Jako, ¿e pojazdy tego typu poruszaj± siê czêsto po drogach z przekroczeniem dopuszczalnych parametrów - pojazd skierowano na punkt kontrolny wyposa¿ony w wagê do wa¿enia pojazdów. Po wykonaniu pomiarów okaza³o siê, ¿e parametry zatrzymanego pojazdu znacz±co odbiegaj± od dopuszczalnych okre¶lonych w obowi±zuj±cych przepisach. Rzeczywista masa ca³kowita tego pojazdu wynosi³a 56 350 kg wobec dopuszczalnych 32 000 kg, co w konsekwencji oznacza³o równie¿ znacz±ce przekroczenie nacisków poszczególnych osi. Jak siê okaza³o wykonuj±cy przewóz przedsiêbiorca nie posiada³ wymaganego w takich przypadkach zezwolenia kategorii V na przejazd pojazdu nienormatywnego. Wszystko to spowodowa³o, ¿e przejazd wstrzymano i skierowano d¼wig na wyznaczony parking do czasu uzyskania odpowiedniego zezwolenia, a wobec przedsiêbiorcy wykonuj±cego przejazd wszczêto postêpowanie zmierzaj±ce do na³o¿enia kary pieniê¿nej.
Na gruncie ww. przypadku nale¿y zauwa¿yæ, ¿e wydanie zezwolenia kategorii V dla pojazdów nienormatywnych, których parametry wagowe przekraczaj± miêdzy innymi naciski osi, wi±¿e siê z wyznaczeniem ¶ci¶le okre¶lonej trasy przejazdu dla takich pojazdów. Samo zezwolenie kategorii V mo¿e byæ wydane, pod warunkiem ¿e uzyskana na przejazd zgodê zarz±dcy drogi, w³a¶ciwego dla trasy przejazdu, a jednocze¶nie istniej± mo¿liwo¶ci wyznaczenia takiej trasy przejazdu, która zapewni bezpieczeñstwo oraz efektywno¶æ ruchu drogowego w taki sposób aby przejazd danego pojazdu nienormatywnego nie stwarza³ zagro¿enia dla infrastruktury drogowej oraz obiektów budowlanych po³o¿onych w pobli¿u trasy przejazdu.
¬ród³o: WITD £ód¼
Utworzona: 2024-08-07