Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

eTrucks o połowę cichszy niż ciężarówki z silnikiem Diesla

Utworzona: 2023-07-18


Firma MAN Truck & Bus bierze udział w badaniu „Mobility Study on Low Noise Logistics”, którego celem jest wypracowanie standardów pomiaru emisji hałasu podczas dostaw.

W ramach badania, prowadzonego przez Instytut Przepływu Materiałów i Logistyki im. Josepha von Fraunhofera i sponsorowanego przez Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Transportu Nadrenii Północnej-Westfalii, dokonano pomiarów wybranych pojazdów, w tym także przedprodukcyjnego modelu eTruck, który trafi do pierwszych klientów w przyszłym roku. Okazuje się, że zwłaszcza przy niskich prędkościach elektryczne ciężarówki są postrzegane jako o połowę cichsze niż porównywalne samochody ciężarowe z silnikiem Diesla.

Poziom hałasu eTrucka jest o około 6 dB niższy przy równomiernym wyprzedzaniu z prędkością 20 km/h. Jeśli wziąć pod uwagę, że użyta w porównaniu ciężarówka z silnikiem Diesla jest o około 5 dB cichsza przy prędkości 20 km/h niż pojazdy opisane w dotychczasowych badaniach, różnica między eTruckiem a pojazdami konwencjonalnymi wzrasta do 11 dB. eTruck jest więc o połowę cichszy niż klasyczna ciężarówka z silnikiem Diesla pod względem wrażeń słuchowych. W przypadku jazdy z przyspieszeniem różnica między dwoma ciężarówkami wynosiła 12 dB wyjaśnia Michael Wirtz, kierownik projektu pomiarów w Peutz Consult GmbH.
Aby jeszcze lepiej opisać charakterystykę hałasu ciężarówki eTruck, Wirtz porównał ją z samochodami osobowymi z napędem konwencjonalnym.

Podczas jazdy z prędkością 20 km/h hałasie eTruck jest głośniejszy od samochodu osobowego tylko o 1 dB na (49 dB(A)/m vs. 48 dB(A)/m) dodał kierownik projektu pomiarów w Peutz Consult GmbH.
O znaczeniu wysiłków na rzecz ograniczenia hałasu świadczą wymagania dotyczące izolacji akustycznej w wielu procedurach homologacyjnych. Na przykład Holandia opracowała normę ochrony przed hałasem PIEK. W celu uzyskania certyfikatu – na przykład w przypadku dostaw nocnych – samochody ciężarowe i sprzęt transportowy poddawane są testom akustycznym. Nie mogą przekraczać określonych limitów decybeli w odległości 7,5 metra. W Niemczech imisja hałasu jest oceniana zgodnie z instrukcjami technicznymi dotyczącymi ochrony przed hałasem (TA Lärm).

Obecnie brak porównywalnych danych na temat pojazdów dostępnych na rynku ani znormalizowanych informacji dotyczących emisji hałasu z pojazdów użytkowych z napędem alternatywnym, używanych w logistyce w Niemczech. Dlatego potrzebujemy rozwiązania takiego jak certyfikat PIEK, którego firmy mogą używać jako punktu odniesienia mówi Daniela Kirsch, kierownik projektu w Instytucie Przepływu Materiałów i Logistyki im. Josepha von Fraunhofera.
Uzyskanie nowych zezwoleń na dostawy w nocy lub poza godzinami szczytu często jest dziś nadal trudne, ponieważ brakuje wartości referencyjnych, do których administracja mogłaby się odnieść.

Opracowując podręcznik dotyczący hałasu wytwarzanego przez samochody ciężarowe z alternatywnymi układami napędowymi podczas dostaw na terenach miejskich, chcemy ułatwić pracę gminom i organom wydającym pozwolenia. Obecne badanie ma to zmienić mówi Kirsch.

Konfiguracja badania i metody pomiaru

Jego wyniki mają zostać opublikowane na początku 2024 roku. Pomiary zostały wykonane m.in. na torze testowym MAN w Monachium. W teście wziął udział eTruck oraz konwencjonalny pojazd MAN TGX 18.510 z silnikiem wysokoprężnym tej samej klasy wagowej. Oba samochody poruszały się z naczepami o łącznej masie 40 ton. Pomiar hałasu został przeprowadzony za pomocą skalibrowanych ręcznych mierników znajdujących się po prawej i lewej stronie jezdni, każdy w odległości 7,5 m od pojazdu.


Pomiary wykonano dla różnych sytuacji drogowych, tj. jazda z prędkością 20 km/h z włączonym akustycznym systemem ostrzegawczym AVAS, który wytwarza sztuczne odgłosy jazdy, bo hałas toczenia opon jest wyraźnie słyszalny tylko pow. prędkości około 20 km/h. Dalsze wykonano przy prędkości 30 km/h oraz podczas cofania z włączonym i wyłączonym systemem ostrzegania o cofaniu. Mierzono też poziom hałasu podczas jazdy z przyspieszania. Każdy pomiar wykonywano co najmniej 10 razy.

Wynik pomiarów w Monachium


Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels