Największą grupę w transporcie drogowym według masy stanowiły rudy metali oraz produkty górnictwa i wydobycia, których przewieziono 3,01 mld ton (23% całości). Na kolejnych miejscach znalazły się żywność, napoje i wyroby tytoniowe – 1,59 mld ton (12,2%) oraz inne wyroby mineralne niemetaliczne – 1,56 mld ton (11,9%).
Pod względem pracy przewozowej mierzonej w tonokilometrach (tkm), całkowite przewozy drogowe w UE były w 2024 roku o 0,7% wyższe niż rok wcześniej. Największy udział miały:
🚩 żywność, napoje i wyroby tytoniowe – 312,2 mld tkm (16,7% całości),
🚩 towary grupowane (ładunki mieszane) – 236,5 mld tkm (12,7%),
🚩 produkty rolnictwa, leśnictwa, łowiectwa i rybołówstwa – 207,6 mld tkm (11,1%).
Eurostat przeanalizował także udział przewozów towarów niebezpiecznych – takich jak ciecze łatwopalne, substancje toksyczne czy materiały wybuchowe – w całkowitym transporcie drogowym. W 2024 r. najwyższe wskaźniki zanotowała Finlandia (8,4%), Belgia (6,4%) i Dania (5,6%). Najniższe wartości odnotowano w Portugalii, na Litwie i Słowacji (poniżej 2%).
Polska plasuje się w środku europejskiego zestawienia – udział przewozów towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym utrzymuje się na poziomie kilku procent. Choć nie należy do liderów pod względem skali takich przewozów, to rynek systematycznie rozwija się wraz ze wzrostem potrzeb przemysłu chemicznego, paliwowego i logistycznego.
W ujęciu 2020–2024, w 15 państwach UE przewozy towarów niebezpiecznych rosły średnio rok do roku. Najszybciej przybywało ich w Bułgarii (+13% rocznie), Rumunii (+9,6%) i na Litwie (+8,1%). Największe spadki wystąpiły w Portugalii (-11,6% rocznie), Chorwacji (-11,3%), na Cyprze (-11,2%) i w Luksemburgu (-10,8%).
Źródło: Eurostat
Utworzona: 2025-10-03