Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Wynalazek, który zrewolucjonizował transport specjalny kończy 40 lat

Utworzona: 2023-03-26


W 1983 roku firma Scheuerle Fahrzeugfabrik, obecnie TII SCHEUERLE opracowała i wprowadziła na rynek wiodącą na rynku technologię, która do dziś kształtuje branżę transportu ciężkiego: samobieżny transporter modułowy (SPMT).

Dzięki różnorodnym możliwościom łączenia poszczególnych modułów od tego czasu możliwe są przedsięwzięcia transportowe z teoretycznie nieograniczoną ładownością. Rozwiązanie zrewolucjonizowało możliwości branży i znacznie zwiększyło wydajność małych i dużych przedsiębiorstw transportowych na całym świecie. Nawet sam skrót „SPMT”, będący dziś w powszechnym użyciu, został wymyślony przez firmę TII SCHEUERLE.

Tempo, Tesa, Zeppelin, SPMT to cztery różne produkty, które mają jedną wspólną cechę: ich nazwa jest synonimem całej kategorii produktów. Z chwilą gdy innowacja spotyka się z pozytywnym przyjęciem, jej poziom rozpoznawalności znacznie wzrasta, podobnie jak jej wysoki udział w rynku. Dotyczy to zarówno chusteczek higienicznych, taśmy samoprzylepnej czy samolotów, jak i samobieżnych transporterów modułowych (SPMT), które od tamtej pory służą do przewożenia superciężkich ładunków. Obecnie na całym świecie używanych jest dziesiątki tysięcy zestawów osi SCHEUERLE SPMT, które stały się światowym standardem.

Rewolucyjne rozwiązanie transportowe tworzy historię

Potrzeby naszych klientów dotyczące funkcjonalności, opłacalności, bezpieczeństwa i wydajności są dla nas motorem działania wyjaśnia dr Gerald Karch, prezes Grupy TII.
Tak było też w 1983 roku, kiedy potrzeby firmy Mammoet stały się inspiracją do stworzenia transportera platformowego o szerokości standardowego kontenera 40-stopowego (2430 mm). Dzięki takiej szerokości moduły można przewozić w standardowym kontenerze typu flat rack w najbardziej odległe miejsca na świecie. Obecnie klienci TII mają do dyspozycji różne serie przeznaczone do transportu rozmaitych towarów, takich jak cenne luksusowe jachty, urządzenia przemysłowe o wadze tysięcy ton, komponenty gigantycznych wozideł górniczych czy morskie turbiny wiatrowe, a także kompletne hotele i historyczne dobra kultury.

Modułowość i możliwość łączenia zestawów osi umożliwia dostosowanie transporterów platformowych pod względem ładowności. Elementy zasilające (PPU), które w razie potrzeby można podłączyć do modułów SCHEUERLE SPMT, wytwarzają energię do hydrostatycznego napędu jezdnego, kierowania i podnoszenia. Od samego początku sercem platformy jest hydraulicznie wspomagana oś wahliwa, którą Willy Scheuerle wynalazł już w 1956 r., a także elektroniczny wielokierunkowy układ kierowniczy opracowany w 1972 r., również będący innowacją Willy'ego Scheuerle.

Nieograniczone możliwości kombinacji i teoretycznie nieograniczona ładowność

Wprowadzenie platform otworzyło nowe możliwości budowy dużych i złożonych zakładów przemysłowych. Szeroka gama opcji sprzęgania osi mechanicznie lub elektronicznie w układzie otwartym umożliwiła po raz pierwszy osiągnięcie teoretycznie nieograniczonej ładowności. Branża dostrzegła możliwość dostosowania produkcji systemów przemysłowych i przenośników, modułów fabrycznych i innych wyjątkowo ciężkich komponentów. Zamiast pojedynczych bloków ważących maksymalnie 300 ton, można było wyprodukować kilka 1000-tonowych modułów instalacji i przetransportować je na miejsce użytkowania. Tym samym, samobieżne transportery modułowe umożliwiły znacznie bardziej ekonomiczną produkcję dużych instalacji i wydajniejszy ich transport.

SCHEUERLE SPMT – ogólnoświatowa dostępność dla doskonałych transportów

Obecnie samobieżne transportery modułowe TII SCHEUERLE posiadają największą liczbę zestawów osi na świecie. Spójność podstawowych zasad technicznych jest kolejnym kluczowym czynnikiem sukcesu. Oznacza to, że zestawy osi różnych generacji są ze sobą kompatybilne, dzięki czemu nowe zestawy osi można łatwo łączyć z istniejącymi modułami. W ten sposób klienci na całym świecie mogą wynajmować zestawy osiowe SCHEUERLE lub korzystać z usług partnerów dysponujących kompatybilnymi modułami. Samobieżne transportery modułowe zostały wykorzystane do przewiezienia najcięższego ładunku w historii transportu: w grudniu 2022 r. firma TII Mammoet przetransportowała statek o masie 20 300 ton w Norwegii za pomocą 748 zestawów osi.

Ciągły dalszy rozwój

Serie samobieżnych transporterów modułowych są stale rozwijane. Elementy SPMT są dostępne z zestawami 3-, 4-, 5-, 6- lub 8-osiowymi, a także umożliwiają obciążenie osi do 60 ton. Dostępne są też wersje specjalne, takie jak SPMT SL (typ rozszczepiony), który można rozszczepić w środku, co przydaje się, gdy dwa transportery są zbyt szerokie, a jeden jest zbyt wąski. W takiej sytuacji, dodawana jest sekcja środkowa, która łączy obie części tworząc tak zwaną kombinację trzech rzędów o 1,5-krotności szerokości. Innym wariantem jest transporter z pakietem arktycznym do użytku w temperaturach do minus 40 stopni Celsjusza.

Telematyka SCHEUERLE Connect otwiera dodatkowe możliwości i oszczędza koszty operacyjne

Producent właśnie wprowadził kolejną innowację w swoim segmencie dzięki rozwiązaniu telematycznemu, które znacznie upraszcza zarządzanie flotą i serwisem oraz poprawia efektywność ekonomiczną i przejrzystość floty. Operatorzy flot SPMT firmy SCHEUERLE mogą korzystać z usług cyfrowych, m.in. ze zdalnej diagnostyki, inteligentnych usług, inteligentnego zarządzania usługami serwisowymi i monitorowaniem stanu. Telematyka SCHEUERLE Connect jest też dostępna jako rozwiązanie modernizacyjne dla istniejących flot SPMT.

Źródło: Transporter Industry International GmbH
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels