Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Czy polscy inspektorzy są przygotowani do kontroli nowych tachografów?

Utworzona: 2023-07-22


Postanowiliśmy zapytać przedstawicieli ITD w Polsce jak zmienią się inspekcje i czy polskie służby zostały odpowiednio przeszkolone i posiadają sprzęt umożliwiający kontrole nowych urządzeń.

Inspektorzy ITD dysponują narzędziami kontrolnymi umożliwiającymi zdalną kontrolę tzw. inteligentnych tachografów. Zdecydowana większość WITD dysponuje mobilnymi antenami DSRC wraz z oprogramowaniem, które umożliwia zdalne pobranie danych z inteligentnych tachografów i ich weryfikację. Wraz z zakupem sprzętu kontrolnego, inspektorzy przeszli również szkolenia zarówno z obsługi konkretnych urządzeń, jak i interpretacji pobranych zdalnie danych.

Pobrane z tachografu dane pozwalają stwierdzić m.in.: czy kierowca prowadził pojazd bez zalogowanej karty, czy tachograf rejestruje prędkość i jazdę, czy występują błędy mogące wskazywać na manipulacje w tachografie, kiedy przeprowadzono ostatnią kalibrację urządzenia oraz bieżące informacje typu czy kierowca podczas jazdy rejestruje odpoczynek zamiast jazdy czyli świadomie manipuluje tachografem. Inspektorzy są w stanie sprawdzić po dostępności sygnałów satelitarnych oraz pobraniu danych z tachografu dokładną lokalizację pojazdu co 3 godziny jazdy kierowcy, co pozwala określić, w którym miejscu pojazd się znajdował. Następuje również weryfikacja, czy kierowca po wprowadzeniu miejsca rozpoczęcia oraz zakończenia kraju dokonał prawidłowego wpisu. W przypadku nieprawidłowego wpisu dane pobrane z tachografu umożliwiają sprawdzenie, w którym miejscu pojazd się znajdował.

Możliwość wykorzystania specjalistycznego sprzętu oraz oprogramowania umożliwia przeprowadzenie wstępnej kontroli, bez konieczności zatrzymywania pojazdu. To również efektywna selekcja pojazdów typowanych do dalszych kontroli drogowych. Typowanie pojazdu do kontroli drogowej odbywa się bowiem na podstawie konkretnych wskazań, co wpływa na podniesienie skuteczności, a w konsekwencji wyższą wykrywalność przypadków manipulacji tachografem i ograniczenie kontroli przewoźników, którzy wykonują przewozy bez naruszania zasad uczciwej konkurencji.

Materiał własny etransport.pl
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE