Transport i Logistyka Polska wskazuje, że w Polsce brakuje ponad 150 tysięcy kierowców, a tymczasem nasz rząd ogranicza możliwość ich rekrutacji z zagranicy - więcej TUTAJ. Tymczasem amerykańskie stowarzyszenie opierając się o własne szacunki, uważa, że w branży transportu ciężarowego brakuje około 78 000 kierowców. Z drugiej strony, rosnące płace oraz inne czynniki pomogły branży przyciągnąć nowych kierowców. Jednak ten napływ wciąż jest zbyt mały, aby znacząco zrekompensować istniejące niedobory, szczególnie w sektorze transportu długodystansowego, w segmencie ładunków całopojazdowych. Biorąc pod uwagę obecne trendy demograficzne wśród kierowców, a także prognozowany wzrost popytu na usługi transportowe, w ciągu następnej dekady niedobór może wzrosnąć do ponad 160 000. Aby nadążyć za popytem, w ciągu nadchodzącej dekady branża musi zatrudnić prawie 1,2 mln nowych kierowców aby zastąpić tych, którzy odchodzą na emeryturę lub z innych powodów.
Niedobór kierowców pogłębia się także w Kanadzie, wywierając presję na łańcuchy dostaw i gospodarkę. Liczba wakatów w branży przewozowej w drugim kwartale br. przekroczyła 28 000, w porównaniu do 25 560 w I kwartale. Kanadyjskie Stowarzyszenie Transportu Drogowego (CTA) ostrzega decydentów, że niedobór kierowców to jedno z największych zagrożeń dla kanadyjskiego łańcucha dostaw i ożywienia gospodarczego, i wzywa do podjęcia działań w celu poprawy sytuacji i zwiększenia mocy przewozowych dla dobra kanadyjskich firm i konsumentów.
Polska od lat boryka się z kryzysem na rynku zatrudnienia wśród kierowców, jednak w przeciwieństwie do amerykańskich działań polski rząd zamiast wspierać branżę transportową, która wykonuje największą pracę przewozową w Unii Europejskiej od kilkunastu miesięcy regularnie dokłada kolejne bariery. Tymczasem w niektórych innych państwach europejskich jest możliwość składania egzaminu kwalifikacyjnego w innych językach, w tym w języku angielskim. Czyli można. Potrzeba tylko odrobinę dobrej woli, trochę wyobraźni i… znajomości realiów polskiej branży transportu drogowego ze strony podejmujących odpowiednie decyzje urzędników z Ministerstwa Infrastruktury.
Powagę sytuacji potwierdzają dane z corocznego badania niedoboru kierowców przeprowadzanego przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego (IRU). Wskazują, że liczba nieobsadzonych stanowisk dla kierowców zawodowych rośnie w alarmującym tempie na całym świecie. Według przewoźników drogowych obecny kryzys jest spowodowany brakiem wykwalifikowanych kierowców we wszystkich regionach, z wyjątkiem Chin i Turcji, które jako główne przyczyny podały warunki pracy kierowców i wizerunek zawodu- więcej w materiale Rosną niedobory kierowców zawodowych!.
Utworzona: 2022-11-12