Statystyki dla roku 2022 wskazują na stagnację, jednak należy pamiętać o dwóch ważnych wydarzeniach: wybuchu wojny w Ukrainie i wejściu w życie Pakietu Mobilności. W Europie Zachodniej kraje UE14 zdołały skutecznie ochronić swoją działalność w tych skomplikowanych warunkach. Niektóre duże rynki krajowe poprawiły swoje wyniki na arenie międzynarodowej (Hiszpania, Włochy, Francja).
Polska pozostaje wiodącą europejską flagą, Niemcy wygrywają w kategorii narodowej z wynikiem 268,557 mln tonokilometrów. Polska i Włochy odnotowały wzrost na rynkach krajowych odpowiednio o +3,9% i +2,9%.
Dodatkowo jesteśmy krajem, który wykonuje największą liczbę kabotaży (43% całości), znacznie wyprzedzając Litwę i Rumunię.
W Europie Wschodniej negatywny wpływ sytuacji geopolitycznej odczuły kraje bałtyckie, bezpośredni sąsiedzi Rosji i Białorusi, ze względu na znaczne ograniczenie handlu z UE. Ważnym czynnikiem wpływającym na konkurencyjność sektora transportowego w tych krajach były dostawy taniego paliwa spoza UE, w szczególności z Rosji. Po utracie tej przewagi sektory transportu w krajach bałtyckich straciły znaczny udział w rynku w porównaniu ze swoimi środkowoeuropejskimi odpowiednikami. W tym okresie polski sektor transportu pozostawał w stagnacji. Ogólnie rzecz biorąc, aktywność międzynarodowa nowych państw członkowskich spadła, jednak często ta strata była rekompensowana ożywieniem na rynku krajowym.
Utworzona: 2024-05-19