◾ masa pojazdu od 2,5 tony;
◾ lub masa ładunku brutto od 500 kg;
◾ lub wartość towaru od 10 000 lei (ok. 2000 euro).
Ważne informacje dla eksporterów/importerów:
🚩 Rumuński partner biznesowy (klient lub importer, czyli podatnik zarejestrowany w Rumunii) jest odpowiedzialny za rejestrację i prawidłowe przetwarzanie dokumentów wymaganych przez organy lokalne. To on zgłasza przewóz i wniosek o nadanie „kodu UIT”.🚩Dla danego przewozu tworzony jest tzw. kod UIT (Unique Identification Transport), którego nie należy mylić z numerem VAT-ID. Przewoźnik musi posiadać ten kod najpóźniej w momencie wjazdu pojazdu do Rumunii, lub gdy pojazd ma rozpocząć transport ładunku na terytorium tego kraju.
🚩 Następnie należy poinformować o tym dostawcę i wszystkie zaangażowane podmioty (zwłaszcza firmy transportowe, kierowców itp.).
Wniosek o nadanie kodu UIT można złożyć maksymalnie na trzy dni kalendarzowe przed planowanym przewozem. Uzyskany kod należy przekazać wszystkim zaangażowanym podmiotom (CMR, przewoźnikowi, kupującemu/sprzedawcy, dealerowi). BEZ kodu UIT nie można dostarczyć towaru!
Ostatnie zmiany przewidujące zwolnienia z obowiązku zgłaszania przewozu obejmują transport towarów za pośrednictwem firm kurierskich. W związku z tym przewóz towarów przez operatorów świadczących usługi pocztowe w rozumieniu nadzwyczajnego rozporządzenia nr 13/2013 w sprawie usług pocztowych jest zwolniony z obowiązku zgłaszania przewozu. Obecnie przepisy stanowią, że paczka pocztowa to przesyłka o maksymalnej wadze 31,5 kg, zawierająca towary mające wartość handlową lub nie. Należy to regularnie sprawdzać, ponieważ waga paczki może ulec zmianie.
Wyjątek ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
• towar jest transportowany jako paczka pocztowa;
• przewoźnik jest zatwierdzonym dostawcą usług pocztowych;
• waga paczki nie przekracza 31,5 kg.
Sankcje karne
Najnowsze zmiany dotyczą także sankcji karnych. W szczególności dodatkowa sankcja w postaci konfiskaty wartości towaru za niezgłoszenie informacji w systemie RO e-Transport nie będzie już stosowana w przypadku, gdy kontrola jest przeprowadzana po zakończeniu przewozu oraz gdy dany towar jest uwzględniony w dokumentach stanowiących podstawę zaksięgowań, lub w dziennikach użytkownika, za okres, którego dotyczą dane transakcje.Innym ważnym aspektem jest zapis dotyczący transportu multimodalnego. Jeżeli towary, które podlegają zgłoszeniu w systemie RO e-Transport są przewożone przy użyciu różnych środków transportu, takich jak statek, kolej, samolot, transport drogowy itp., tylko komponent transportu drogowego podlega zgłoszeniu w systemie. W takim przypadku za miejsce załadunku lub rozładunku uważa się miejsce, w którym pojazd ciężarowy odbiera lub dostarcza przewożony towar.
System RO e-Transport - więcej informacji