Prezentacja ciężarówki odbyła się na torze Slovenia Ring w obecności przedstawicieli firm MIP i Metrans oraz innych firm partnerskich. W pierwszym etapie testów Metrans wykorzysta ciężarówkę do realizacji dostaw na terenie Słowacji w ramach swojej europejskiej sieci. W porównaniu z innymi ciężarówkami elektrycznymi, pojazd MIP oferuje większy zasięg w przypadku tras długodystansowych. Zbiornik mieszczący 48 kg wodoru umożliwia przejechanie co najmniej 600 km. W ramach jazd próbnych ciężarówka zasilana jest wyłącznie wodorem pochodzącym z odnawialnych źródeł energii.
Metrans od dwóch lat wykorzystuje ciężarówki elektryczne do transportu kontenerów. Oprócz energooszczędnych lokomotyw elektrycznych i hybrydowych oraz elektrycznych żurawi kontenerowych, od 2022 roku ciężarówki elektryczne stanowią część przyjaznej dla środowiska floty przewoźnika, która teraz powiększyła się o pojazd napędzany wodorem. Celem Metransu jest oferowanie klientom przyjaznego dla klimatu transportu kolejowego i drogowego z jednego źródła. Metrans jest także częścią klastra Clean Port & Logistics, w ramach którego firma HHLA wraz z partnerami bada zastosowanie urządzeń napędzanych wodorem w logistyce portowej.
Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) od wielu lat angażuje się w kompleksową dekarbonizację swoich systemów i sprzętu w ramach całej grupy, aby do roku 2040 działać całkowicie neutralnie dla klimatu. W europejskich terminalach HHLA działają już elektryczne żurawie kontenerowe, zautomatyzowane transportery kontenerów i traktory.
Pierwsza słowacka ciężarówka zasilana wodorem została zbudowana na platformie Forda F-Maxa przy wsparciu producenta. Silnik jest zasilany energią generowaną przez ogniwo paliwowe REFIRE o mocy 117 kW. Jest to pierwsza ciężarówka w Europie, w której zastosowano silnik Dana Sumo w pojeździe dużej ładowności. Dopuszczalna masa zestawu naczepowego wynosi 45 ton.
Źródło: Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA)
Utworzona: 2024-11-29