Decyzja spotkała się z ostrą reakcją francuskiej branży transportowej, a organizacja OTRE (Organizacja Pracodawców Transportu Drogowego) określiła ją jako niezrozumiałą, oderwaną od realiów i szkodliwą ekonomicznie. Podkreśla, że nie domaga się pełnej liberalizacji transportu 44-tonowego w całej UE, lecz wyłącznie umożliwienia lokalnych przejazdów transgranicznych pomiędzy krajami, które już teraz dopuszczają taką masę całkowitą na własnym terytorium. Chodzi wyłącznie o przewozy krótkodystansowe, np. z Francji do Niemiec czy Belgii, a nie o transport dalekobieżny przez wiele państw. Takie rozwiązanie miałoby charakter praktyczny, logiczny i zgodny z warunkami technicznymi, a jednocześnie nie zagrażałoby równowadze między transportem drogowym a kolejowym. Przeciwnie – mogłoby ograniczyć liczbę kursów, zmniejszyć łączny przebieg pojazdów i obniżyć emisję CO₂ przypadającą na każdą tonę przewożonego ładunku.
Zdaniem OTRE stanowisko francuskiego rządu jest nie tylko nieuzasadnione pod względem środowiskowym, ale przede wszystkim godzi w interesy własnych przewoźników. Choć francuskie firmy transportowe nie dominują w międzynarodowym transporcie długodystansowym, to są bardzo aktywne w przewozach przygranicznych, zwłaszcza w regionach graniczących z Belgią, Luksemburgiem, Niemcami czy Włochami. Blokowanie możliwości wykonywania lokalnych przewozów 44-tonowymi pojazdami oznacza dla nich utratę konkurencyjności względem zagranicznych przewoźników, którzy w swoich krajach mogą korzystać z takich uprawnień.
Stowarzyszenie przypomina również o rosnącym zaangażowaniu branży w transformację energetyczną i modernizację floty. Firmy inwestują w alternatywne napędy, cyfryzację i optymalizację procesów logistycznych. Narzucanie ograniczeń bez uzasadnienia merytorycznego działa zniechęcająco i demotywująco, jednocześnie podważając sens wspólnych wysiłków w kierunku zrównoważonego transportu. Dlatego organizacja apeluje do rządu o porzucenie ideologicznego podejścia i przyjęcie pragmatycznej, sprawiedliwej postawy, która wspierałaby francuskich przewoźników, wzmacniała konkurencyjność gospodarki i rzeczywiście sprzyjała realizacji celów klimatycznych.
Źródło: OTRE
Utworzona: 2025-06-21