Parlament przyjął swoje stanowisko negocjacyjne 445 głosami za, 152 przeciw, przy 30 wstrzymujących się. Posłowie chcą wzmocnionych celów redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, w tym pojazdów zawodowych (takich jak śmieciarki, wywrotki lub betoniarki) i autobusów. Cele miałyby wynosić 45% w latach 2030-2034, 65% w latach 2035-2039 i 90% od 2040 roku.
14 lutego 2023 roku, Komisja przedłożyła wniosek ustawodawczy w sprawie ustanowienia norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności od 2030 roku, aby pomóc w osiągnięciu celu UE, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku i zmniejszenie zapotrzebowania na importowane paliwa kopalne. Pojazdy ciężarowe, takie jak samochody ciężarowe, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne, są odpowiedzialne za ponad 25% emisji gazów cieplarnianych (GHG) z transportu drogowego w UE i odpowiadają za ponad 6% całkowitych emisji GHG w UE.
Przyjmując to sprawozdanie, Parlament odpowiada na oczekiwania obywateli dotyczące walki z zanieczyszczeniem i promowania zakupu pojazdów elektrycznych oraz inwestycji w rozwój innych technologii niezanieczyszczających środowiska. Teraz parlament musi jeszcze wynegocjować ostateczne wymogi z państwami UE.
Źródło: Parlament Europejski
Utworzona: 2023-11-23