Transporter 6.1 pojawił się na rynku w roku 2019 i był kontynuacją sprawdzonej linii modelowej dostawczych Volkswagenów z napędem na przednią oś, którą zapoczątkował Transporter T4. W ramach tej gamy modelowej pojawiły się cztery różne wersje samochodów: Transporter, Multivan, Caravelle i California. Transporter był wariantem czysto dostawczym, Multivan i Caravelle wersjami osobowymi mogącymi zabrać na pokład 7 lub 9 osób, a California występująca w trzech odmianach: Beach, Coast i Ocean – kultowym, sprawdzonym na wielu szlakach, kamperem.
Przez niemal pięć lat produkcji Transportera 6.1 na całym świecie sprzedano ponad pół miliona jego egzemplarzy. Co ciekawe, część produkcji odbywała się w Poznaniu – tam, w fabryce Volkswagen Samochody Dostawcze, powstawały wersje skrzyniowe, a równolegle z zakładem w Hanowerze również wersje furgon i kombi.
W stosunku do swojego bezpośredniego poprzednika – T6 – odświeżony model z zewnątrz wyróżniał się przemodelowanym pasem przednim z nowym grillem osłony chłodnicy i z przeprojektowanymi reflektorami przednimi. Odświeżony został także design lamp tylnych, dodano nową gamę lakierów – również możliwość zamówienia malowania w dwóch kolorach – oraz zmieniono kilka szczegółów stylistycznych.
Największe jednak zmiany zaszły we wnętrzu pojazdu i jego cyfrowych funkcjach. Wśród wielu nowych funkcji wprowadzonych w modelu T6.1 znajdowała się przeprojektowana tablica przyrządów z konfigurowalnym cyfrowym kokpitem (Digital Cockpit). Wraz z systemami infotainment MIB trzeciej generacji, tworzyła ona nową, po raz pierwszy dostępną w modelach tej marki, strukturę – cyfrowe miejsce pracy kierowcy. Wszystkie systemy radiowo-nawigacyjne zostały w tym modelu również po raz pierwszy standardowo wyposażone w moduł łączności z Internetem, którego integralnym elementem była karta eSIM. Moduł ten umożliwiał dostęp do licznych funkcji i usług internetowych, skupionych pod nazwami „We Connect” i „We Connect Plus”. Ponadto stała łączność z Internetem umożliwia współpracę z nowymi usługami, takimi jak sterowanie wieloma funkcjami za pomocą komend głosowych.
W T6.1 po raz pierwszy zastosowano również elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, które ma dwie zalety: w przeciwieństwie do wspomagania hydraulicznego stosowanego we wcześniejszych modelach – jest wykorzystywane tylko wtedy, gdy kierowca wykonuje manewry kierownicą, co zmniejsza zużycie paliwa. Jednocześnie, dzięki temu, że układ kierowniczy może być sterowany niezależnie od kierowcy, daje to możliwość zastosowania nowych systemów wsparcia kierowcy, w których bogatą gamę wyposażono ten samochód. Wszystkie te innowacje w T6.1 były absolutnymi nowościami, stąd model uważać można za przełomowy dla marki.
Wszystkie warianty T6.1 napędzane były niezawodnymi i wydajnymi silnikami TDI – z turbodoładowaniem i wtryskiem typu common-rail. Do wyboru były trzy poziomy mocy – 81 kW/110 KM, 110 kW/150 KM i 151 KW/204 KM. Wersje o mocy 150 KM i 204 KM mogły być wyposażone w napęd na cztery koła 4MOTION.
Dziś 6.1 ustępuje miejsca nowemu Transporterowi. Będzie to kolejny przełomowy model marki, charakteryzujący się nie tylko wysokim stopniem cyfryzacji, ale też większą ładownością, a przede wszystkim zróżnicowanymi wersjami napędowymi – wysokoprężną, hybrydową typu plug-in i w pełni elektryczną. Nie oznacza to jednak, że T6.1 zupełnie schodzi z rynku. Ostatnie jego egzemplarze są jeszcze dostępne w polskiej sieci dealerskiej.
Źródło: Volkswagen Group Polska
Utworzona: 2025-02-01