Linie montażowe uruchomione w fabryce DAF-a w Eindhoven odgrywają ważną rolę w umacnianiu wiodącej pozycji firmy DAF, w zakresie zrównoważonych rozwiązań transportowych. Nowy zakład montażowy elektrycznych pojazdów ciężarowych ma powierzchnię wynoszącą 5000 m². Zakład wyposażony jest w dwie linie podzespołów: jedną do przygotowania akumulatorów oraz drugą do montażu modułu napędu elektrycznego (EDM). Moduł EDM składa się z przedniego akumulatora, skrzynki przekaźników do podłączenia układów wysokiego napięcia oraz wszystkich niezbędnych elektrycznych układów pomocniczych. Na głównej linii montażowej, która ma prawie 150 metrów długości, te kluczowe podzespoły są montowane na ramie pojazdu wraz z silnikiem elektrycznym ze zintegrowaną przekładnią.
Pojazdy ciężarowe z akumulatorami najnowszej generacji
Firma DAF zbudowała zakład montażowy elektrycznych pojazdów ciężarowych z myślą o produkcji elektrycznych ciężarówek z akumulatorami najnowszej generacji. Modele DAF XD i XF Electric są dostępne w różnych konfiguracjach. Są napędzane silnikami PACCAR e-Motor i wyposażone w od dwóch do pięciu pakietów akumulatorów (od 210 do 525 kWh), co umożliwia uzyskanie zasięgu do 500 kilometrów. Dzięki modułowej konstrukcji pojazdy można dokładnie dostosować do indywidualnych wymagań klienta. Przy odpowiednim planowaniu tras i ładowania akumulatorów możliwe jest pokonanie nawet 1000 kilometrów dziennie bez emisji spalin. Dzięki szybkiemu ładowaniu (do 325 kW) w ciągu zaledwie 45 minut można uzupełnić energię do poziomu 80%.
Pomyślne testy eksploatacyjne z udziałem czołowych firm transportowych
Oprócz pojazdów przeznaczonych do testowania jakości wyprodukowano już kilkaset elektrycznych pojazdów ciężarowych dla klientów biorących udział w szeroko zakrojonym pilotażu flotowym, obejmującym przede wszystkim wymagające testy w realnych zastosowaniach drogowych. W ten sposób DAF zebrał – i nadal zbiera – cenne doświadczenie związane z modelami XD i XF Electric nowej generacji. Reakcje użytkowników były niezwykle entuzjastyczne, co podkreśla możliwości i walory zeroemisyjnych DAF-ów.
Nasz XD Electric obecnie umożliwia przejechanie 500 kilometrów na jednym pełnym ładowaniu akumulatora. W przypadku zaledwie jednego dodatkowego ładowania moglibyśmy osiągnąć 1000 kilometrów dziennie, co otwiera ogromne możliwości dla transportu długodystansowego mówi Gerlof Oegema z firmy Oegema Transport w Dedemsvaart.
Wciąż mierzymy się z pewnymi wyzwaniami związanymi z infrastrukturą ładowania na naszym terenie, ale model XF Electric w pełni spełnia nasze oczekiwania. Oprócz tego kierowca jest bardzo zadowolony ze zwrotności pojazdu, ciszy i komfortu w kabinie oraz łatwości prowadzenia. Wysoki moment obrotowy jest dostępny natychmiast po ruszeniu podkreśla Ewout van Wijk, dyrektor generalny E. van Wijk Logistics w Giessen.
Firma Cornelissen Transport z Nijmegen posiada w swojej flocie zarówno model DAF XD, jak i model DAF XF Electric, które są wykorzystywane głównie do zaopatrzenia supermarketów.
Przede wszystkim pojazdy te doskonale wpisują się w nasze ambicje w zakresie przejścia na transport bezemisyjny. Dodatkowo te pojazdy ciężarowe firmy DAF idealnie nadają się do użytkowania w warunkach miejskich. Bardzo niski poziom hałasu, duża przednia szyba, nisko umieszczone dolne krawędzie szyb, dodatkowe okno w drzwiach po stronie pasażera oraz cyfrowe kamery zapewniają doskonałą widoczność bezpośrednią, co w połączeniu z elektrycznym układem napędowym stanowi dla nas idealne rozwiązanie mówi Peter Leegstraten, kierownik ds. zakupów i innowacji.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej
Rozpoczęcie produkcji seryjnej modeli DAF XD i XF Electric nowej generacji zaplanowano na czwarty kwartał 2025 roku. Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na elektryczne ciężarówki, firma DAF spodziewa się, że w niedalekiej przyszłości poziom produkcji wzrośnie do kilku tysięcy pojazdów rocznie.
Zakład montażowy elektrycznych pojazdów ciężarowych DAF jest ogniwem w łańcuchu prowadzącym do czystszej przyszłości. Aby wspierać naszych klientów w przejściu na bezemisyjny transport drogowy, oferujemy znacznie więcej niż tylko w pełni elektryczne pojazdy ciężarowe najwyższej klasy. Nasz kompleksowy pakiet obejmuje również szeroką gamę stacji ładowania, indywidualne doradztwo w zakresie planowania tras i ładowania, a także specjalistyczne szkolenia, które pomagają kierowcom w pełni wykorzystać możliwości pojazdów elektrycznych powiedział Harald Seidel, prezes DAF Trucks.
Źródło: DAF Trucks