Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ciężarówki z pantografem jadą dłuższym odcinkiem testowym autostrady

Utworzona: 2023-08-30


28 sierpnia br. otwarty został zelektryfikowany odcinek autostrady A5 pomiędzy Frankfurtem a Darmstadt, przedłużony o 7 kilometrów. Oznacza to, że ciężarówki elektryczne z pantografami mogą teraz przejechać w kierunku południowym 12-kilometrowy odcinek ładując akumulatory. W kierunku północnym odcinek z siecią trakcyjną ma 5 kilometrów.

Jak poinformował Autobahn GmbH, partnerzy konsorcjum zaangażowani w innowacyjny projekt ELISA oczekują, że przedłużenie trasy z napowietrzną siecią trakcyjną dostarczy nowych danych o tym sposobie ładowania samochodów ciężarowych oraz pozwoli sprawdzić funkcjonowanie tej technologii. Obecnie w użyciu jest 10 hybrydowych ciężarówek wyposażonych w pantografy. Oczekuje się, że pierwsza całkowicie elektryczna ciężarówka z pantografem zostanie wprowadzona do eksploatacji we wrześniu. Podczas jazdy po odcinku testowym silnik elektryczny ciężarówki zasilany jest energią elektryczną z linii napowietrznej, która jednocześnie ładuje akumulatory. Ładowanie dynamiczne pozwala skrócić czas ładowania podczas postoju.

W styczniu 2021 r. nowo utworzona spółka Autobahn GmbH des Bundes von Hessen Mobil przejęła całościowe zarządzanie projektem eHighway Hessen. Razem z firmami Siemens Mobility GmbH, e-netz Südhessen AG i Politechniką w Darmstadt spółka Autobahn GmbH będzie kontynuować projekt pilotażowy do połowy 2025 roku. Test drogowy jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK) i jest stale oceniany pod kątem aspektów technologicznych, komunikacyjnych, ekologicznych, ekonomicznych, organizacyjnych i związanych z odbiorem. W sumie projekt przewiduje wykorzystanie 12 prototypów ciężarówek, które będą regularnie poruszać się po zelektryfikowanym odcinku autostrady. Zdaniem członków konsorcjum, to wystarczająca liczba pojazdów umożliwiająca zebranie danych do oceny technologii.

Po rozpoczęciu pilotażowej eksploatacji 5-kilometrowego odcinka testowego w maju 2019 r., system sieci trakcyjnej został przedłużony o około 7 kilometrów w kierunku Darmstadt w okresie od maja 2022 r. do kwietnia 2023 r. W tym celu zbudowano łącznie 181 stalowych masztów podtrzymujących kable sieci trakcyjnej oraz dwie podstacje elektroenergetyczne. Szczególnym wyzwaniem było przeprowadzenie nowej linii trakcyjnej wzdłuż istniejącego węzła Langen-Mörfelden i ściany chroniącej przed hałasem. W ocenie partnerów projektu, budowa i montaż linii napowietrznej przebiegły sprawnie. Uruchomienie przedłużonego odcinka testowego, które pierwotnie planowano na początek lipca, trzeba było przełożyć, ponieważ koparka uszkodziła kabel uziemiający podczas prac budowlanych poza obszarem odpowiedzialności Autobahn GmbH, co spowodowało konieczność naprawy.

Po ukończeniu rozbudowy, w maju i czerwcu 2023 roku nastąpiła integracja oprogramowania oraz odbiory związane z bezpieczeństwem. Potwierdzono fachowe wykonanie oraz zgodność ze wszystkimi normami i wytycznymi. Funkcjonowanie systemu sieci trakcyjnej jest monitorowana przez całą dobę przez Niemieckie Centrum Ruchu we Frankfurcie nad Menem. Stamtąd system zostanie natychmiast wyłączony np. w przypadku wypadku lub awarii. Po ponad czterech latach działalności można stwierdzić: że koncepcja bezpieczeństwa i procesy operacyjne sprawdziły się w praktyce, informuje Autobahn GmbH.

W ramach testów prototypowe ciężarówki przejechały już ponad 500 000 kilometrów. Dotychczasowe oceny potwierdzają wysoką dojrzałość technologii, która pozwala zbliżyć się do celu, jakim jest neutralny dla klimatu drogowy transport towarowy. Dynamiczne ładowanie akumulatorów podczas jazdy umożliwia podróż wyłącznie w trybie elektrycznym, co pozwala zmniejszyć pojemność akumulatorów, czas ładowania podczas postoju, a także zapotrzebowanie na miejsce i stałą infrastrukturę ładowania.
W fazie pilotażowej przed rozpoczęciem rozbudowy odcinka testowego osiągnięto dostępność na poziomie 98%. Nie zaobserwowano negatywnych skutków dla sieci energetycznej wyższego poziomu. Dynamiczne ładowanie podczas jazdy umożliwia równomierne rozłożenie czasu ładowania i uniknięcie szczytowych obciążeń.

Uruchomienie rozbudowanego odcinka testowego jest także sygnałem do rozpoczęcia nowej fazy oceny, w której uwzględniane są teraz także dane dotyczące nowych pojazdów i typów pojazdów oraz samego odcinka.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels