów w okresie styczeń-wrzesień br.
W grupie naczep o DMC pow. 3,5 t (88% udziału w rynku) najwięcej zarejestrowano w tym czasie platform/zabudów skrzyniowych (6035 sztuk; +19%). Kolejne były furgony (3886 szt.; +51%), na które złożyło się: 1660 izoterm (+42%), 1131 chłodni (+40%) oraz 1079 furgonów uniwersalnych (+88%). Wywrotki z liczbą 1695 rejestracji (-40%) były trzecią siłą. W rankingu marek wśród ciężkich naczep po wrześniu br. pierwsze miejsce zajmuje Schmitz Cargobull (4236 szt.), drugie Krone (2141 szt.), a trzecie Wielton (1877 szt.).W grupie przyczep pow. 3,5 t (1862 szt.; +18,8%) – oprócz zabudów skrzyniowych (932 szt.; +5%), które miały 50% udziału w rynku – popularne były też nadwozia wymienne (223 szt., 12% udz.) oraz przyczepy kłonicowe (65 szt., 3% udz.). W tej grupie pierwsze miejsce, podobnie jak przed rokiem, zajął Wecon (591 szt.), drugie Wielton (378 szt.), a trzecie marka Lohr (121 szt.).
W grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t zarejestrowano także 297 cystern (-40%).
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego