Największym europejskim ośrodkiem testowym firmy jest Contidrom w Jeversen koło Hanoweru, ale Continental posiada również tory testowe w USA i Skandynawii. Szczególną rolę odgrywa tor w Arvidsjaur w Szwecji, przeznaczony do testowania opon zimowych. W zależności od pogody panują tam każdego dnia inne warunki testowe. Podczas jazd w Szwecji bada się osiągi opon w czasie jazdy po śniegu i lodzie, przyczepność na śniegu i wrażliwość na koleiny. Wyniki tych testów są uwzględniane w dalszym rozwoju i optymalizacji opon.
Impuls rozwoju zrównoważonego poprzez zróżnicowane struktury testowe
Wymagania dotyczące opon do pojazdów użytkowych stają się coraz bardziej rygorystyczne i zróżnicowane, głównie z powodu rosnącej presji kosztów, coraz wyższych wymagań w zakresie redukcji emisji CO
2 i stosowania alternatywnych układów napędowych. Do tego dochodzą indywidualne wymagania dotyczące opon w różnych krajach na całym świecie.
Ogólnie rzecz biorąc w ostatnich latach kryteria takie jak niskie opory toczenia i możliwie najniższa emisja hałasu stały się znacznie ważniejsze wyjaśnia Joachim Blass, który od dwudziestu lat pracuje jako inżynier ds. testów w Continental .
W testach drogowych, takich jak te prowadzone w ośrodku testowym w Szwecji, inżynierowie Continental wykorzystują ekstremalne warunki zimowe do badania i dalszego opracowywania kryteriów dotyczących opon.
Kryteria dotyczące opon dla pojazdów
W zależności od warunków pogodowych testowane są nowe produkty i optymalizacje opon, a także porównywane są składy mieszanek i wzory bieżnika.
Wspólnie z partnerem branżowym badamy obecnie, które zmiany w konstrukcji opony mają sens w przypadku zastosowania w przyczepach elektrycznych, aby optymalnie zaprojektować opony pod kątem wymagań napędu akumulatorowo-elektrycznego mówi ekspert Continental.
Człowiek jako najlepszy czujnik
W sektorze pojazdów użytkowych testy opon koncentrują się na takich właściwościach, jak opór toczenia, przebieg, hałas, przyczepność, zdolność hamowania i pokonywanie zakrętów. Na torze w Szwecji testuje się szczególnie zdolność hamowania, przyczepność i stabilność pokonywania zakrętów w różnych warunkach zimowych. Ocena subiektywna koncentruje się na przyczepności i prowadzeniu. W testach obiektywnych zdolności hamowania i przyczepności opon są rejestrowane przy użyciu najnowocześniejszej technologii pomiarowej. W ocenie subiektywnej to kierowca pełni rolę czujnika, osobiście doświadczając reakcje pojazdu.
Rozwój zrównoważonych rozwiązań w zakresie opon
Wymagania dotyczące opon pojazdów użytkowych są szczególnie wysokie w porównaniu z oponami samochodów osobowych. Dlatego są one testowane przy użyciu dodatkowych metod testowych. Należą do nich test trakcji, w którym pojazd musi być w stanie bezpiecznie ruszyć na oblodzonej lub pokrytej śniegiem rampie.
Staramy się symulować sytuacje, które są istotne dla klienta w codziennej eksploatacji. Obserwujemy również, jak opony reagują w sytuacjach takich jak hamowanie, zmiana pasa ruchu, lub zachowanie podczas jazdy po czarnym lodzie i nagłego spadku przyczepności. Oprócz tych aspektów bezpieczeństwa, ogromne znaczenie mają kryteria takie jak wysoka nośność opon pojazdów użytkowych, niskie opory toczenia i duży przebieg. Dzięki zrozumieniu indywidualnych wymagań naszych klientów na całym świecie możemy opracowywać dla nich odpowiednie produkty oponiarskie i oferować przyszłościowe rozwiązania wyjaśnia Joachim Blass.
Źródło: Continental