Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Od lipca nowe obowiązki dla firm transportowych

Utworzona: 2024-06-13


Technologia, która od lat obowiązuje w samochodach osobowych, wkrótce pojawi się także w pojazdach użytkowych: od 1 lipca br. systemy monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) staną się elementem obowiązkowego wyposażenia także w nowo rejestrowanych ciężarówkach, autobusach i ciężkich naczepach w UE.

Oznacza to więcej pracy i wyzwań dla firm transportowych i branży serwisu oponiarskiego. Z drugiej strony innowacja przynosi cenną poprawę bezpieczeństwa mówi Christian Koch, analityk wypadków i ekspert ds. opon w organizacji DEKRA.
Nowy wymóg dotyczy wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów kategorii N1 do N3 (samochody ciężarowe), M1 do M3 (autobusy i samochody kempingowe) oraz O3 i O4 (przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym naczepy).

Szczególne wyzwania pojawiają się zawsze gdy pojazdy i naczepy są używane w różnych kombinacjach. Na przykład, jeśli naczepa jest ładowana na wagon kolejowy lub na prom a następnie jest przejmowana w miejscu przeznaczenia przez inny ciągnik siodłowy, czujniki TPMS muszą być skoordynowane wyjaśnia ekspert.
Także mobilny serwis opon wyposażonych w technologię TPMS nie jest już kwestią trywialną, zwłaszcza w przypadku przyczep czy naczep, które często pozostawiane są bez pojazdu ciągnącego.

Po wymianie opony zwykle konieczna jest ponowna kalibracja układu TPMS. Pojawia się zatem pytanie: W jaki sposób TPMS komunikuje się z ciągnikiem siodłowym po jego ponownym dołączeniu? Oraz: Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w oponach? mówi Christian Koch.
W końcu opony do pojazdów użytkowych są znacznie bardziej skomplikowane w obsłudze niż ich odpowiedniki do samochodów osobowych – zwłaszcza, że ciśnienie musi być znacznie bardziej zróżnicowane w zależności od obciążenia i rodzaju użytkowania. Istnieją również różne typy systemów TPMS. Zdaniem eksperta, trzeba naprawdę wgryźć się w temat, żeby zastosować najlepsze rozwiązanie. Wszystko to zwiększy wysiłek i złożoność w branży transportowej.

W branży oponiarskiej nadal dyskutuje się o kilku kwestiach pozostających bez odpowiedzi. Ale jedno jest pewne: ten wysiłek się opłaci przekonuje analityk wypadków i ekspert ds. opon.
Uszkodzenia opon są jedną z głównych przyczyn awarii i zatrzymania pojazdów użytkowych. Dużej części tych uszkodzeń można zapobiec, stosując system TPMS, który monitoruje prawidłowe ciśnienie w oponach i wykrywa jego stopniową utratę. Awaria opony może doprowadzić nie tylko do zatrzymania pojazdu, ale także do poważnych wypadków. Nawet jeśli po uszkodzeniu opony nadal można kierować pojazdem, powstaje ryzyko dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Opona do samochodu ciężarowego może ważyć do 60 kg i jeśli po jej przebiciu części zostaną rozrzucone po drodze, inni uczestnicy ruchu znajdą się w niebezpieczeństwie. TPMS ma również pozytywny wpływ na zrównoważoną eksploatację: opony użytkowane z odpowiednim ciśnieniem wytrzymują dłużej i minimalizują zużycie paliwa.

Źródło: DEKRA
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels