Pierwszym ważnym punktem był przystanek w Wipptal Biogas (Sterzing), u jednego z wiodących producentów biometanu w Europie, gdzie wytwarza się paliwo z lokalnych odpadów organicznych, takich jak resztki rolnicze. Wipptal Biogas doskonale obrazuje funkcjonowanie regionalnej gospodarki cyrkularnej – przekształcając odpady w czystą energię odnawialną, redukując emisję gazów cieplarnianych nawet o 121%. Instalacja wspiera lokalne rolnictwo i chroni środowisko alpejskie, zamykając obieg zasobów i minimalizując wpływ działalności człowieka na otoczenie.
W dalszej części trasy pojazd zatrzymał się na stacjach ENILIVE w Eching oraz Shell w Mittenwalde (w pobliżu Berlina), a także w obiekcie Vigo w Leverkusen. Każdy z tych przystanków stanowił okazję do zaprezentowania praktycznego potencjału biometanu w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych.
We Francji trasa objęła m.in. stację LNG Primagaz w Lille-Fretin oraz Eppeville (Somma), gdzie znajduje się zakład fermentacji beztlenowej należący do ENGIE – zasila sieć gazową, wspierając rozwój mobilności opartej na bioCNG. Trasa objęła również stację E. Leclerc w Bosgouet – pierwszą tej sieci, która oferuje HVO do pojazdów ciężarowych.
Przedostatnim przystankiem była stacja Drivesystem w Heverlee (Belgia), a finał trasy miał miejsce w Brukseli, gdzie zorganizowano wydarzenie zamykające Tour d’Europe z udziałem przedstawicieli branży oraz instytucji unijnych. Głównym przesłaniem spotkania było podkreślenie potrzeby wdrożenia podejścia opartego na neutralności technologicznej jako kluczowego elementu skutecznej dekarbonizacji transportu. Spotkanie pokazało, że szeroko zakrojona współpraca – od wytwórców paliw po producentów pojazdów – jest niezbędna, by wdrażać gotowe do skalowania rozwiązania na rzecz klimatu.
Na całej trasie pojazd był zasilany wyłącznie biometanem w postaci bioLNG. Redukcje emisji gazów cieplarnianych GHG były certyfikowane przy użyciu cyfrowego narzędzia Bosch Digital Fuel Twin (DFT), które w czasie rzeczywistym monitorowało użycie paliw odnawialnych i wynikającą z tego redukcję emisji CO2. Rozwiązanie to zapewniło pełną przejrzystość i dostęp do danych, potwierdzając rzeczywiste korzyści środowiskowe zastosowania biometanu w transporcie ciężkim.
Neutralność technologiczna to fundament umożliwiający wdrażanie innowacji i przyspieszenie transformacji w kierunku zrównoważonej mobilności. Oznacza to rezygnację z faworyzowania jednej technologii na rzecz oceny różnych rozwiązań pod kątem ich faktycznej skuteczności i wpływu środowiskowego. By to podejście zadziałało, potrzebne są spójne i jasne regulacje UE, które stworzą równą przestrzeń dla inwestycji w różnorodne technologie niskoemisyjne, w tym biodiesel i biometan. Tour d’Europe jednoznacznie potwierdził efektywność i dojrzałość biopaliw w transporcie ciężarowym. Różnorodność ścieżek dekarbonizacji to klucz do sukcesu skomentował Simone Curti, Head of EMEA Commercial Operations, IVECO.Biometan to technologia gotowa do użycia, szczególnie w transporcie długodystansowym, gdzie kluczowe znaczenie mają zasięg i czas tankowania. Co istotne, silniki pojazdów gazowych IVECO w pełnej gamie - od lekkich dostawczych po ciężarowe – są fabrycznie przystosowane do zasilania biometanem.
Tour d’Europe udowodnił skuteczność biopaliw jako natychmiastowego rozwiązania wspierającego redukcję emisji gazów cieplarnianych GHG w transporcie, wskazując na potrzebę wdrożenia unijnych regulacji respektujących zasadę neutralności technologicznej. Biometan przy wsparciu silnej sieci partnerów i zaawansowanych technologii stanowi realny i natychmiastowy krok w stronę przyszłości neutralnej klimatycznie w transporcie towarowym.
IVECO