Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Unia stawia wymagania, a polska fabryka zwalnia 300 osób

Utworzona: 2023-02-23


Jak poinformowała organizacja związkowa NSZZ "Solidarność", zarząd fabryki silników FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej zamierza zwolnić w tym roku około 300 pracowników z nieco ponad ośmiuset zatrudnionych.

Zarząd firmy zawiadomił organizacje związkowe o zamiarze przeprowadzania zwolnień grupowych oraz rozpoczął przewidziane ustawą konsultacje z tym związane. Zgodnie z zawiadomieniem pracodawcy, zwolnienia grupowe mają objąć około 300 pracowników, w tym 290 bezpośrednio i pośrednio produkcyjnych. Zarząd wyjaśnił, że „w wyniku wprowadzenia przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych nastąpił spadek zamówień na silniki, czego konsekwencją jest konieczność zakończenia przez FCA Powertrain Poland produkcji silników TwinAir oraz ograniczenie produkcji silników GSE i SDE”. Zarząd planuje przeprowadzić zwolnienia grupowe zasadniczo do końca czerwca 2023.

W sobotę rozpoczynamy rozmowy. Będziemy analizować nie tylko zakres zwolnień, ale też propozycje dotyczące sposobu restrukturyzacji, w tym także przedstawiony nam pakiet ochrony miejsc pracy. Od ponad 10 lat nie mieliśmy tak dużych zwolnień w spółkach objętych naszą działalnością związkową
poinformowała Wanda Stróżyk, przewodnicząca międzyzakładowej NSZZ "Solidarność" FCA Poland.
Przypomnijmy. Komisja Europejska, Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski zawarły porozumienie w sprawie norm emisji dwutlenku węgla dla samochodów osobowych i dostawczych. Zgodnie z nim, od 2035 roku w państwach członkowskich UE dozwolone będą rejestracje nowych aut wyłącznie z napędem akumulatorowo-elektrycznym lub wodorowym. Wyznaczono również cel pośredni, zgodnie z którym w roku 2030 emisja CO2 ma zostać zmniejszona do 55% dla aut osobowych i 50% dla dostawczych w stosunku do emisji z 2021 r. Ponadto KE ma przedstawić do 2025 r. metodologię obliczania emisji dwutlenku węgla z całego cyklu życia pojazdów.

Nowe regulacje UE przyspieszają transformację w branży motoryzacyjnej i zapowiadają zmierzch silników spalinowych. Popyt na auta z napędem elektrycznym szybko wzrasta, co widać wyraźnie np. w Niemczech. Reagują na to producenci pojazdów, silników i komponentów samochodowych. Wielu producentów samochodów, m.in. Fiat, Opel, czy Ford zapowiada zaprzestanie produkcji aut osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi już do 2030 r.

Źródło: www.solidarnoscfiat.pl
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels