Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Cyfrowy kokpit i wspomaganie kierowcy z wyższej półki

Utworzona: 2023-12-24


VW Crafter zyskał aktualizację techniczną. Przeprojektowano wygląd kokpitu, co oznacza wyposażenie pojazdu w system infotainment najnowszej generacji. Kolejne nowości to wielofunkcyjna kierownica, elektroniczny hamulec postojowy i liczne systemy wsparcia kierowcy. Przedsprzedaż modelu rozpocznie się w kwietniu 2024 r.

Do końca ubiegłego roku sprzedano ponad 354 000 egzemplarzy Craftera obecnej generacji. Samochód produkowany jest w fabryce Volkswagen Poznań we Wrześni.

Zaktualizowaliśmy architekturę elektroniki Craftera, tak by zintegrować najnowszej generacji system infotainment, systemy wspomagania kierowcy i wpływające na komfort jazdy. Oznacza to, że Crafter stanie się najbardziej zaawansowaną technologicznie serią samochodów użytkowych w swojej klasie
zapewnia Karsten Franz, szef działu rozwoju technicznego w firmie Volkswagen Samochody Dostawcze.

System infotainment

Detalem definiującym wnętrze Craftera z roku 2024 będzie 10,3-calowy lub opcjonalnie 12,9-calowy wyświetlacz systemu infotainment z nowo opracowanym interfejsem graficznym i intuicyjną nawigacją po menu. Wyświetlacz został podzielony na dwa stale widoczne paski dotykowe i ekran główny. Po lewej stronie górnego paska znajduje się nowy przycisk bezpośredniego dostępu, który umożliwia kierowcy otwarcie za pomocą jednego kliknięcia menu głównego z przeglądem wszystkich aplikacji. Obok znajduje się przycisk nowego Centrum Sterowania Pojazdem (Car Control Center), które oferuje bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji samochodu. Menu główne i Car Control Center są zawsze dostępne – bez konieczności zamykania aktywnej aplikacji.


Na środku ekranu głównego wyświetlają się ikony najważniejszych aplikacji, których ustawienie i wielkość można dowolnie konfigurować. Dolny pasek dotykowy mieści funkcje klimatyzacji i podgrzewania foteli oraz przycisk „Home” umożliwiający kierowcy powrót do centralnego ekranu głównego w dowolnym momencie. Temperaturę i głośność systemu muzycznego można regulować za pomocą podświetlanych suwaków dotykowych. Auto otrzymało również nowy system sterowania głosowego online, który reaguje na naturalne polecenia głosowe.

Cyfrowe wskaźniki

Pojazd po raz pierwszy będzie dostępny z cyfrowymi wskaźnikami i zegarami – z Digital Cockpitem w wyposażeniu standardowym. Korzystając z oddzielnego przycisku „View” na nowej kierownicy wielofunkcyjnej, można wybierać różne widoki, a tym samym dostosować wyświetlacz do własnych upodobań. Oprócz centralnych zegarów i wskaźników – prędkościomierza, czy wskazania zasięgu, w każdym widoku dostępnych będzie wiele innych menu i ekranów informacyjnych – od nawigacji i telefonu, po bibliotekę multimediów. Steruje się nimi za pomocą przycisków na kierownicy.

Model nowej generacji jest wyposażony w elektroniczny hamulec postojowy, którego przełącznik znajduje się między tablicą rozdzielczą a systemem infotainment. Zwalnia to miejsce obok fotela kierowcy i poprawia dostęp do tyłu, ułatwiając – zwłaszcza w samochodach kempingowych – obsługę fotela kierowcy, który można obrócić o 180 stopni. Dźwignię zmiany biegów zaprojektowano jako przełącznik na kolumnie kierownicy – podobnie jak w modelu ID. Buzz. Pojazdy z manualną skrzynią biegów zachowały dźwignię zmiany biegów w konsoli środkowej, a wersja z automatem będzie w przyszłości miała w tym miejscu schowek na napoje.

Przeprojektowano i przeniesiono również elementy sterowania funkcjami oświetlenia, panele przycisków w obszarze konsoli środkowej oraz otwory wentylacyjne. Zamiast gniazd USB-A nowy Crafter ma interfejsy USB-C i opcję indukcyjnego ładowania smartfonów. Kolejną nowością jest port USB-C na środku górnej osłony przeciwsłonecznej. Interfejs ten umożliwia korzystanie z urządzeń w obszarze przedniej szyby bez zwisających kabli zakłócających pole widzenia.

Systemy wspomagania kierowcy

Rozszerzono gamę systemów wspomagania kierowcy. Nowością i standardem w pojazdach o dmc powyżej 3,5 t (N2) jest system informowania o martwym polu, który ostrzega kierowcę o pieszych i rowerzystach lub kierowcach skuterów, którzy znajdują się w martwym polu z boku podczas jazdy w ruchu miejskim (0-30 km/h). Nowością i standardem w modelach o masie powyżej 3,5 tony są także: system, który informuje podczas ruszania, że przed samochodem znajdują się piesi oraz funkcja hamowania przy skręcie (hamuje w przypadku nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu). Systemy te można zamówić jako opcję dla pojazdów o dmc do 3,5 tony (N1).

W przyszłości w standardzie znajdą się następujące systemy: Front Assist (autonomiczne hamowanie awaryjne obejmujące wykrywanie rowerzystów i pieszych), Lane Assist (utrzymywanie na pasie ruchu), dynamiczny wyświetlacz znaków drogowych, ogranicznik prędkości i akustyczny system Park Distance Control działający z tyłu pojazdu. Opcjonalnie, po raz pierwszy w tym modelu, dostępny będzie system Travel Assist. W tym przypadku adaptacyjny tempomat ACC oraz asystent pasa ruchu są połączone w jeden system zwiększający wygodę i bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas długich podróży. Wraz z Travel Assist w zmodernizowanym Crafterze znajdzie się również Emergency Assist (automatyczne hamowanie i manewrowanie do krawędzi drogi aż do zatrzymania).

Źródło: Volkswagen Samochody Dostawcze
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels