Dzięki codziennym połączeniom, pełnej integracji z europejską siecią oraz nowoczesnym platformom obsługi możemy zapewnić klientom niezawodne rozwiązania logistyczne w regionie Maghrebu
podkreśla Alexander Tonn, COO Road Logistics w firmie DACHSER.
Tanger Med – globalny hub i brama do Afryki
Centralnym punktem regionu jest port Tanger Med – uruchomiony w 2007 roku, a dziś największe centrum logistyczne w tej części świata. Stanowi kluczowe ogniwo łączące Maghreb z 186 portami na całym globie. Każdego roku obsługuje ponad 9 mln kontenerów, 700 tys. ciężarówek oraz milion pojazdów przeznaczonych na eksport.Początkowo Tanger Med był dla nas bramą do Europy, dziś staje się również bramą do Afryki. To doskonała baza dla firm europejskich i globalnych, które planują ekspansję na ten kontynentOperator dostrzegł potencjał regionu już wiele lat temu. W Maroku działa od 1984 r., a w 2003 r. otworzył pierwszą siedzibę w Tangerze. W 2021 roku firma logistyczna uruchomiła nowoczesny magazyn w Tanger Med Hub (5500 m² powierzchni, ponad 7000 miejsc paletowych), zastępując wysłużony obiekt w Casablance. Bliskość portu oraz możliwość realizacji usług etykietowania i kompletacji na miejscu zapewniają klientom przewagę kosztową i czasową.
wyjaśnia M’hamed Chraibi, Regional Managing Director Maghreb & Türkiye w DACHSER.
Nowe inwestycje
W odpowiedzi na rosnące potrzeby rynku DACHSER planuje kolejne inwestycje. W Tanger Automotive City powstaje nowoczesny kampus logistyczny o powierzchni 75 000 m², którego otwarcie zaplanowano na czerwiec 2026 r. Kompleks będzie łączył transport drogowy, lotniczy i morski z usługami magazynowymi i celnymi. W pierwszym etapie powstanie magazyn o powierzchni 20 000 m² z własnym składem celnym. Obiekt zostanie certyfikowany zgodnie z międzynarodowymi normami zrównoważonego rozwoju – wyposażony m.in. w panele fotowoltaiczne oraz systemy odzysku i ponownego wykorzystania wody. Równolegle operator rozwija infrastrukturę magazynową w innych częściach kraju. Nowy magazyn celny w Marrakeszu, uzupełniający istniejące obiekty w Mohammedia i Tangerze, dodatkowo usprawni procesy importowe i eksportowe.Cyfryzacja i standardy jakości
Procesy operacyjne firmy w Maroku są w pełni zdigitalizowane, a status AEO (Upoważnionego Przedsiębiorcy) znacząco ułatwia odprawy celne. Wdrożenie systemów Domino i Othello zapewnia płynne połączenie z europejską siecią i jednolite standardy jakości, które zostaną wkrótce rozszerzone również na Tunezję.Rozbudowa połączeń z Europą
Kluczowym elementem strategii jest także rozwój połączeń transportowych. W 2023 r. uruchomiono codzienne połączenia ze Strasburga do Maroka, a od 2024 r. bezpośrednie linie drobnicowe łączą także Strasburg i Ungerhausen w Niemczech z tunezyjskim portem Radès i Bennane w regionie Monastir.Zbudowaliśmy stabilny most między kontynentami. Koncentrujemy się na obsłudze branż motoryzacyjnej, tekstylnej, lotniczej i detalicznej, zapewniając niezawodne transporty FTL, LTL oraz drobnicowe
mówi M’hamed Chraibi.
Długofalowa strategia rozwoju
Inwestycje w infrastrukturę i cyfryzację są elementem szeroko zakrojonej, długoterminowej strategii operatora, której celem jest stworzenie jeszcze bardziej wydajnej, odpornej sieci logistycznej łączącej Europę z Afryką Północną i Bliskim Wschodem. Firma koncentruje się na kilku kluczowych obszarach: rozbudowie nowoczesnych magazynów i terminali tranzytowych, zwiększaniu częstotliwości połączeń drogowych i morskich, wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań cyfrowych oraz rozwijaniu lokalnych zespołów. Rozwój ten ma charakter zrównoważony i obejmuje także odpowiedzialne planowanie zatrudnienia, co wzmacnia lokalny rynek pracy.Planujemy dalsze zwiększanie przepustowości, rozbudowę sieci lokalizacji i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą nam stale wyprzedzać potrzeby rynku. Naszym celem jest stworzenie ekosystemu logistycznego, który nie tylko odpowiada na bieżące wymagania klientów, lecz także daje im pewność planowania w dynamicznie zmieniających się realiach gospodarczychDACHSER umacnia pozycję partnera strategicznego dla firm rozwijających produkcję i dystrybucję w Maghrebie, zapewniając im jednocześnie stabilny dostęp do rynków europejskich i globalnych.
podkreśla Chraibi.
Źródło: DACHSER